عربستان غرق در خفه کردن معارضان است

کد خبر: 822601

سرکوب معارضان و فعالان سعودی به‌ویژه بازداشت‌های اخیر که شامل شماری از فعالان زن مدفع حقوق زنان شده‌است، داد سازمان دیده‌بان حقوق بشر را در آورد.

عربستان غرق در خفه کردن معارضان است

خبرگزاری تسنیم:به نقل از روزنامه العربی الجدید، سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت سعودی غرق در تلاش‌های خود برای خاموش کردن صدای معارضان است.

این سازمان ضمن انتقاد از اقدامات عربستان علیه معارضان افزود: فعالان سعودی نگران هستند که پیش از اعلام رفع ممنوعیت رانندگی زنان در ژوئن آینده، دامنه بازداشت‌ها گسترش یابد.

بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر، رژیم سعودی بیست و چهارم ماه جاری میلادی (۳ خرداد)، "محمد البجادی" از اعضای مؤسس انجمن حقوق سیاسی و مدنی عربستان را بازداشت کرد. این انجمن جزو اولین تشکل‌های مدنی در عربستان به‌شمار می‌رود و رژیم سعودی از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون تقریبا تمام فعالان مرتبط با این انجمن را تحت پیگرد قرار داده است. این انجمن در سال ۲۰۱۴ میلادی منحل شده است.

"ساره لیا ویستن" مدیر اجرایی بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: ظاهرا دولت سعودی غرق در تلاش‌های خود برای خفه کردن معارضان است به‌گونه‌ای که دولت سعودی هدف قرار دادن فعالانی را که از بیم انتقام سکوت پیشه کرده‌اند، از سرگرفته است. عربستان باید از موج جدید سرکوب که همپیمانان را به تردید در میزان جدیتش در تغییر شیوه در قبال حقوق زنان وا می‌دارد، دست بردارد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ادامه افزود: انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان خواستار اصلاحات سیاسی فراگیر شده و از دولت خواسته که از اقدامات تجاوزکارانه‌ای مانند بازداشت‌های اجباری و بازداشت کسانی که از حق خود در برخورداری از آزادی بیان و تاسیس تشکل‌های صلح‌آمیز استفاده می‌کنند، خودداری کنند.

روز سه‌شنبه دفتر حقوق بشر وابسته به سازمان ملل از بازداشت فعالان حقوق زنان و سایر فعالان ابراز نگرانی کرد و از مقامات سعودی خواست که مکان بازداشت این افراد را اعلام و حق آن‌ها در برخورداری از محاکمه سالم را تضمین کند.

رژیم سعودی پنجشنبه سوم خرداد ماه شماری از فعالان حقوقی لیبرال و فعالان حقوق زنان را به اتهام برنامه‌ریزی برای از بین بردن اصول دینی و ملی بازداشت کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، عربستان دست‌کم ۱۱ مدافع برجسته زن را بازداشت کرده و بعدا عائشة المانع، حصة الشیخ، مدیحه العجروش، و ولاء آل شبر را آزاد کرده است.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، لجین الهذلول، ایمان النفجان، عزیزه الیوسف، محمد الربیع و ابراهیم المدیمیغ همچنان در بازداشت هستند.

این بازداشت‌ها یک ماه قبل از موعد اعلام رفع ممنوعیت رانندگی زنان صورت گرفته است.

یک منبع حقوقی به روزنامه العربی الجدید گفت که در سایه حمله وحشیانیه رژیم علیه فعالان حقوق زن، شمار دیگری از زنان در بازداشت به سر می‌برند که اسامی آن‌ها هنوز اعلام نشده است

این منبع گفت که علاوه بر سازمان امنیت عربستان نهاد‌های جدیدی همچون سازمان امنیت سایبری که سعود القحطانی مشاور ولیعهد سعودی آن ریاست آن را بر عهده دارد، مشارکت کرده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها