تغییرات گسترده در کتب درسی تاریخ هند

کد خبر: 828347

شورای ملی تحقیقات آموزش و پرورش هند، تغییرات گسترده‌ای در کتب درسی تاریخ در این کشور اِعمال کرده است.

تغییرات گسترده در کتب درسی تاریخ هند

خبرگزاری مهر: روزنامه «ایندین اکسپرس» هندوستان چاپ ۱۱ ژوئن ۲۰۱۸ در مقاله‌ای به قلم «ریتیکا چوپرا» به تغییرات انجام شده در کتب درسی مدارس این کشور توسط شورای ملی تحقیقات آموزش و پرورش پرداخته و نوشته است: «کتاب‌های اصلاح شده این شورا تأکید جدیدی بر مجموعه‌ای تازه از شمایل‌های ناسیونالیستی (ملی‌گرایی) هند دارند که بسیاری از آن‌ها توسط سازمان‌های دولتی و حزب حاکم دولت بی جی پی ادعا شده‌اند، مطالبی که عمداً در حافظه جانبی کشور قرار گرفته بود».

بر پایه این مطلب که رایزنی فرهنگی ایران در دهلی آن را ترجمه و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است، در این کتاب‌ها توضیح و متن بیشتری به رهبران روحانی هندو ویوک آناندا و اوروبیدو، مبارزان آزادی، شیواجی بنیانگذار امپراتوری ماراتا و ... اختصاص داده شده است.

روزنامه ایندین اکسپرس در تحقیقی یک ماهه بر روی کتاب‌های چاپ قدیم و جدید کلاس ششم تا دهم، پنج موضوع تاریخ، جغرافیا، علوم سیاسی، علوم و زبان انگلیسی را در این کتاب‌ها مقایسه کرده است.

بر اساس تحقیق این روزنامه، ویوک آناندا و اوروبیدو از رهبران هندو‌ها دارای بیشترین گسترش متن در این کتاب‌ها بوده‌اند. روزنامه یادشده همچنیین مدعی شده که این شورا ۱۳۳۴ تغییر در این کتاب‌ها ایجاد کرده که شامل اضافه کردن، اصلاح و به روز رسانی داده‌ها در ۱۸۲ کتاب است.

مطابق این گزارش، کتاب علوم با ۵۷۳ اصلاحیه به عنوان بیشترین تغییر و به دنبال آن کتاب علوم اجتماعی با ۳۱۶ تغییر و کتاب‌های سانسکریت با ۱۶۳ تغییر هستند. در این کتاب‌ها مطالب بسیاری از جنگ‌ها و پیروزی‌های سرداران هندو به همراه تصاویر آن‌ها آورده شده است و از سوی دیگر به تغییرات زبانی و ترجمه متون هندو مانند رامایانا، لیلاواتی و یوگا توسط اکبر شاه به زبان فارسی اشاره شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها