«انقلاب مردمی» در فرانسه

کد خبر: 821432

ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه در راهپیمایی موسوم به «انقلاب مردمی» شرکت کردند. در این راهپیمایی -که اوایل هفته در پاریس، مارسی، لیون و چند شهر دیگر فرانسه برگزار شد و هنوز هم ادامه دارد- معترضان علیه سیاست‌های امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری این کشور شعار داده و در مواردی با پلیس درگیر شدند.

«انقلاب مردمی» در فرانسه

رونامه صبح نو: در پاریس و لیون پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد و در شهر نانت پلیس با ماشین‌های آب‌پاش به سوی تظاهرکنندگان ضدسرمایه‌داری یورش برد و ده‌ها نفر را دستگیر و بازداشت کرد. این راهپیمایی در پی فراخوان برخی گروه‌های مخالف دولت و به‌ویژه حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون برگزار شد. ژان لوک که یکی از مخالفان سرسخت سیاست‌های دولت ماکرون است، اعتراض طرفداران خود را تظاهرات «ضدفاشیستی» خوانده است. فرمانداری پاریس شمار دستگیرشدگان در این تظاهرات را ۴۳‌نفر ذکر کرده و گفته است که هفت نیروی پلیس نیز بر اثر درگیری و برخورد اشیای پرتابی از سوی معترضان جراحت برداشته‌اند. پلیس فرانسه همچنین می‌گوید دست‌کم ۳۲‌نفر از تظاهرکنندگان پیش از آغاز راهپیمایی دستگیر شدند. بنا بر آماری که فرمانداری پاریس منتشر کرده، حد اکثر ۲۱‌هزار نفر در تظاهرات روز شنبه پاریس شرکت کردند، اما برگزارکنندگان راهپیمایی شمار معترضان را بیش از ۸۰‌هزار نفر ذکر کرده‌اند. رادیو «فرانس انفو» به نقل از منابع بی‌طرف آمار تظاهرکنندگان پاریس را ۳۱‌هزارو۷۰۰ نفر اعلام کرد. گفته می‌شود در مجموع نزدیک به ۱۰۰‌هزار نفر در راهپیمایی «انقلاب مردمی» در شهر‌های مختلف فرانسه شرکت کرده‌اند. «سی ژی تی» که یکی از تشکل‌های صنفی اصلی فرانسه و از برگزارکنندگان «انقلاب مردمی» است شمار راهپیمایان در سراسر فرانسه را ۲۵۰‌هزار نفر اعلام کرده است. پیش از این هم پلیس فرانسه در پی درگیری روز جهانی کارگر در پاریس بیش از ۲۰۰‌نفر را دستگیر کرد. پلیس این کشور با اعلام بیانیه‌ای عنوان کرده بود که این افراد، شیشه‌های مغازه‌ها را شکستند و خودرو‌ها را به آتش کشیدند. پلیس برای مهار تظاهرات‌کنندگان اقدام به استفاده از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور کرد. چهار نفر از جمله یک افسر پلیس به‌صورت سطحی زخمی شدند.

دستگیری هزاران فرانسوی در تظاهرات علیه ماکرون تظاهرات مردمی این کشور به درخواست اتحادیه‌های کارگری، احزاب چپ و گروه‌های مدنی فرانسه صورت گرفت و تظاهرکنند‌گان توقف سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون را خواستار شدند. گفته می‌شود، تجمع و تظاهرات علیه ماکرون در چند شهر دیگر فرانسه نیز شکل گرفت. آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است بیش از ۱۵۰۰‌پلیس با حضور در پایتخت فرانسه مانع از گسترش اعتراض‌ها شدند. «فیلیپ کارتینر» رییس اتحادیه کارگری «سی. جی. تی» حاضر در تظاهرات پاریس به مکرون رییس‌جمهوری فرانسه گفت که از پنجره کاخش زندگی واقعی را نگاه کند. پلیس اعلام کرد که قبل و بعد از تظاهرات در پاریس ۳۵‌نفر را دستگیر کرده است که در بین آن‌ها جوانان نیز به چشم می‌خوردند. پلیس برای برهم زدن این تظاهرات از گاز‌های اشک‌آور استفاده کرده است. گفته می‌شود که یک افسر پلیس نیز در جریان این درگیری مجروح شد. این منبع خبری از برپایی تظاهرات در شهر مارسی در جنوب فرانسه با سازماندهی حزب چپ افراطی این کشور به رهبری «ژان لوک ملنشان» خبر داد. خشونت‌های بی‌حد‌وحصر پلیس فرانسه فرانسه از اوایل فروردین‌ماه امسال و به ویژه در پی طرح کاهش حقوق و مزایای کارگران راه‌آهن، خصوصی‌سازی بخش‌هایی از خدمات عمومی و رقابتی و محدود کردن ورود به دانشگاه، صحنه اعتراض‌های گسترده به رویکرد دولت ماکرون بوده است. کارکنان شبکه ریلی ملی فرانسه موسوم به اس‌ان‌سی‌اف (SNCF) از ابتدای ماه مارس (فروردین‌ماه) اعتصاب گسترده‌ای را در سراسر کشور آغاز کرده و بنا دارند تا دست‌کم تا نیمه ماه ژوئن (خردادماه) به این اعتصاب ادامه بدهند. این رویداد‌های مردمی در حالی در پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه روی می‌دهد که دولت فرانسه اوایل سال جاری با ادعای حمایت از اصول اخلاقی در کنار انگلیس و آمریکا به سوریه حمله موشکی کرد و این در حالی روی داد که در داخل این کشور مردم معترض به سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون به‌شدت سرکوب می‌شوند.

مهد دموکراسی و سرکوب اعتراضات مردمی گفته می‌شود؛ ساکنان «نتردام دلاند» در غرب فرانسه هم به‌دلیل مخالفت با تخریب محیط‌زیست شاهد برگزاری تظاهرات مردمی بود و مخالفان تخریب محیط‌زیست در مخالفت با ساخت فرودگاه در این منطقه اقدام به ساخت خانه در مزارع‌شان کرده‌اند، اما دولت ماکرون می‌گوید مردم باید هرچه زودتر منطقه را ترک کنند. همین مسأله باعث درگیری بین ساکنان محلی و پلیس شده است و هزاران نفر از مردم این منطقه در اعتراض به «خشونت‌های بی‌حد‌وحصر پلیس» تظاهرات کردند که در این اعتراضات نیز پلیس با گاز اشک‌آور و هلی‌کوپتر و ماشین‌های‌آب‌پاش و ضدشورش به تظاهرکنندگان حمله کرد و آن‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار داد. گفتنی است این رویداد در حالی در این کشور اروپایی روی می‌دهد که پاریس همواره مدعی بوده «مهد دموکراسی» است!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها