شباهت‌های رژیم‌های صهیونیستی و آذربایجان از نگاه وبگاه انگلیسی

کد خبر: 860540

وبگاه تحلیلی با اشاره به شدت گرفتن روابط رژیم صهیونیستی با آذربایجان نوشت: در عرصه گسترده‌تر ژئوپلیتیک، با دشمنان منطقه‌ای مشترک و انگیزه‌های اقتصادی متقابل، گرم شدن روابط باکو و تل آویو نباید تعجب برانگیز باشد.

شباهت‌های رژیم‌های صهیونیستی و آذربایجان از نگاه وبگاه انگلیسی

خبرگزاری فارس: یک وبگاه انگلیسی روز شنبه در گزارشی به دلایل رشد روابط باکو و تل آویو و این‌که این دو، آینه تمام نمای هم در نقض گسترده حقوق بشر هستند، اشاره کرد.

وبگاه تحلیلی «میدل ایست مانیتور» در آغاز این گزارش با اشاره به شدت گرفتن روابط فرهنگی باکو با رژیم صهیونیستی و حضور هفته گذشته ارکستر سمفونیک این رژیم در جشنواره موسیقی «قبله» در شمال آذربایجان و سخنان مقام‌های صهیونیستی در مدح روابط گرم با باکو نوشت: این تصویر شاداب ارائه شده از جمهوری آذربایجان با جدیدترین گزارش سازمان عفو بین ا‌لملل و آمار حقوق بشر این کشور در تضاد است به طوری‌که در آخرین گزارش این نهاد ذکر شده که مقام‌های آذربایجانی بویژه بعد از آشکار شدن فساد سیاسی گسترده، به شدت حق آزادی بیان را سرکوب کرده و خبرگزاری‌های مستقل را بسته و صاحبان آن‌ها را دستگیر کرده اند.

گفته می‌شود که آذربایجان، عرصه جمع آوری اطلاعات موساد علیه ایران است.

این وبگاه سپس به وجه تشابه اقدام‌های سرکوب‌گرایانه دولت آذربایجان با اعمال سختگیری دولت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه منتقدانش پرداخت و نوشت: اقدام‌های سرکوب گرایانه اسرائیل به شدت شبیه جمهوری آذربایجان است و از این مسئله نباید تعجب کرد.

میدل ایست مانیتور سپس به همکاری‌های باکو و تل آویو در امور دفاعی، اطلاعاتی به ویژه حضور پهپاد‌های انتحاری ساخت رژیم صهیونیستی در نبرد ناگورنو- قره باغ پرداخت.

بر اساس این گزارش، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان سال ۲۰۱۶ و حین سفر نتانیاهو به این کشور، در سخنرانی خود به خرید پنج میلیارد دلاری تجهیزات دفاعی از جمله پهپاد‌های انتحاری از تل آویو اشاره کرد. این پهپاد‌ها با امواج رادیویی یا رادار هدف را شناسایی کرده و سپس آن را منهدم می‌کند.

«دشمن دشمن من، دوست من است» عامل مهمی در پشت پرده همکاری‌های باکو و تل آیو است.

از نگاه این وبگاه تحلیلی، تل‌آویو و باکو هر دو «ایران» را دشمن منطقه‌ای خود می‌دانند و جمله معروف «دشمن دشمن، دوست من است» عامل مهمی در پشت همکاری‌های این دو است.

نوعی از پهپاد فروخته شده صهیونیست‌ها به باکو

بنابراین گزارش، هرچندکه هنوز این مسئله به طور رسمی تایید نشده، اما گفته می‌شود سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل «موساد»، مقر‌های اطلاعاتی در خاک آذربایجان دارد و از آنجا فعالیت‌های ایران را رصد می‌کند.

در همین رابطه نشریه «فارین پالسی» در سال ۲۰۱۲ به نقل از چهار مقام ارشد آمریکایی و افسران نظامی، اطلاعاتی نوشت که اسرائیلی‌ها، آذربایجان را به فرودگاه و قلمروی هوایی خود تبدیل کرده‌اند. هرچندکه بعد از انتشار این مطلب، یک سخنگوی دولت جمهوری آذربایجان منکر این قضیه شد.

وبگاه میدل ایست مانیتور، سپس به نکته مهم دیگری که دلیل علاقه وافر رژیم صهیونیستی به آذربایجان که همانا تولید نفت در آذربایجان است اشاره کرده و نوشت: تقریبا نیمی از نفت وارداتی اسرائیل از آذربایجان تهیه می‌شود (سالیانه ۴۰ میلیون بشکه) و از سال ۲۰۰۶، خط لوله باکو- تفلیس -جیهان (بی. تی. سی) نفت آذربایجان را از دریای خزر به گرجستان و ترکیه انتقال می‌دهد.

تل آویو به نفت آذربایجان نیز چشم طمع دارد.

در سال ۲۰۰۸ نیز در رسانه‌های صهیونیستی از احتمال مبدل شدن تل آویو به یک پل صادرات نفتی به شرق دور توسط شرکت خط لوله «عیلات-عسقلان» خبر دادند به طوری‌که نفت تولید شده در آذربایجان، با نفتکش به عسقلان در سواحل مدیترانه‌ای اسرائیل حمل می‌شود. این نفت سپس از طریق لوله به عیلات و دریای سرخ انتقال یافته و با نفتکش‌های جدید به مقصد کشور‌های آسیای شرقی صادر می‌شود.

این وبگاه نوشت: به نظر می‌رسد که عمق روابط رژیم اسرائیل با آذربایجان بسیار بیشتر از حضور در یک جشنواره فرهنگی نسبتا ناشناخته است. در عرصه گسترده‌تر ژئوپلیتیک، با دشمنان منطقه‌ای مشترک و انگیزه‌های اقتصادی متقابل، این امر نباید چندان تعجب برانگیز باشد.

میدل ایست مانیتور در خاتمه نوشت: درحالی‌که تل آویو، یک رژیم شناخته شده به فساد، سرکوب و آزار و اذیت اقلیت‌های خود را می‌ستاید که خود نیز آینه تمام نمای این گونه اقدام‌هاست و بنابر این انتخاب دوستان نیز می‌تواند سخنان بسیاری داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها