اولین اظهارنظر یک سعودی درباره تبدیل قطر به جزیره

کد خبر: 800494

«سعود القحطانی» مشاور دفتر پادشاهی عربستان سعودی در صفحه توئیتر خود به پروژه کانال دریایی «سلوی» که گفته می‌شود یک پروژه گردشگری کامل برای کشیدن یک کانال دریایی در مرز‌های عربستان سعودی با قطر است، پرداخته است.

اولین اظهارنظر یک سعودی درباره تبدیل قطر به جزیره
خبرگزاری فارس: یک مسئول سعودی خبر تلاش ریاض برای تبدیل قطر از شبه‌جزیره به جزیره‌ای کامل را تأیید کرد. «سعود القحطانی» مشاور دفتر پادشاهی عربستان سعودی در صفحه توئیتر خود به پروژه کانال دریایی «سلوی» که گفته می‌شود یک پروژه گردشگری کامل برای کشیدن یک کانال دریایی در مرز‌های عربستان سعودی با قطر است، پرداخته است.
وی در توئیتر خود نوشت: «قطر جزئی از جزیره سلوی که شامل پایگاه نظامی سعودی است، تبدیل خواهد شد.»
این اولین واکنش رسمی عربستان درباره پروژه کانال دریایی «سلوی» بعد از افشای خبر آن در روزنامه سعودی «سبق» و تصمیم عربستان برای سرمایه گذاری این پروژه با همکاری امارات محسوب می‌شود. روزنامه سبق گزارش داد که شرکت‌های مصری نیز در این پروژه همکاری دارند و مسئولیت حفر کانال بر عهده آن‌ها است، با این توجیه که سرمایه گذاران پروژه تمایل دارند در این پروژه از تخصص و تجربه مصر در حفر کانال سوئز استفاده کنند. در همین حال، روزنامه ریاض به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عربستان مراکز صدور پاسپورت و گمرک در ورودی جزیره سلوی در مرز با قطر را تخلیه کرده است و تا نیرو‌های مرزی عربستان مدیریت این منطقه را به طور کامل بر عهده بگیرند. بر اساس این گزارش، این پروژه به طور کامل توسط سه کشور از چهار کشور محاصره کننده قطر، یعنی عربستان، مصر و امارات سرمایه گذاری می‌شود، اما عربستان بر آن حاکمیت کامل دارد. منابع آگاه اعلام کردند که پایگاه نظامی عربستان در حد فاصل بین مرز‌های قطر و کانال دریایی جزیره سلوی، ایجاد خواهد شد و بخش‎های باقی مانده آن به محل دفن زباله رآکتور‌های هسته‌ای عربستان که این کشور سعی در تاسیس آن را دارد، تبدیل خواهد شد. به گفته منابع آگاه، تاسیس پایگاه نظامی عربستان سعودی باعث خواهد شد که این کشور به بخش استراتژیک جزیره سلوی تبدیل شود و از طرف دیگر، بخشی از آن که در نزدیکی مرز قطر قرار دارد به محل دفن زباله‌های هسته‎ای عربستان تبدیل می‌شود. بحران میان قطر و برخی کشور‌های عربی از ماه ژوئن سال گذشته با قطع کامل روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با این کشور آغاز شد. این چهار کشور همچنین با تحریم قطر یک درخواست ۱۳ بندی را برای بازگشت روابط به حالت عادی اعلام کردند. دوحه این اقدام و خواسته‌ها را نقض قوانین بین المللی و غیرقابل قبول دانسته است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها