قتل «جمال خاشقجی» تنها از عهده محمد بن سلمان بر می‌آید

کد خبر: 879564

مشاور پادشاه پیشین عربستان معتقد است دست داشتن عربستان در قتل «جمال خاشقجی» منتقد سعودی محتمل است و در این صورت تنها «محمد بن سلمان» می‌تواند چنین دستوری را صادر کند.

قتل «جمال خاشقجی» تنها از عهده محمد بن سلمان بر می‌آید

خبرگزاری مهر: خبر ناپدید شدن «جمال خاشقجی» نویسنده و منتقد سرشناس سعودی بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول و بعد از آن انتشار خبر ترور وی توسط عناصر رژیم آل سعود موجی از واکنش‌ها را در قبال سیاست‌های سرکوب گرانه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به دنبال داشته است؛ ولیعهدی که هیچ گونه انتقادی را علیه سیاستهایش بر نمی‌تابد و به بدترین شکل ممکن به هرگونه انتقادی واکنش نشان می‌دهد.

در این راستا دو مقام آگاه در دولت ترکیه روز شنبه اعلام کردند که مقامات این کشور معتقدند «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد برجسته سعودی که چهار روز پیش برای انجام امور کنسولی به کنسولگری عربستان در استانبول وارد شده بود، در داخل این کنسولگری به قتل رسیده است.

یکی از مقامات دولت ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: «بررسی‌های اولیه پلیس ترکیه نشان می‌دهد که آقای خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول به قتل رسیده است. ما گمان می‌کنیم که قاتل با قصد قبلی مرتکب قتل شده و سپس جنازه مقتول به خارج از کنسولگری منتقل شده است».

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «حسین عسکری» استاد دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و مشاور پیشین وزارت دارایی عربستان سعودی تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) و مشاور پادشاه عربستان (ملک عبدالله) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می‌کنند. عسکری استاد تجارت بین‌الملل و امور بین‌المللی دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا و رئیس مؤسسه تحقیقات و مدیریت جهانی است و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث‌های او در دانشگاه جرج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ‌ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

* «جمال خاشقجی» از منتقدان عربستان که برای ثبت ازدواج خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده بود مفقود و جسد وی پیدا شد. ترکیه اعلام کرده وی پس از ورود به کنسولگری عربستان خارج نشده است، اما عربستان این موضوع را رد می‌کند. بر اساس برخی اخبار تیمی متشکل از ۱۵ نفر از جانب عربستان سعودی عامل قتل او بوده اند. به نظر شما پشت پرده این ماجرا به چه شکلی است؟

بله ممکن است که کار عربستان سعودی بوده باشد. اما در خصوص چگونگی کشته شدن او اطلاعی ندارم.

*ما قبل از این نیز شاهد اقدامات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در مواجهه و قلع و قمع مخالفانش بوده ایم. برای همین برخی متقاعد شده اند که کشته شدن «جمال خاشقجی» که منتقد آل سعود است نیز کار محمد بن سلمان می‌تواند باشد. نظر شما چیست؟

اگر کشته شدن او چنین باشد که منابع ترکیه گفته اند بر این اساس دستور و مجوز چنین قتلی تنها از عهده محمد بن سلمان بر می‌آید. هیچ کسی در عربستان جرأت صادر کردن چنین دستوری برای قتل «خاشقجی» را ندارد و این کار تنها از عهده او بر می‌آید.

*واکنش احتمالی ترکیه و امریکا به عربستان در خصوص قتل «جمال خاشقجی» چه خواهد بود؟

آمریکا کار خاصی نخواهد کرد. دولت ترامپ تماماً پشت محمد بن سلمان است. ترکیه نیز کمی انتقاد خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها