خشم سیاستمداران آلمانی از اولتیماتوم فرانسه به برلین

کد خبر: 886990

سیاستمداران احزاب مختلف آلمان از تهدید فرانسه علیه کشورشان مبنی بر اینکه از پروژه تسلیحاتی مشترک با برلین خارج می‌شود اگر این تولیدات تسلیحاتی مشترک بدون هیچ محدودیتی به عربستان هم صادر نشود بسیار عصبانی هستند.

خشم سیاستمداران آلمانی از اولتیماتوم فرانسه به برلین

خبرگزاری تسنیم: هفته‌نامه "اشپیگل" روز گذشته در گزارشی نوشت که فرانسه آلمان را در راستای توسعه یک پروژه ساخت جنگنده مشترک تحت فشار قرار داده و از آلمان ادامه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را به‌عنوان شرطی برای ادامه این پروژه درخواست کرده است.

به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل، پاریس در ماه سپتامبر هم آلمان را به توقف این پروژه مشترک تسلیحاتی تهدید کرده بود در صورتی که این جنگنده‌ها بعد‌ها بدون هیچ محدودیتی به خارج و از جمله کشور‌های بحرانی مانند عربستان سعودی فروخته نشود.

هفته‌نامه اشپیگل این خبر را با استناد به یک گزارش محرمانه سفیر آلمان در پاریس درباره یک دیدار مقامات بلندپایه هر دو کشور در ۲۱ سپتامبر گذشته منتشر کرده است که در آن زمان هنوز پرونده قتل جمال خاشقجی به جریان نیفتاده بود.

حالا این مسئله با اعتراض و انتقاد شدید سیاستمداران بلندپایه احزاب مختلف در آلمان روبه‌رو شده است.

حزب سوسیال دموکرات و سبز آلمان از برلین درخواست کردند که مقررات سختگیرانه‌تری در پروژه‌های مشترک تسلیحاتی با فرانسه برای صادرات بعدی به کشور‌های ثالث مانند عربستان سعودی قرار دهد. به‌گفته سیاستمداران امنیتی این دو حزب مهم آلمانی، اگر این اتفاق نیفتد آلمان باید از پروژه‌های مشترک تولید جنگنده و تانک‌های جدید با فرانسه خارج شود.

"توماس هیتشلر"، از سیاستمداران دفاعی حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره گفت که برای پروژه‌های تسلیحاتی مشترک با فرانسه ما باید قواعد سختگیرانه‌تری را برای صادرات بعدی مورد توافق قرار دهیم، در غیر این صورت آلمان نمی‌تواند وارد این همکاری‌ها شود.

حزب سبز آلمان هم اظهارات مشابهی را در این باره داشته است. "آگنیستکا بروگر"، سخنگوی سیاست امنیتی حزب سبز آلمان در این باره اظهار داشته است که یک همکاری قدرتمندانه بین فرانسه و آلمان به‌خودی خود یک ارزش است. اما اگر حقوق بشر و امنیت کاملاً نادیده گرفته شود هزینه آن بالا خواهد بود.

به‌گزارش هفته‌نامه "اشپیگل"، فرانسه آلمان را شدیداً تحت فشار قرار داده است تا برای فروش ادوات جنگی که در پروژه‌های مشترک تولید می‌شود آزادی کامل برای فروش به همه کشور‌ها از جمله عربستان سعودی وجود داشته باشد. پاریس تهدید کرده است که اگر چنین تضمینی وجود نداشته باشد این کشور از پروژه مشترک تولید جنگنده‌ها که یک پروژه پرستیژی است خارج می‌شود.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه اخیراً به‌خلاف آلمان با توقف ارسال تسلیحات به عربستان سعودی مخالفت کرده و در این باره گفته است: «چه ارتباطی میان فروش سلاح و قتل آقای خاشقجی وجود دارد؟ من ارتباط این موضوع با آنچه را در یمن در حال رخ دادن است می‌فهمم، ولی در مورد آقای خاشقجی هیچ ارتباطی وجود ندارد».

وی تأکید کرد که اصرار به توقف فروش سلاح به عربستان "عوام‌فریبی محض" بوده و هیچ ربطی به ماجرای قتل خاشقجی ندارد.

حزب سبز آلمان از اولتیماتوم فرانسه به آلمان در زمینه پروژه تسلیحاتی مشترک بسیار عصبانی است. بروگر در این باره گفت که دولت آلمان نباید اجازه اخاذی فرانسه را بدهد. برلین باید بر قواعد دائمی و شفاف درباره صادرات جنگنده‌های جدید اصرار ورزد به‌جای اینکه نقض کنندگان حقوق بشر آشکار مانند عربستان سعودی را به‌عنوان خریداران این تسلیحات مد نظر قرار دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها