بازی پوتین در سوریه/ آمریکا باید راضی شود نقش قدرتمند روسیه را بشناسد/ آمریکا در یک فاجعه‌ی مهم بین‌المللی گیر افتاده/اسد در قدرت باقی می‌ماند/روسیه جایگزین آمریکا در منطقه می‌شود؟

کد خبر: 889788

روسیه با محکم ایستادن پشت متحدان خود و نمایش خود به‌عنوان یک شریک قابل‌اعتماد و غیرمداخله‌جو، این فرصت را یافته که جایگزین ایالات متحده در خاورمیانه شود. آنچه تا الآن معلوم شده این است که اسد در قدرت باقی می‌ماند.

بازی پوتین در سوریه/ آمریکا باید راضی شود نقش قدرتمند روسیه را بشناسد/ آمریکا در یک فاجعه‌ی مهم بین‌المللی گیر افتاده/اسد در قدرت باقی می‌ماند/روسیه جایگزین آمریکا در منطقه می‌شود؟

بازی پوتین در سوریه/ آمریکا باید راضی شود نقش قدرتمند روسیه را بشناسد

هم‌زمان با نزدیک شدن پایان فاز نظامی بحران سوریه، سیاست‌گذاران آمریکایی برآنند که دریابند در طول این جنگ از سال ۲۰۱۱ تاکنون جهان چقدر تغییر کرده است. مناقشه‌ی سوریه نیروهای تحت حمایت ایران را به چند کیلومتری مرزهای اسرائیل کشانده و موجب یک تقابل مستقیم بین روسیه و آمریکا شده است. یک نگاه به وضعیت فعلی در سوریه نشان می‌دهد که آمریکا به هدف کلیدی اولیه‌اش در سوریه دست نیافته است: برکناری بشار اسد از قدرت. ایالات متحده با روبرو شدن با خسارت‌های نظامی و سیاسی در سوریه حالا باید کاری کند که بتواند یک پیروزی بشردوستانه به دست بیاورد. برای عملی شدن این هدف واشنگتن باید با مسکو کار کند، تنها بازیگری که بر رژیم اسد تأثیرگذاری قدرتمندی دارد و مایل به گوش دادن است. برای این کار، آمریکا باید راضی شود نقش قدرتمند روسیه در جامعه‌ی بین‌المللی را به رسمیت بشناسد و با آن در برخی موارد خاص مثل یک شریک برابر کنار بیاید.

استیون کوک اخیراً ادعا کرده بوده که سوریه نمونه و مثال دیگری است از اینکه آمریکا با چشمانی باز در یک فاجعه‌ی مهم بین‌المللی گیر افتاده است. کوک دراین‌باره که واشنگتن از بی‌عملی‌ای که به دنبال تعارضات دهه‌ی ۹۰ از خود بروز داد درس لازم را نگرفته است اشتباه نمی‌کند اما او فراموش می‌کند که روسیه در عوض در این مدت از آمریکا درس عبرت گرفته است. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه شاهد ماجراجویی قرن ۲۱ آمریکا در خاورمیانه بوده است. مسکو حالا به عنوان جایگزینی که رهبران منطقه‌ای دنبال آن می‌گشتند تا با آن کار کنند خود را وارد صحنه کرده است. هرگونه تحلیلی که گمان کند پوتین ممکن است موضعش در سوریه را رها کند یا تضعیف کند به بیراهه رفته است. وقتی روسیه اولین بار در سال ۲۰۱۴ وارد مناقشه‌ی سوریه شد، از نیروهایش استفاده کرد تا این پیام را به جهان و به غرب بدهد که دیگر حاضر نیست وقتی یک خلأ قدرت دیگر در خاورمیانه شکل می‌گیرد در کناری بایستد و تماشا کند. حدود ۵ سال بعد، پوتین دارد ثابت می‌کند که روسیه می‌تواند چیزی بیش از یک فروشنده‌ی سلاح در قرن ۲۱ باشد.

روسیه با محکم ایستادن پشت متحدان خود و نمایش خود به‌عنوان یک شریک قابل‌اعتماد و غیرمداخله‌جو، این فرصت را یافته که جایگزین ایالات متحده در خاورمیانه شود. آنچه تا الآن معلوم شده این است که اسد در قدرت باقی می‌ماند و کرملین هم متحد سوریه باقی می‌ماند.

منبع

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها