عربستان و حزب بعث اعتراضات جنوب عراق را سیاسی کردند

کد خبر: 843937

نماینده سابق پارلمان عراق تأکید کرد که نشانه‌های حضور دستگاه اطلاعاتی عربستان و حزب منحله بعث در انحراف اعتراض مردم در جنوب عراق آشکار است.

عربستان و حزب بعث اعتراضات جنوب عراق را سیاسی کردند

خبرگزاری فارس: «جاسم محمد جعفر» نماینده سابق پارلمان عراق، اعتراضات استان‌های جنوبی عراق را که به خشونت کشیده شد، ماحصل تلاش سرویس اطلاعاتی سعودی و رهبران حزب منحله بعث برای سیاسی کردن آن دانست.

شهر‌های جنوبی از جمله بصره و پس از آن برخی استان‌ها مثل ذی‌قار، کربلا و نجف شاهد اعتراض‌های اجتماعی مردم بود که با اقدامات تخریبی و آسیب‌زدن به اموال عمومی نیز همراه شد.

جاسم جعفر در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه عراق، تأکید کرد که برنامه‌ریزی‌های سرویس اطلاعات عربستان با چراغ سبز آمریکایی‌ها صورت گرفته و عملیاتی شده است.

این نماینده سابق عراق توضیح داد: تظاهرات اجتماعی به صورت خودجوش آغاز شد، اما بسرعت سیاسی شد و منجر به آتش زدن دفاتر احزاب سیاسی و اموال عمومی و تعطیلی روند اقتصادی در استان‌ها جنوبی شد.

«جاسم محمد جعفر» افزود: آنچه در حال وقوع است، با برنامه سعودی و اقدامات بعثی و استقبال آمریکایی رخ می‌دهد و تمامی رهبران بعث از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدامات خشونت‌آمیز تظاهرات را جشن گرفتند.

وی از دولت عراق خواست تا هر چه سریع‌تر اقدام به تحقیقات و ارزیابی وزرایی کند که در ارائه خدمات به مردم کوتاهی کرده‌اند و همچنین مسئولانی که مستقیما در ایجاد وضعیت اخیر نقش داشته‌اند را برکنار کند.

روز گذشته تظاهرات یک هفته اخیر در استان‌های جنوبی عراق به خصوص در بصره و میسان، به اوج خود رسید و درگیری‌هایی نیز میان مردم معترض به وضعیت معیشتی و خدماتی با نیرو‌های امنیتی رخ داد.

علاوه بر بصره و میسان شهر‌های ناصریه (مرکز استان ذی‌قار)، کربلا و نجف اشرف نیز شاهد تظاهرات‌های مردمی بود. در استان نجف شرایط وخیم بود، به طوریکه در شب گذشته، معترضان وارد فرودگاه نجف شدند و پس از دو ساعت اشغال، با ورود نیرو‌های امنیتی خارج شدند.

شدت این اعتراض‌ها به حدی بود که شورای وزارتی امنیت ملی نشستی فوق‌العاده به ریاست «حیدر العبادی» نخست وزیر و وفرماندهی کل نیرو‌های مسلح برگزار کرد. گفتنی است ما حصل اعتراضات شدید روز گذشته، ۶۱ زخمی و دو کشته بود و در میان زخمی‌ها ۳۰ نفر از نیرو‌های امنیتی بودند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها