سیاست توسعه طلبانه آنکارا اشتباه است

کد خبر: 828682

«محرم اینجه» رقیب جدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد در صورت پیروزی در انتخابات بلافاصله روابط دیپلماتیک با سوریه را آغاز خواهد کرد.

سیاست توسعه طلبانه آنکارا اشتباه است

خبرگزاری مهر: مردم ترکیه او را به عنوان یکی از منتقدان پر و پا قرص سیاست‌های رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور و همچنین حزب عدالت و توسعه می‌شناسند. چرا که سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای او در سال ۲۰۰۹ در مجلس علیه حزب حاکم ترکیه مورد استقبال میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و جنجال فراوانی بر پا کرد.

«محرم اینجه» نماینده حزب جمهوری خلق که هم اکنون مهمترین رقیب انتخاباتی رجب طیب اردوغان و یکی از شانس‌های مهم ریاست جمهوری این کشور محسوب می‌شود دبیر فیزیک و دارای سابقه آموزشی در این کشور است و همین نکته هم دلیلی است محکم بر تمرکز او بر حوزه آموزش و پرورش کشور ترکیه درجریان مبارزات انتخاباتی.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۴ ژوئن (۳ تیرماه) سال جاری میلادی برگزار خواهد شد و در آن ۶ نامزد از احزاب مختلف به رقابت خواهند پرداخت.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن، «تمل کاراملااوغلو» رهبر حزب سعادت، «محرم اینجه» نماینده حزب جمهوری خلق، «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها و «مرال آکشنر» رهبر حزب خوب، می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی ترکیه به رقابت بپردازند.

در خصوص انتخابات ترکیه خبرنگار مهر گفتگویی با «محرم اینجه» انجام داده که در ادامه مشروح آن آمده است.

به عنوان کاندیدای بزرگترین حزب مخالف دولت اگر رییس جمهور شوید چه تغییراتی در عرصه سیاسی ترکیه ایجاد خواهید کرد؟

در دوران من ترکیه از نظامی که تحت سلطه یک فرد خاص است خارج شده و صاحب سیستمی پارلمانی بر مبنای ارزش‌های دموکراتیک خواهد شد. قانون اساسی جدیدی ایجاد خواهیم کرد تا مسیر رشد و پیشرفت کشور بر اساس آن انجام گیرد.

سیستم حقوقی ما به سیستمی بی طرف، مورد اعتماد و عادلانه تبدیل خواهد شد. اقتصادمان بحران‌های کنونی را پشت سر خواهد گذاشت. سعی خواهیم کرد در داخل و خارج از کشور صلحی پایدار ایجاد کنیم.

در عرصه آموزش و پرورش با مشکلات فراوانی روبرو هستیم و به همین دلیل راه حل‌های مؤثری برای این مسأله پیدا خواهیم کرد. در حالت کلی تبدیل به کشوری خواهیم شد که هم آزادی دارد هم آرامش و امنیت.

در حالی که قدرت حاکم ترکیه از سال‌ها پیش تاکنون به صورت سنتی موفق به کسب آرای قشر مذهبی ترکیه شده است شما برای رقابت در این زمینه به دنبال اجرای چه برنامه‌هایی هستید؟

در طول عمرم هرگز مشکلی با افراد دیندار و مذهبی نداشته و ندارم. تنها مشکل من با افرادی است که احساسات مذهبی و اعتقادات دینی مردم را آلت دست سیاست‌های خود قرار می‌دهند.

سیاست‌هایی که در طی ۱۶ سال گذشته اجرا شده است حتی همین قشر دیندار را هم نگران کرده است. اکنون آن‌ها در مورد آسیب دیدن احساسات و اعتقادات مذهبی از سوی حکومت بیش از من دغدغه دارند.

برای به دست آوردن رأی قشر مذهبی ترکیه نیازی نیست کار خاصی انجام دهم. تنها کاری که می‌توانم انجام دهم اینست که در صورت رسیدن به قدرت محیط کاملاً آزاد و مناسبی برایشان ایجاد کنم.

با نگاهی به نتایج انتخابات برگزار شده در طول دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه، این بار برای پیروزی در انتخابات چه استراتژی‌هایی اتخاذ کرده اید؟

استراتژی اصلی ما بر اساس فرهنگ صلح و تفاهم بنا شده است. تصمیم داریم بدون اینکه کسی را از گود خارج کنیم به یک راه حل همگانی دست یابیم. بر این اساس تمامی نهاد‌هایی که در این جهت گام بر می‌دارند را تقویت خواهیم کرد. مهمترین هدف من تبدیل ترکیه به کشوری است که با نهادینه کردن صلح و آشتی، چشم انداز‌های تعیین شده از سوی آتاتورک را هم به واقعیت بدل کند.

این به معنای بازگشت به دوران سابق نیست بلکه هدف از آن اصلاح اشتباهات گذشته، القای امید نسبت به آینده کشور و همچنین ترمیم زخم‌هایی است که در طول تاریخ سر بر آورده اند. برای رسیدن به این اهداف نیز به دموکراسی، قانونمندی، اقتصاد قدرتمند و سیستم آموزشی مؤثر نیاز داریم.

در صورت رسیدن به موفقیت در انتخابات پیش رو، چه اقداماتی در زمینه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا انجام خواهید داد؟

عضویت در اتحادیه اروپا برای ما یک اولویت اصلی است. زیرا این مسأله با توجه به یکی از اصول مهم در تأسیس کشورمان که همان تبدیل شدن به بخشی از تمدن در حال رشد جهانی است برای ما به نوعی یک الزام محسوب می‌شود.

در پی آن هستیم تا ارزش‌ها و پیامد‌هایی مانند گسترش دموکراسی، رعایت حقوق فردی و شهروندی و همچنین پایبندی به قانون که عضویت در اتحادیه اروپا برایمان به ارمغان خواهد آورد را در کشورمان اجرایی کنیم.

در دوران ریاست جمهوری من، هیچ حادثه‌ای که منجر به ایجاد کشمکش میان ما و آلمان و هلند شود به وقوع نخواهد پیوست و با تمام قوا روابط فیمابین تجاری و دوستانه خود را ارتقا خواهیم داد. تمامی اقدامات لازم در راستای عضویت در اتحادیه اروپا را انجام داده به این موفقیت دست خواهیم یافت.

نظر شما نسبت به روند صلحی که در زمینه حل کردن مشکل کرد‌ها در ترکیه از سوی دولت اجرا شد، ولی بنا به دلایلی ناتمام ماند چیست؟

من از همان روز اول هم بر اشتباه بودن آنچه تحت عنوان سیاست‌های توسعه طلبانه از سوی دولت اعلام شده بود تأکید کردم. همچنین در این مورد نکات لازم را در مجلس و رسانه‌های مختلف یادآوری کردم.

برای حل این مشکل نباید یک گروه مسلح را خطاب قرار دهیم. در سیاست‌های ذکر شده فوق باید شرط زمین گذاشتن اسلحه از سوی این گروه آن هم بدون هیچ پیش شرطی مورد تأکید قرار می‌گرفت، اما این کار انجام نشد. به طور کلی عدم وجود چیزی به نام روند صلح در زمان کوتاهی به اثبات رسید، زیرا ما باید کاری کنیم تا حل مسأله کرد‌ها از زیر لوای ترور و تأثیراتش خارج شود.

هیچ دولتی با یک گروه مسلح که حاکمیتش را تهدید می‌کند بر سر میز مذاکره نمی‌نشیند. در ارتباط با این موضوع باید به مثال کلمبیا و اتفاقاتی که در این کشور رخ داده است توجه جدی شود.

تا زمانی که این گروه تروریستی فعالیتش را ادامه دهد دست یافتن به یک صلح همه جانبه اجتماعی ممکن نخواهد بود. معنای صلح واقعی این است که نه فقط مسئولان رده بالا بلکه تمامی آحاد ملت با هم توافق کنند.

از نظر ما تنها جایی که می‌شود این روند را به سرانجام رساند مجلس ملی ترکیه است.

در صورتی که انتخابات به دور دوم بکشد آیا در پی کسب حمایت احزاب دیگر و بخصوص حزب دموکراتیک خلق‌ها خواهید بود؟

در این شرایطی که گفتید من به دنبال بدست آوردن حمایت تمامی رأی دهندگان با هر گرایشی خواهم بود. البته در این میان سعی خواهم کرد با احزاب مختلف هم به توافق برسم، اما تصمیم نهایی با خود آن‌ها است.

اگر به عنوان رییس جمهور ترکیه انتخاب شوید نسبت به کشور‌های همسایه یعنی ایران، عراق و سوریه چه سیاست‌هایی اتخاذ خواهید کرد؟

ما طرفدار برقراری روابط نزدیک و قدرتمندی با همه همسایگانمان هستیم. در این بین جایگاه ایران، عراق و سوریه بسیار مهمتر و بالاتر است.

ما همچنین معتقدیم که قدرت گرفتن کشور‌های همسایه ما به نفع ترکیه است. به همین دلیل هم هر اقدامی که منجر به خدشه دار شدن حاکمیت ملی و صلح داخلی این کشور‌ها شود از جانب ما نادرست است.

ما بلافاصله روابط دیپلماتیک با سوریه را آغاز خواهیم کرد. برای اینکه ۴ میلیون پناهنده سوری ساکن در ترکیه با دل‌هایی مملو از شعف و امید به کشورشان بازگردند هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها