شورا‌های هیئة التحریر الشام در جنوب ادلب منحل شد

کد خبر: 860548

گروه تروریستی تحریر الشام تحت فشار ترکیه شورا‌های مشورتی وابسته به خود را در جنوب استان ادلب منحل کرده و اداره برخی مناطق جنوب استان را به شورا‌های محلی بازگرداند.

شورا‌های هیئة التحریر الشام در جنوب ادلب منحل شد

خبرگزاری فارس: گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» (هتش) در سوریه حکمی صادر کرد که به موجب آن همه شورا‌های مشورتی هتش در شهرها، شهرک‌ها و روستا‌های ریف شمالی حماه و جنوب ادلب که تحت سلطه این گروه است، منحل شود و «ابورضوان الخطابی» از سرکرده‌های خود را مامور اجرای این حکم کرد.

به گزارش وبگاه خبری معارض «المدن» در سوریه، هیئة تحریر الشام گفته، تصمیم خود را به دلیل تعارض در کار شورا‌های مشورتی با شورا‌های محلی در شهرک‌های این منطقه گرفته و آن را ضروری خوانده است.

در این حکم ادعا شده که شورا‌های محلی تنها قدرت و نماینده قانونی مردم هستند و بر اساس این حکم فرمان داده شده همه مهر‌های متعلق به شورا‌ها جمع آوری و به شورا‌های محلی تحویل داده شود تا آن‌ها امور منطقه را اداره کنند.

شورا‌های مشورتی هتش در جنوب ادلب ظرف چند روز گذشته کار خود را به حال تعلیق درآورده و برخی هم در خان شیخون، الهبیط، مورک و التح کاملا منحل شده و قبل از صدور حکم این گروه دست از کار کشیدند.

کار شورا‌های مشورتی هیئة تحریر الشام مانعی در مسیر کار شورا‌های محلی بوده و غالبا اعضای شورا‌های محلی بر اساس وفاداری و نزدیکی آن‌ها به شورای مشورتی انتخاب می‌شدند که به بسیاری از شهر‌ها و شهرک‌هایی که شورا‌های مشورتی در آنجا حکومت می‌کنند، آسیب زده است به این دلیل که جمعیت‌ها و نهاد‌های حامی مالی پروژه‌های خدمات رسانی در بسیاری از اوقات مخالف همکاری در سایه تسلط فعلی شورا‌های مشورتی هیئت تحریر الشام و غیبت نقش شورا‌های محلی بودند.

شورا‌های مشورتی بیشتر منابع و حوزه‌های خدمات رسانی را در شهر‌ها و شهرک‌های تحت سلطه خود در اختیار دارند و حل مشاجرات و اختلافات داخلی هم برعهده آنهاست، هتش هم از آن برای اعمال سلطه و توسعه نفوذ خود در منطقه استفاده کرده است، آن هم از این طریق که طرفدارانش را در نهاد‌های اصلی مدنی و انسانی می‌گماشت.

یک مقام نظامی معارض در سوریه در گفتگو با وبگاه «المدن» لبنان، تصمیم انحلال شورا‌های مشورتی هیات تحریر الشام را تحت فشار ترکیه و مردم مناطق جنوب ادلب دانست و گفت که این منطقه در معرض حملات توپخانه‌ای و موشکی بی‌وقفه نیرو‌های دولتی سوریه قرار دارد که می‌گویند تجمع‌های جبهه النصره را هدف می‌گیرند و هزاران نفر از نیرو‌های دولت سوریه طی دو هفته گذشته در نزدیکی خطوط تماس در شمال حماه مستقر شده‌اند.

وی افزود: این تصمیم احتمالا برای دیگر مناطق تحت سلطه شورا‌های مشورتی هیئت تحریر الشام در ریف جنوبی حلب و ریف ادلب هم گرفته شود که تلاشی دیرهنگام برای جلب حمایت افکار عمومی است آن هم از طریق خروج از اداره‌های بومی به نفع شورا‌های محلی و هیات‌ها و نها‌های محلی، اما در واقع نتیجه طبیعی فشار‌هایی که است که به گروه هیات تحریر الشام وارد شده با اینکه تا حد توان تلاش می‌کند در راستای حفظ بقای خود آن‌ها را دور بزند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها