تلاش واشنگتن برای نجات حاکمان ریاض

کد خبر: 889101

تصمیم کاخ سفید برای پایان دادن به جنگ البته اگر واقعیت داشته باشد نه از باب مسایل انسانی و حقوق بشری که صد درصد به دلیل نجات آل سعود از باتلاق یمن است که با مقاومت یمنی‌ها ایجاد شده است.

تلاش واشنگتن برای نجات حاکمان ریاض

خبرگزاری مهر،: روز سه شنبه هشتم آبان ماه سال جاری بود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد هر دو طرف درگیر در یمن باید سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند و گفتگو‌های صلح هرچه سریع‌تر تحت نظارت سازمان ملل متحد آغاز شود.

از سوی دیگر «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا هم در نشستی در واشنگتن بیان داشت که همه طرف‌های درگیر در یمن باید تا ۳۰ روز آینده در جهت برقراری آتش بس و گفتگو‌های صلح گام بردارند.

با گذشت نزدیک به ۴ سال از تجاوز نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی به یمن و جان باختن حدود ۳۰ هزار نفر و زخمی شدن صد‌ها هزار شهروند و آوارگی میلیون‌ها انسان و قحطی و گرسنگی شدید که شرایط را به یک فاجعه تمام عیار انسانی رسانده است، ناگهان آمریکا خواهان پایان دادن به درگیری‌ها و آغاز گفتگو‌های صلح در ماه نوامبر و در کشوری ثالث می‌شود.

رسوایی ماجرای خاشقجی و فشار‌های بین المللی علیه عربستان

سرنوشت نامعلوم و تراژدیک «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار اخوانی منتقد آل سعود موج بزرگی از فشار‌های بین المللی را علیه رژیم عربستان پدید آورده که در طی یک ماه اخیر تصویر آراسته شده ولیعهد جوان و بلندپرواز سعودی‌ها را به شدت مخدوش ساخته و محمد بن سلمان و هواداران سرسختش را در دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده دچار زحمت کرده است.

تردیدی نیست که پس از ماجرای قتل خاشقچی در استانبول و نقش بارز بن سلمان و ماموران تحت امر وی در این پرونده هزینه پشتیبانی از رژیم سعودی و شخص ولیعهد جوان آن حتی برای عربستان دوست‌ترین مقامات آمریکایی و در راس آن‌ها دونالد ترامپ و دامادش نیز بسیار بالا رفته است. تلاش‌های پیوسته و پیگیر لابی‌های سعودی- صهیونیستی در یکی دو سال اخیر برای ساختن چهره‌ای نوگرا، اصلاح طلب و میانه رو از محمد بن سلمان با ماجرای خاشقجی تا حد زیادی رنگ باخته و بی اثر شده است.

در چنین شرایطی، ریاض دستکم در منظر اذهان عمومی مردم جهان بیش از هر زمان دیگری رسوا و منفور شده و حتی به رغم بی عملی و انفعال قدرت‌های بزرگ در تنبیه واقعی سردمداران عربستان، اما پشتیبانی از جنایاتی که ارتش متجاوز سعودی و مزدوران تحت امرش به طور روزانه در یمن مرتکب می‌شوند بسیار سخت شده است.

بر کسی پوشیده نیست که جنگ یمن با خواست محمد بن سلمان آغاز شده و همچنان در جریان است. حال که به بهانه پرونده خاشقجی نگاه‌ها به سمت حجم وحشیگری رژیم عربستان دوخته شده دیگر حمایت علنی از ریاض با ارسال روزانه محموله‌های جنگ افزار، پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی و همچنین حمایت همه جانبه سیاسی و رسانه‌ای چندان آسان نیست؛ بنابراین طرح چنین خواسته‌ای را از سوی آمریکایی‌ها می‌توان پیشگیری از بدتر شدن اوضاع برای فرمانروایان ریاض دانست.

ناکامی میدانی ائتلاف در نبرد‌های زمینی

از نخستین روز آغاز جنگ یمن تقریبا هیچ چیزی بر اساس پیش بینی‌ها و خواسته‌های عربستان و امارات پیش نرفته است و آنان پس از صرف ده‌ها میلیارد دلار هزینه مادی و دادن کشته‌ها و زخمی‌های بسیار چه از نیرو‌های خود و چه مزدورانشان، هنوز نتوانسته اند جز عدن و بخش‌های کوچک دیگری از خاک یمن به شهر‌های مهمی مانند «صنعا»، «صعده» و به ویژه بندر راهبردی «حدیده» دسترسی پیدا کنند.

چندین ماه نبرد سنگین نیرو‌های ائتلاف با بهره گیری از همه امکانات و ادوات برای به دست گرفتن کنترل بندر حدیده هنوز به جایی نرسیده و این نبرد فرسایشی و پیچیده بیش از هر چیز توان مزدوران و نیرو‌های عربستان را تحلیل برده است. این بندر که هفتاد درصد واردات مردم یمن از راه آن انجام می‌شود نقطه‌ای بسیار راهبردی به شمار می‌آید و عملیات ائتلاف برای محاصره این شهر و قطع کردن ارتباط آن با بقیه خاک یمن با ایستادگی جانانه ارتش و کمیته‌های مردمی به جایی نرسیده است.

بدیهی است که ادامه این جنگ جز هزینه‌های سر به فلک کشیده رهاورد دیگری برای ریاض و همپیمانان منطقه‌ای اش نخواهد داشت و حال که پیشرفتی در روی زمین به سود ائتلاف پدید نمی‌آید، آمریکایی‌ها گزینه پایان جنگ را برای آزاد کردن دوستان عربستانی خود از زیر بار فشار‌های مادی و معنوی بحران یمن برگزیده اند.

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد عربستان نتوانسته است در جنگ یمن اهدافی را که آمریکایی‌ها برایش ترسیم کرده بودند به دست آورده یا حتی به آن‌ها نزدیک شده باشد. سعودی‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که بحران یمن راه حل نظامی دارد در حالی که چنین اندیشه‌ای نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه هر روز بر مشکلات خودشان و صد البته بر درد و رنج مردم مظلوم یمن می‌افزاید.

تصمیم کاخ سفید برای پایان دادن به جنگ البته اگر واقعیت داشته باشد نه از باب مسایل انسانی و حقوق بشری که صد درصد به دلیل نجات آل سعود از باتلاق یمن است که با مقاومت یمنی‌ها ایجاد شده است. آمریکایی‌ها حال که همه راه‌ها را برای به زانو درآوردن مردمان یمن آزموده و ره به جایی نبرده اند، دم از صلح و آشتی می‌زنند.

اکنون که انصارالله به برکت خون هزاران شهید و پرداخت بهای سنگین حفظ استقلال یمن همچنان دست بالا را دارد باید خود را با همین موضع برای پایان جنگ و احقاق حقوق ملت یمن آماده کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها