اظهارات ضد و نقیض درباره سرنوشت معارض سعودی در ترکیه

کد خبر: 878088

به رغم اینکه خانواده «جمال خاشقچی» از سرنوشت او بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در ترکیه بی‌اطلاعی کرده، خبرگزاری رویترز به نقل از مقام مسئول سعودی نوشت که این معارض سعودی کنسولگری را ترک کرده است.

اظهارات ضد و نقیض درباره سرنوشت معارض سعودی در ترکیه

خبرگزاری فارس: یکی از مقامات عربستان سعودی گزارش‌ها و اخبار منتشر شده در مورد بازداشت نویسنده معروف و مخالف نظام سعودی در ترکیه را تکذیب کرد.

خبرگزاری «رویترز» انگلیس چهارشنبه (۱۱ مهر) به نقل از این مقام نوشت که عربستان سعودی از سرنوشت «جمال خاشقچی» هیچ گونه اطلاعی ندارد.

این مقام مسئول سعودی مدعی شد خاشقچی برای گرفتن اسناد رسمی خود به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه مراجعه کرده و بعد از اتمام کار‌های اداری از کنسولگری خارج شده است.

وی گزارش‌های انتشار شده از دیروز مبنی بر «ربوده شدن» و بازداشت جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی را «کذب» خواند.

پس از این اظهارنظر، خبرگزاری رویترز دوباره با نامزد خاشقچی مصاحبه کرد و به نقل از او نوشت که خاشقچی، کنسولگری را ترک نکرده است.

دیروز سه‌شنبه «خدیجه ازرو»، نامزد خاشقچی در گفتگو با چند رسانه اعلام کرد که نامزدش برای انجام برخی کار‌ها و دریافت اسناد مربوط به خودش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده و بعد از آن دیگر اطلاعی از آن ندارد.

او در گفتگو با وب‌سایت خبری «عربی ۲۱» و شبکه «تی. آر. تی» ترکیه گفته بود که نامزدش در کنسولگری سعودی ناپدید و احتمالا ربوده شده است.

خانم ازرو همچنین گفته است با مقامات امنیتی ترکیه حاضر در برابر کنسولگری سعودی برای مشخص شدن سرنوشت جمال خاشقچی در تماس است.

او اظهارات مقام مسئول سعودی مبنی بر اینکه نامزدش کنسولگری را ترک کرده را تکذیب کرد و گفت که نامزدش ساختمان کنسولگری را ترک نکرده است.

بعد از انتشار خبر احتمال بازداشت خاشقچی در کنسولگری سعودی در شهر استانبول، مقامات ترکیه نیز به این خبر واکنش نشان دادند.

«یاسین اوکتای»، مشاور «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در امور خارجی گفت که کشورش «بحران ناپدید شدن» خاشقچی در خاکش را پیگیری می‌کند و به دنبال حل این مشکل است.

او با بیان اینکه اولویت کشورش، «نجات جان خاشقچی و تأمنی امنیت او» است، اظهار داشت که او همچنان در داخل ترکیه بوده و به جای دیگری منتقل نشده است.

مشاور اردوغان همچنین گفته است خاشقچی تنها در صورتی می‌توان در ترکیه بازداشت شود که از سوی پلیس بین‌الملل تحت تعقیب باشد.

اوکتای همچنین تأکید کرد که بازداشت نویسنده سعودی معروف «نقض قوانین بین‌المللی» به شمار می‌رود.

علاوه بر اظهارات اوکتای، دو تن از مقامات ترکیه که نخواستند نامشان فاش شود به رویترز گفته‌اند که علی‌رغم برخی گزارش‌ها مبنی بر ربوده شدن خاشقچی از کنسولگری عربستان، اما وی هنوز در این مکان به سر می‌برد.

انجمن موسوم به «خانه خبرنگاران عرب در ترکیه» نیز با تجمع در برابر کنسولگری سعودی در استانبول خواستار آزادی خاشقچی شد. رئیس این انجمن می‌گوید که مطمئن است که معارض سعودی در داخل ساختمان کنسولگری است.

جمال خاشقجی پیشتر در روزنامه سعودی «الحیات»، چاپ لندن مطلب می‌نوشت و سردبیر روزنامه سعودی «الوطن» بود.

او همچنین مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل»، سفیر سابق سعودی در واشنگتن را در کارنامه خود دارد. وی بعد از فشار‌های محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی علیه آزادی مطبوعات و سختگیری‌ها علیه اصحاب رسانه، عربستان سعودی را ترک کرد و هم‌اکنون در روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا قلم می‌زند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها