استقبال دهلی و تاشکند از افزایش ۲ برابری تجارت خارجی

کد خبر: 805467

وزاری خارجه ازبکستان و هند در حاشیه نشست وزرای خارجه شانگ‌های در «پکن» دیدار و از افزایش ۲ برابری تجارت خارجی بین دو کشور استقبال کردند.

استقبال دهلی و تاشکند از افزایش ۲ برابری تجارت خارجی
خبرگزاری فارس: «عبدالعزیز کامل اف» وزیر خارجه ازبکستان عصر دیروز در حاشیه نشست وزرای خارجه شانگ‌های در پکن با «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند دیدار کرد. در این دیدار طرفین مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند و بر افزایش همکاری‌های در همه زمینه‌های از جمله در زمینه سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید شد. وزرای خارجه ازبکستان و هند عنوان کردند حجم افزایش همکاری‌های تجاری ۲ کشور در ۵ سال گذشته به دو برابر افزایش و به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. طرفین همچنین از آمادگی کشور‌های متبوع خود برای دیدار روسای جمهور ۲ کشور از جمله سفر «شوکت میرضیایف» به هند خبر دادند. وزیر امور خارجه هند در این دیدار همچنین به نشست ۲۶-۲۷ مارس سال جاری تاشکند با افغانستان "روند صلح، همکاری‌های امنیتی و همکاری‌های منطقه" اشاره کرد و ضمن قدردانی از مقامات ازبکستان بر آمادگی دهلی نو برای همکاری در این زمینه با تاشکند خبر داد.
سازمان همکاری شانگ‌های یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگ‌های چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است. در تاریخ ۱۹ تیر ماه سال ۱۳۹۴ (۱۰ ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی) هندوستان و پاکستان نیز عضو سازمان همکاری شانگ‌های شدند.
اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج نیز از تاریخ ۱۹ تیر ماه سال ۱۳۹۴ (۱۰ ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی) به صف ترکیه و سریلانکا پیوستند و شریک گفت‌وگو با این سازمان شدند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها