گمانه زنی‌ها از دیدار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان

کد خبر: 878273

لبنان از چهار ماه پیش تا کنون منتظر تشکیل کابینه است و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور در همین راستا دیداری تازه با هم داشتند.

گمانه زنی‌ها از دیدار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان

خبرگزاری فارس: لبنان از چهار ماه پیش تا کنون منتظر تشکیل کابینه است و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور در همین راستا دیداری تازه با هم داشتند. «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان که از حدود چهار ماه پیش مأمور به تشکیل کابینه شده و تا کنون این امر عملی نشده است، دیروز به دیدار «میشل عون» رئیس جمهور این کشور رفت.

سعد الحریری پس از این دیدار ۴۵ دقیقه‌ای گفت: ان‌شاءالله فضا مثبت است و من واقعا خوشبین هستم، در این دیدار درباره تشکیل دولت صحبت و توافق کردیم به دلیل وضعیت اقتصادی، کار این پرونده تسریع شود.

روزنامه «المستقبل» در همین خصوص نوشت، در نشست دیروز درباره طرح‌های جایگزین برای طرحی که الحریری در سه سپتامبر برای تشکیل کابینه به عون تحویل داد، صحبت شد و هماهنگی میان ایده‌های مطرح شده بویژه در توزیع پست‌ها به وجود آمد این بدان معنی است که طرف‌های مربوطه توافق کرده‌اند مواضعشان درباره سهمیه‌های وزارتی را تا حدی نرم کنند، اما این امر نیاز به تماس‌های بیشتر میان عون و الحریری طی روز‌های آینده و قبل از دیدار دوباره آن‌ها در هفته آینده دارد.

در ادامه این گزارش آمده است سعد الحریری دیروز طرح جدید برای تشکیل کابینه را به خود نیاورده بود، درباره اسامی وزرا صحبت نشد و موضوع توزیع پست‌ها همچنان حل نشده است، اما معنای دیدار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آن است که امور در این زمینه، قفل نیست بلکه قابل حل است.

روزنامه «الشرق الاوسط» هم به نقل از منابع وابسته به کاخ ریاست‌جمهوری لبنان «بعبدا» نوشت دیروز بیشتر درباره ملاحظاتی که میشل عون بر طرح سابق ارائه شده توسط الحریری داشت، صحبت شد، فضای مناسبی برای بحث جدی درباره تشکیل دولت فرام شده و اگر این فضا وارد فاز اجرایی شود دولت طی روز‌های آینده و در نهایت طی دو هفته پیش رو تشکیل خواهد شد.

میشل عون در می‌امسال (۲۰۱۸) از سعد الحریری خواست دولت جدید را تشکیل دهد، اما این موضوع به دلیل سهمیه‌خواهی‌های گروه‌های سیاسی مختلف و تبادل اتهامات میان آن‌ها بار‌ها به تأخیر افتاده است.

قرار است سعد الحریری در امروز (پنجشنبه) و جبران باسیل در فردا، طی صحبت‌هایی به موضوع تشکیل دولت بپردازند.

وبگاه خبری تحلیلی «المدن» لبنان طی گزارشی در مردادماه نوشت، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان که از سوم خرداد مأمور به تشکیل کابینه شده، تا کنون سه طرح درباره چینش کابینه جدید به میشل عون رئیس جمهور ارائه کرده که به شرح زیر است:

اول: طرحی با ۳۰ وزیر شامل نُه وزیر از جریان ملی آزاد، پنج وزیر از القوات‌اللبنانیه، پنج وزیر از سنی‌ها، یک مسیحی از جریان المستقبل، شش وزیر از امل و حزب‌الله، سه وزیر از التقدمی الاشتراکی. اما این طرح مورد قبول قرار نگرفته است.

دوم: طرحی با ۲۴ وزیر شامل هشت وزیر از جریان ملی آزاد، سه وزیر از القوات اللبنانیه، یک وزیر از المرده، چهار وزیر از سنی‌ها و یک وزیر مسیحی برای المستقبل، پنج وزیر از حزب‌الله و امل، دو وزیر از التقدمی الاشتراکی. اما این پیشنهاد نیز مورد موافقت قرار نگرفته است.

سوم: طرحی با ۳۰ وزیر شامل ۱۰ وزیر از جریان ملی آزاد، ۱۰ وزیر از المستقبل و القوات اللبنانیه و ۱۰ وزیر از حزب‌الله، امل، التقدمی الاشتراکی و المرده.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها