توافق «منبج»؛ توافق آمریکا با ترکیه یا اختلاف با کُردها؟

کد خبر: 825731

آنطور که "نقشه راه ترکیه و آمریکا " درباره منبج سوریه روشن است، فقط مستشاران گروه به اصطلاح نیرو‌های سوریه دموکراتیک مستقر در شهر منبج از آن خارج خواهند شد.

توافق «منبج»؛ توافق آمریکا با ترکیه یا اختلاف با کُردها؟

خبرگزاری تسنیم: شهر منبج سوریه در حومه شمال شرقی حلب در کرانه غربی رودخانه فرات قرار دارد که تقریبا پیش از دو سال پیش گروه موسوم به "نیرو‌های سوریه دموکراتیک" با حمایت آمریکا وارد آن شدند و این کار در آن زمان آتش اختلافات بین آنکارا و واشنگتن را شعله‌ور کرد.

ترکیه "یگان‌های کُرد" مسلط بر شهر را خطری برای خود می‌داند، زیرا آن‌ها را از نظر خود "گروه‌های تروریستی" می‌داند.

امروز بار دیگر منبج در سایه دو سال تنش در روابط بین ترکیه و آمریکا بار دیگر به کانون توجه تبدیل شده است و به نظر می‌رسد که آنکارا در سوق دادن واشنگتن به تفاهمی درباره این شهر موفق شده است. این شهر اهمیت زیادی دارد، زیرا در مرکز شمال سوریه و جاده اصلی بین "حلب" و "الجزیره السوریه" قرار دارد. در این گسترده جغرافیایی از سوریه، نقشه راه جدیدی ترسیم شده است که ترک‌ها و آمریکایی‌ها روی آن توافق کرده اند. این نقشه را خروج به اصطلاح نیرو‌های سوریه دموکراتیک از این گسترده به سمت شرق فرات را شامل می‌شود تا در مقابل خلاء ایجاد شده را "دولت خودگردان در منبج" پر کند که متشکل از کرد‌ها و عرب‌های اهل این شهر است.

توافق منبج و خروج مستشاران از نظر کرد‌ها

آنطور که "نقشه راه ترکیه و آمریکا " درخصوص شهر منبج سوریه روشن است، فقط مستشاران گروه به اصطلاح نیرو‌های سوریه دموکراتیک مستقر در شهر منبج از آن خارج خواهند شد.

در این راستا، ریاض درار رئیس مشترک تشکل موسوم به "شورای نیرو‌های سوریه دموکراتیک" به خبرنگار تسنیم گفت: آنچه تاکنون مطرح شده از طرف ترکیه بوده است. این گفته‌ها هم مبالغه آمیز و برای مسائل داخلی و انتخاباتی (مصرف داخلی) بوده است. این درحالی که آمریکا در این زمینه چیزی بر زبان نیاورده است.

درار معتقد است: موضوع درحد یک سری پست‌های مراقبت مرزی مشترک بین ترکیه و آمریکا است، اما نیرو‌های مستشاری که با "شورای نظامی منبج" همکاری می‌کردند، امروز در بیانیه‌ای از طریق شورای "نیرو‌های سوریه دموکراتیک" اعلام کرد که بعد از تکمیل شدن بنیان "شورای نظامی" بدون اتکا به دیگران، خارج خواهند شد.

درار افزود: زمام امور شهر منبج از زمان خروج تروریست‌های داعش به گروه موسوم به "شورای نظامی" سپرده شد. این امر در ۱۶ ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفت. از آن تاریخ این شورا کار حفاظت ودفاع از شهر را برعهده گرفت و "نیرو‌های سوریه دموکراتیک" با بیانیه رسمی علنی از این شهر خارج شدند و فقط مستشاران این نیرو‌ها تا امروز باقی ماندند و برای پرهیز از اتخاذ تصمیماتی که مذاکرات درباره منبج را دشوار کند و با توجه محاسبات، تصمیم گرفته شد که "نیرو‌های مستشاری" از این شهر خارج شوند. وی افزود: نمی‌توان از شهر منبج به عنوان یک منطقه متعلق به سوریه دست کشید. مردم سوریه می‌توانند از هر طرف که بخواهند به این شهر بازگردند؛ از جمله آن‌هایی که در ترکیه هستند می‌توانند به این شهر بازگردند و از آن‌ها استقبال می‌شود، زیرا "خاک سوریه" برای مردم آن جا دارد و کسی حق ندارد که تعیین کند که چه کسی در منبج حضور داشته باشد یا نداشته باشد، زیرا این بیگانگان هستند که باید خارج شوند و نه سوری ها.

نقشه راه منبج، منفعت آمریکا!

ریاض درار معتقد است: نقشه راه "آمریکایی- ترکیه ای"درباره شهر منبج سوریه در واقع تلاش آمریکا برای جلوگیری از هرگونه حمله ترکیه به این شهر است.

بر این مبنا، بنا به گفته درار، آمریکایی‌ها گفت: وگو با دولت ترکیه را دنبال کردند؛ همراه با محفوظ داشتن حق وتوی خود درقبال هر تصمیمی که ترکیه یکجانبه بگیرد. همزمان واشنگتن بر تداوم هماهنگی با "شورای سوریه دموکراتیک" به منظور مقابله با هرگونه تحول جدیدی تاکید کرد.

درار معتقد است که این توافق از نظر آمریکا یک منفعت است، زیرا آمریکا تلاش می‌کند که اجازه افتادن ترکیه در دامان روسیه را ندهد. همزمان واشنگتن نمی‌خواهد که با ترکیه رویارو شود، زیرا منافع متعددی درمنطقه دارند و بخشی از آن درگیری با روسیه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها