استفاده بودجه دولتی، نماینده پارلمان را به دردسر انداخت

کد خبر: 868094

یکی از نمایندگان پارلمان سوئد به خاطر اخذ مبالغ اضافی از پارلمان برای هزینه‌های حمل و نقل و سفر‌های شخصی‌اش، از انتخابات آتی پارلمان انصراف داد.

استفاده بودجه دولتی، نماینده پارلمان را به دردسر انداخت

خبرگزاری فارس: روزنامه سوئدی «آفتونبلادت» اخیراً با دسترسی به فاکتور‌ها و مبالغی که «اشتفان یاکوبسون» نماینده پارلمان سوئد از حزب دموکرات تحت عنوان هزینه‌های حمل و نقل خود از پارلمان دریافت کرده، افشا کرد که این نماینده مبلغی معادل ۳۳۰ هزار کرون (حدود ۳۳ هزار یورو) به ناحق از پارلمان اخذ کرده است.

این روزنامه نوشت: از این مبلغ ۱۳۰ هزار کرون مبالغی است که وی در طول چهار سال نمایندگی‌اش بعضا به عنوان هزینه تاکسی برای جابه‌جایی بین منزل خود و پارلمان اخذ کرده و بقیه فاکتور‌هایی هستند که او برای شرکت در برخی مهمانی‌ها، شرکت در باشگاه‌های شبانه، هتل و تفریح خود و خانواده‌اش از پارلمان گرفته و به سفر‌های شخصی رفته است.

افتونبلادت در این مطلب خاطرنشان کرده است: یاکوبسون در چهار سال نمایندگی‌اش برای رفتن به محل پارلمان و منزل که حدود ۸ مایل است، در حدود یکصد مرتبه از تاکسی استفاده کرده که هر بار بین ۹۵۰ تا ۱۶۰۰ کرون هزینه داشته، در حالی که می‌توانسته این رفت و آمد را با قطار انجام دهد که کمتر از ۱۳۰ هزار کرون هزینه داشته است.

این در حالی است که یاکوبسون به این روزنامه گفته که از تاکسی استفاده می‌کرده به این خاطر که مترو در مرکز شهر استکهلم شلوغ است و او به مترو اعتماد نداشته است.

براساس قوانین پارلمان سوئد، نمایندگان وقتی می‌توانند از تاکسی استفاده کنند که وسایط نقلیه عمومی بنا به مسائل امنیتی یا سلامتی مناسب نباشند. ولی براساس پیگیری‌های خبرنگار این روزنامه از واحد امنیتی پارلمان، به وی اعلام شده که چنین شرایطی برای یاکوبسون نبوده و باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کرده است.

به گزارش فارس، روزنامه افتونبلادت در همین زمینه با یاکوبسون مصاحبه‌ای داشته و این نماینده پارلمان در پاسخ به سؤال خبرنگار، ابتدا انکار کرد که خطایی مرتکب شده و گفت: اگرچه به سفر‌های شخصی رفته، ولی همزمان دیدار‌هایی رسمی کاری و پارلمانی نیز داشته است.

براساس این گزارش، وقتی که این افشاگری در سوئد منتشر شد، نماینده مزبور بلافاصله از اظهاراتش عقب نشست و در فیس بوکش نوشت: متوجه شده که اشتباه کرده ولذا تمام مبالغ مزبور و حتی بیشتر را به پارلمان برخواهد گرداند.

وی در فیس بوکش نوشت: من همیشه می‌خواسته‌ام درست عمل کنم و وقتی دیدم که کار اشتباهی کرده‌ام، باید آن را اصلاح کنم. این مسائلی که در مورد من مطرح شده باعث شد که سوء ظن‌هایی به حزب دموکرات نیز وارد شود که خصوصا در آستانه انتخابات، مشکلاتی را ایجاد کرد که باید اصلاح کرد، به همین خاطر تصمیم گرفتم که از کاندیداتوری خود در انتخابات هفته آینده منصرف شوم.

یاکوبسون ۴۹ ساله از مقامات بلندپایه حزب دموکرات سوئد است و از او به عنوان رهبر آینده این حزب نام برده می‌شد. در حالی که تنها یک هفته به انتخابات سراسری پارلمانی سوئد باقیمانده، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حزب، دومین یا سومین جایگاه را در سوئد دارد، ولی هم اکنون این حزب، سخنگوی خود در پارلمان را از دست داد.

گفتنی است دسترسی به اسناد از حقوق عام مردم سوئد است و خبرنگار روزنامه افتونبلادت پس از مظنون شدن به اقدامات یاکوبسون به پارلمان مراجعه کرده و اسناد مبالغی که از پارلمان اخذ کرده را دریافت و سپس آن‌ها را با آنچه یاکوبسون در فیس بوک خودش در مورد سفرهایش منتشر کرده، مقایسه و فساد او را افشا کرده است.

اسناد مزبور در حال حاضر در وب سایت روزنامه افتونبلادت قابل دسترس است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها