اعترافات مرکل پس از شکست انتخاباتی هسن

کد خبر: 888061

صدر اعظم آلمان بعد از شکست سنگین حزبش در انتخابات ایالتی روز گذشته در هسن، مسئولیت آن را بر عهده گرفته و با تاکید بر غیرقابل قبول بودن تصویری که دولت فعلی آلمان ارائه داده، بر لزوم توقف این روند تاکید کرد.

اعترافات مرکل پس از شکست انتخاباتی هسن

خبرگزاری تسنیم: به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان بعد از شکست سنگین حزبش در انتخابات ایالتی روز گذشته "هسن"، نتایج حزبش در انتخابات این ایالت را بسیار تلخ و دلسردکننده توصیف کرد.

وی در یک سخنرانی اعتراف کرد که چنانچه حزب دموکرات مسیحی تحت نفوذ شرایط منفی سیاست‌های دولت فدرال آلمان قرار نداشت، می‌توانست در ایالت هسن نتایج انتخاباتی بسیار بهتری به دست آورد. ائتلاف سیاه-سفید همواره در ایالت هسن موفق بوده و نتایج مثبتی به دست آورده است.

وی با اشاره به مناقشات در دولت ائتلافی بر سر مسائل مختلف و شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا بعد از انتخابات پارلمانی سال گذشته، گفت: «ما باید بالاخره این روند را متوقف کنیم و من این کار را می‌کنم.»

مرکل تاکید کرد که انتخابات ایالتی هسن باید به عنوان یک نقطه عطف در نظر گرفته شود و اتحادیه احزاب متحد مسیحی باید همه آنچه را که از زمان انتخابات پارلمانی گذشته انجام داده است، مد نظر قرار داده و مورد بررسی قرار دهد. وی گفت: «در این نقطه عطف می‌تواند البته یک شانس وجود داشته باشد.»

صدراعظم آلمان همچنین تاکید کرد که به عنوان رئیس حزب دموکرات مسیحی، مسئولیت همه اتفاقات خوب و بد را برعهده می‌گیرد.

او تصریح کرد: «تصویری که دولت در حال حاضر در برلین ارائه داده است غیر قابل قبول است. دولت باید به گونه‌ای کار کند که مردم را نادیده نگیرد.»

وی در ادامه تاکید کرد که همواره آرزو داشته است تا مسئولیت خود را با شرف و احترام بر عهده گرفته و با عزت و احترام هم آن را کنار بگذارد.

مرکل گفت: «من احساس می‌کنم که امروز زمان بازکردن و گشودن فصلی جدید است.»

وی با این سخناناعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد نامزد ریاست حزب دموکرات مسیحی شود و در پایان این دوره قانونگذاری نیز صدر اعظمی آلمان را کنار گذاشته و دیگر نامزد این سمت نمی‌شود. او همچنین تاکید کرد که دیگر برای هیچ مسئولیت سیاسی دیگری تلاش نمی‌کند.

مرکل همچنین گفت که با کناره گیری خود از ریاست حزب دموکرات مسیحی، می‌خواهد یک کار سازنده در پارلمان آلمان را امکان پذیر کرده و به این حزب این شانس را بدهد تا خود را برای دوره بعد از او آماده کند.

مرکل البته اعلام کرد که این تصمیمی بوده است که قبل از تعطیلات تابستان گرفته و اکنون آن را اعلام کرده است.

به این ترتیب، بیش از یک سال پس از انتخابات پارلمانی دور قبل و شروع کار دولت ائتلافی جدید، مرکل دیگر نتوانست در برابر چالش‌ها و روند نزولی محبوبیت دولت ائتلافی دوام بیاورد و با این اعترافات، جدایی خود از دنیای سیاست را اعلام کرد.

دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان آغاز تشکیل، با چالش‌های فراوانی رو به رو بود و بعد از شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا (حزب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) و در نهایت پس از یک دوره طولانی مذاکرات مجدد برای تشکیل ائتلاف بزرگ روی کار آمد.

اما روند طولانی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان ابتدا تاثیر بدی روی محبوبیت این دولت در بین شهروندان گذاشته و اتفاقات و چالش‌های بعدی هم به تشدید اوضاع دامن زد، به طوری که چهارمین دوره صدر اعظمی مرکل به کام او تلخ شد.

این روز‌ها دولت ائتلافی مرکل شرایط خوبی ندارد. بعد از مناقشات سخت در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله سرنوشت رئیس سازمان اطلاعات داخلی که بر اساس نظرسنجی‌ها به تضعیف کم‌سابقه دولت ائتلافی آلمان منجر شد، چندی پیش هم "فولکر کایدر"، نماینده با نفوذ حزب دموکرات مسیحی در پارلمان آلمان و مهم‌ترین معتمد مرکل که حدود ۱۳ سال ریاست فراکسیون احزاب متحد مسیحی را بر عهده داشت، با وجود حمایت قاطع مرکل برای انتخاب مجدد، در انتخابات درون حزبی روز سوم مهر ماه در برابر رقیب ناشناخته خود شکست خورد و این مسئولیت را به وی واگذار کرد تا این مسئله، به شکست بزرگی برای صدر اعظم آلمان تبدیل شود.

علاوه بر این، دو هفته پس از زمین‌لرزه سیاسی در ایالت بایرن که احزاب دولت ائتلافی شکست تلخی را در آن تجربه کردند، مردم ایالت هسن روز یکشنبه ۶ آبان (۲۸ اکتبر) نیز پای صندوق‌های رأی، ضربه محکم دیگری به این دولت ائتلافی زدند.

ایالت هسن، از جمله مناطقی بود که حزب سوسیال دموکرات دهه‌ها بر آن تسلط داشت، موضوعی که در سال ۱۹۹۹ به پایان رسید. از آن زمان تا کنون، سکان هدایت این ایالت در دست یک ائتلاف حکومتی به‌رهبری حزب دموکرات مسیحی آلمان، یعنی حزب آنگلا مرکل بوده است.

نتایج نظرسنجی‌های اخیر هم نشان می‌دهد که میزان محبوبیت مرکل و حزبش در بین شهروندان به شدت کاهش پیدا کرده و بسیاری از شهروندان خواهان کناره گیری وی و برگزاری انتخابات مجدد هستند.

همه این عوامل دست به دست هم داد تا مرکل همان طور که خود در سخنانش گفته بود، با عزت و احترام مسئولیت‌های سیاسی خود را تحویل داده و کناره گیری خود را اعلام کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها