مخالفان سوری توافق «سوچی» را آغاز کردند

کد خبر: 879172

یکی از رسانه‌های نزدیک به مخالفان دولت سوریه مدعی شد که مخالفان مسلح این کشور توافق منعقد شده بین ترکیه و سوریه در مورد استان ادلب را اجرا می‌کنند.

مخالفان سوری توافق «سوچی» را آغاز کردند

خبرگزاری فارس: منابع رسانه‌ای وابسته به مخالفان دولت سوریه صبح امروز (شنبه) گفتند مخالفان مسلح این کشور روند خارج کردن سلاح‌های سنگین و عرّاده‌های توپ را از منطقه «عاری السلاح» شروع کرده‌اند.

وبگاه خبری «عنب» که نزدیک به مخالفان دولت سوریه است، به نقل از منبعی نظامی که نخواست نامش فاش شود گزارش داد که عملیات تخلیه منطقه مذکور از سلاح‌های سنگین از صبح شنبه (۱۴ مهر) آغاز کرده و به احتمال زیاد تا چند روز ادامه خواهد داشت.

بر اساس ادعای این رسانه، سلاح‌های خارج شده از منطقه مورد نظر در ۲۰ کیلومتری خطوط تماس با نیرو‌های ارتش سوریه مستقر خواهد شد.

منبع نظامی سوری در مورد نوع سلاح‌های مشمول خروج نیز گفت که این سلاح‌ها شامل راکت اندازها، توپخانه میدانی و عّراده‌های توپخانه می‌شود و سلاح‌های سبک و سنگین و نیمه سنگین و مسلسل‌های سنگین تا ۵۷ میلیمتری سرجای خود باقی خواهد ماند.

ایجاد منطقه عاری از سلاح یکی از مفاد توافق موسوم به توافق سوچی است که در جریان سفر اخیر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه به روسیه و دیدار با «ولادیمیر پوتین»، همتای روس خود در شهر سوچی این کشور منعقد شد.

بر اساس این توافق، ترکیه و روسیه موافقت کردند که در استان ادلب سوریه منطقه‌ای به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع در ۲۰ کیلومتری بین تروریست‌ها و نیرو‌های مسلح مخالف و نیرو‌های ارتش سوریه ایجاد شود.

قرار است این منطقه از ۱۵ اکتبر (۹ روز دیگر) ایجاد شده و غیر نظامیان در این منطقه مستقر شوند.

ایران، ترکیه و روسیه به عنوان تضمین کنندگان روند مذاکرات آستانه قزاقستان که با محوریت پایان دادن به بحران سوریه شکل گرفت، ۱۶ شهریور در تهران بر سر پایان دادن به حضور گروه‌های تروریستی و مسلح در استان ادلب این کشور چه با عملیات نظامی و چه با مصالحه و توافق موافقت کردند.

با این حال نزدیکی این استان به ترکیه و حضور بیش از سه میلیون نفر در این استان که در بین آن‌ها گروه‌های تکفیری و تروریستی مانند جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) نیز وجود دارد، موجبات نگرانی ترکیه شد؛ چرا که با شروع عملیات آزادسازی در این استان خیل عظیمی از آوارگان به این کشور سرازیر خواهند شد.

ترکیه با درک این شرایط، متعهد شده است در مقابل توقف موقت عملیات نظامی برای آزادسازی، در جداسازی تروریست‌ها از معارضان همکاری کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها