سیلی اروپایی‌ها به صورت آمریکا

کد خبر: 814476

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست موضع اروپا در برابر آمریکا برای نجات توافق هسته‌ای ایران (برجام) را جسورانه توصیف کرد.

سیلی اروپایی‌ها به صورت آمریکا

باشگاه خبرنگاران: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود نوشت: فدریکا موگرینی، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز سه شنبه پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و دیگر دیپلمات‌های ارشد اروپا به منظور تلاش برای نجات توافق هسته‌ای ایران (برجام) موضعی جسورانه اتخاذ کرد.

فدریکا موگرینی که به نمایندگی اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای شرکت کرده بود، فهرستی از پیشنهادات ارائه کرد که احتمالا در کل برای متقاعد کردن سران ایران برای حفظ توافق کافی نیست، اما در واشنگتن به منزله مشتی در برابر سیاست‌های آمریکا محسوب می‌شود. دولت ترامپ اعلام کرد اعمال تحریم‌ها علیه ایران را از سر خواهد گرفت و درصدد است مانع از فعالیت شرکت‌های تجاری جهان در این کشور شود.

موگرینی موقعیت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را با بستری شدن یکی از بستگانش در بخش مراقبت‌های ویژه مقایسه کرد و گفت: ایده‌هایی در دست بررسی هستند که شامل طرح‌هایی برای تعمیق روابط اقتصادی اروپا با ایران، محافظت از مبادلات بانکی با تهران، تداوم خرید نفت و گاز از ایران و استفاده از فایننس اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری در ایران می‌شوند.

موگرینی پس از سپری کردن یک روز سخت که شامل دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان می‌شد، اوضاع کنونی را بسیار دشوار خواند. وی تاکید کرد سران اروپا امیدوارند ظرف چند هفته به طرحی قطعی دست یابند.

تصمیم ترامپ مبنی بر ترک یک جانبه توافق هسته‌ای یکی از شدیدترین بحران‌ها را در عرصه سیاست خارجی برای وی ایجاد کرده و موجب خشم نزدیکترین متحدان واشنگتن در اروپا شده است. این هفته سران اروپا تصمیم خواهند گرفت آیا به شرکت‌های اروپایی فرمان دهند با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا به تجارت در ایران ادامه دهند یا خیر. این تصمیم در عرصه دیپلماتیک به منزله یک سیلی به صورت آمریکا خواهد بود.

تصمیم ترامپ کشور‌های دیگر را که همچنان به توافقی پایبند مانده اند که شورای امنیت سازمان ملل پس از سال‌ها مذاکره آن را تایید کرد، در اوضاع دشواری قرار داده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها