توافق ایران، روسیه و ترکیه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

کد خبر: 886017

وزارت خارجه روسیه از توافق تهران، مسکو و آنکارا درباره تسریع روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خبر داد.

توافق ایران، روسیه و ترکیه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، مسکو، تهران و آنکارا در خصوص تسریع روند کار برای دستیابی به ساختار کمیته قانون اساسی سوریه توافق کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه امروز در نشست سه‌جانبه‌ای که در مسکو برگزار شد، در خصوص تسریع روند کار در تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با در نظر گرفتن منافع تمام اقشار سوریه به توافق رسیده‌اند.

وزارت خارجه روسیه امروز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «این توافق با در نظر گرفتن منافع تمام اقشار سوریه آنچنان که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل در هماهنگی با «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه حاصل شده است».

ایران، ترکیه و روسیه از سال گذشته روندی را در شهر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز کردند که هدف آن حل بحران سوریه از طریق حرکت به سمت گفت‌وگوی دولت و معارضین و تدوین قانون اساسی جدید در این کشور بود. این روند با برقراری آتش‌بس‌های محلی در مناطق مختلف سوریه آغاز شده و اکنون در مسیر حل سیاسی بحران حرکت می‌کند.

بنا بر این گزارش، شرکت‌کنندگان در کنگره گفتگو‌های ملی سوریه که در تاریخ ۳۰ ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی در شهر سوچی روسیه برگزار شد، تصمیم گرفتند تا یک کمیته قانون اساسی تشکیل دهند تا روی موضوع تدوین قانون اساسی سوریه به همراه نماینده سازمان ملل کار کند.

فهرست نهایی کاندیدا‌ها برای این کمیته، شامل ۱۵۰ نفر می‌شود که از این تعداد، ۱۰۰ نفر نمایندگان دولت سوریه و معارضان داخلی این کشور هستند و ۵۰ نفر دیگر نیز نماینده معارضان خارج نشین سوری. بنا بر پیشنهاد نماینده سازمان ملل، این کمیته نمی‌تواند بیش از ۵۰ عضو داشته باشد.

نمایندگان کشور‌های روسیه، ایران و ترکیه مذاکراتی را در تاریخ دهم و یازدهم سپتامبر (۱۹ و ۲۰ شهریورماه) در ژنو با نماینده سازمان ملل متحد درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه برگزار کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها