نگرانی مخالفان از مراجعه به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های سعودی

کد خبر: 885273

قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی نگرانی مخالفان این رژیم در خارج از عربستان را به دنبال داشته است.

نگرانی مخالفان از مراجعه به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های سعودی

خبرگزاری تسنیم: به نقل از سایت عربی 21، برخی از مخالفان رژیم سعودی از تلاش مسئولان سعودی برای کشاندن آنها به سفارتخانه های عربستان با هدف فشار به آنها برای بازگشت به این کشور خبر داده اند.

بعد از گذشت تقریبا سه هفته از ناپدید شدن خاشقجی که در دوم ماه اکتبر جاری روی داد، مسئولان سعودی روز شنبه اذعان کردند که این روزنامه نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول بر اثر مشاجره و ضد و خورد در جریان بحثی کشته شده است.

منابع نزدیک به دولت سعودی گفتند: این بحث به احتمال زیاد برای تلاش جهت متقاعد کردن خاشقجی برای تحویل خود بود که به خوبی پیش نرفت.

مخالفان رژیم سعودی در سه کشور مختلف از تلاش های مقامات این رژیم برای کشاندن آنها به نمایندگی های دیپلماتیک عربستان در این سه کشور خبر داده و گفته اند که وضعیت خاشقجی می توانست برای آنها هم روی دهد.

عمر عبدالعزیز 27 ساله از جمله این مخالفان رژیم سعودی مقیم کانادا است که مسئولان سعودی با وی در سال جاری میلادی به هنگام مراجعه به سفارت عربستان برای گرفتن گذرنامه جدید صحبت کرده بودند.

عبدالعزیز که با انتشار برنامه ای در تمسخر رهبری سعودی در شبکه اجتماعی توئیتر خشم مسئولان سعودی را برانگیخت، در توئیتی در واکنش به سرنوشت خاشقجی نوشت: این کا را با من هم انجام دادند و وقتی مخالفت کردم، برادران و دوستانم را بازداشت کردند.

روزنامه واشنگتن پست که خاشقجی در آن قلم می زد، اعلام کرد که نوارهای صوتی چندین ساعته ای را که عبدالعزیز محرمانه درجریان صحبت هایش با مسئولان سعودی در کانادا ضبط کرده بود، در اختیار دارد.

در همین حال، عبدالله العوده پژوهشگر دانشگاه جورج تاون به خبرگزاری فرانسه گفت که وی سال گذشته برای تمدید گذرنامه اش به سفارت عربستان در واشنگتن مراجعه کرد و از او خواسته شد تا برای اتمام برخی اقدامات ساده مربوط به خود به عربستان بازگردد.

عبدالله فرزند سلمان العوده مبلغ سعودی است که سال گذشته در عربستان بازداشت شد.

دادستانی کل عربستان ماه گذشته برای مبلغ سعودی حکم اعدام درخواست کرد و گفت: به من مجوز موقتی پیشنهاد دادند که می توانستم با آن به عربستان برگردم، اما فهمیدم که دامی بیش نیست و با گذرنامه تاریخ گذشته سفارت را ترک کردم.

این شهادت ها از تلاش های روز افزون عربستان برای بازگرداندن منتقدان حکومت سعودی به عربستان از زمان ولایتعهدی محمد بن سلمان حکایت دارد.

منابع نزدیک به رژیم سعودی به طور تلویحی اشاره کردند که برنامه گسترده ای برای بازگرداندن مخالفان به عربستان وجود دارد.

علی الشهابی مدیر مرکز الجزیره عربی در واشنگتن که طرفدار عربستان است، در توئیتر خود نوشت: به احتمال زیاد، محمد بن سلمان مجوز بازگرداندن خاشقجی را صادر کرد. اما اگر اینکار را کرده باشد، تصمیم درستی نگرفته است، اما باید گفت که رهبران و دولت ها اشتباه می کنند و در برخی موارد، رسوایی به بار می آید. سرپوش گذاشتن بر آنچه اتفاق افتاد، درست نبود.

شریف منصور از کمیته حفاظت از روزنامه نگاران که برای مرکز مطالعات خاورمیانه (کارنگی) نوشت: قویترین پیام و نگران کننده ترین موضوع در این پرونده این است که کسی از مشت سنگین عربستان در امان نیست.

یکی از دوستان خاشقجی به خبرگزاری فرانسه گفت: یکی از مشاوران ولیعهد سعودی با دوستش در ماه های اخیر تماس گرفته و پست بالایی را در دولت در مقابل بازگشت او به عربستان پیشنهاد داده است، اما خاشقجی با نگرانی از اینکه فریبی بیش نباشد، این پیشنهاد را رد کرده است.

منال الشریف فعال سعودی مقیم استرالیا نیز گفت که در سپتابر سال 2017 میلادی با تلاش مشابهی روبرو شده است، زیرا سعود القحطانی که مشاور دربار پادشاهی با درجه وزیر بود، تلاش کرد تا وی را به سفارت عربستان بکشاند.

الشریف در توئیتر خود تصاویری از گفت وگوهای خصوصی خود با القحطانی را منتشر کرد و نوشت: اگر لطف خدا نبود، فریب آنها را خورده بودم.

مخالفان رژیم سعودی از مراجعه به نهادهای دیپلماتیک عربستان هراس دارند. امانی الاحمدی 27 ساله از فعالان عربستانی مقیم شهر سیاتل آمریکا می گوید: داستان هولناک خاشقجی به بسیاری از فعالان شوک وارد کرده است.

وی افزود: بسیاری از آنها "به طور علنی از آزار و اذیت خانواده های خود در عربستان یا از دست دادن بورسیه های تحصیلی یا بدتر از آن ربوده شدن یا بازداشت حرف می زنند.

همچنین بسیاری از حملات سایبری به صفحات خود نگران هستند که روزنامه نیویورک تایمز نوشت که این برنامه ساخته و پرداخته القحطانی است.

عبدالله العوده گفت: مجریان این اقدام هولناک علیه خاشقجی این پیام را می فرستند که با هر کسی که کمترین اختلافی با حکام سعودی داشته باشد، برخورد خواهد شد.

وی این پرسش را مطرح کرد که آیا این اقدام متهورانه خواهد توانست صدای مخالفان را ساکت کند؟ عبدالله العوده اینگونه به سوال خود پاسخ داد که "صدای جمال از هر زمان دیگری بالاتر و بلندتر است".

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها