الجزیره: رژیم آل سعود هرگز نماینده جهان اسلام نیست

کد خبر: 884277

شبکه الجزیره در وبگاه خود در یادداشتی نوشت: با توجه به معایب آشکار رژیم آل سعود، عربستان به هیچ عنوان نماینده جهان اسلام محسوب نمی‌شود بلکه تنها باعث لطمه زدن به وجهه مسلمانان در سطح بین المللی است.

الجزیره: رژیم آل سعود هرگز نماینده جهان اسلام نیست

خبرگزاری فارس: وبگاه شبکه خبری قطری «الجزیره» روز شنبه در یادداشتی به قلم «خالد بیدون» حقوقدان بین‌المللی ساکن «دیترویت» در آمریکا نوشت: موضوع قتل «جمال خاشقچی» منتقد رژیم عربستان دلیلی دیگر بر رد این فرض در جهان است که رژیم آل سعود نماینده جهان اسلام محسوب نمی‌شود.

الجزیره در بخشی از یادداشت خود آورده است: خاشقچی، شهروند سعودی در تبعید در آمریکا، به دلیل نقد از رژیم سعودی بین مخاطبانی که تفسیر‌های عربی و انگلیسی می‌خوانند به افتخاراتی دست یافته بود. او آخرین بار در ۲ اکتبر (سه شنبه دهم مهر) درحال ورود به کنسولگری عربستان در استانبول رویت شد.

نویسنده ادامه داد: بعد از این ماجرا گمانه زنی‌ها در مورد نقش «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان که دستور ربایش یا قتل وی با حمایت دولت را صادر کرده باشد، افزایش یافت و به بحث اول رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی درباره سرنوشت این روزنامه نگار مبدل شد.

نویسنده سپس نوشت: مقام‌های سعودی در ۱۹ اکتبر (جمعه ۲۷ مهر) سرانجام اذعان کردند که خاشقچی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است. این مسئله با توجه ضرب و شتم و سرکوب شدید حقوق بشر و عدم تحمل شدید هرگونه انتقاد از سوی این رژیم، صرفا تایید نتیجه گیری قبلی اکثریت است که دولت عربستان سعودی به طور مستقیم مسئول ناپدید شدن و مرگ حاشقچی است.

در ادامه این یادداشت با انتقاد از سوء استفاده حکام سعودی از وجود حرمین مقدس در این کشور آمده است: این رژیم با وجود تلاش‌های فراوان برای ترویج و معرفی خود به عنوان نماینده و مرکزیت جهان اسلام، نماینده جهان اسلام نیست. عربستان سعودی، معرف رژیمی به رهبری چند آدم مستاصل و خشن، چون محمد بن سلمان است. این رژیم از شهر‌های مدینه و مکه، مقدس‌ترین مکان‌ها در جهان اسلام، به عنوان اهرمی برای حفظ مشروعیت خود با کمک دین و به عنوان میزبان ۱.۸ میلیارد مسلمان سراسر جهان که خواستار ورود به این کشور برای اجرای فریضه حج تمتع هستند، استفاده می‌کند. وجود این مکان‌های مقدس به قدرتمندی دسترسی به ذخایر بی حد و حصر نفت خام در این کشور تنها در خدمت حفظ رژیم و پادشاه حاکم عربستان است.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: چه در قبل و به ویژه امروز، این کشور نماینده جهان اسلام محسوب نمی‌شود. عربستان تنها یک کشور است که در پی تقویت تفسیری تند از اسلام سنی و وهابیگری است. این سنت فقط در محدوده این کشور ۳۲ میلیون نفری و کشور‌های دیگر که در آن رژیم عربستان از طریق اقتصادی و سیاسی نفوذ دارد و یا به طور غیرمستقیم از طریق گسترش شبکه‌های تروریستی توسعه می‌دهد، اجرا می‌شود. این در حالی است که کشورهایی، چون اندونزی، پاکستان و هند ماوای جمعیت بسیار بیشتری از مسلمانان تا عربستان هستند و حتی جمعیت مسلمان نیجریه نیز دو برابر و نیم تعداد شهروندان مسلمان عربستان سعودی است.

نویسنده در خاتمه نوشته است: فراتر از معایب معنوی و کاستی‌های جمعیتی عربستان، مسلمانان جهان شاهد رژیمی، چون آل سعود هستند که عامل افت دیدگاه جهان به اسلام و مسلمانان محسوب می‌شود و باید در نظر داشت که این نوع دیدگاه و احساسات به ویژه در آمریکا قوی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها