عوامل زمینه‌ساز پایان و فروپاشی رژیم اسرائیل

کد خبر: 892140

یک تحلیلگر عرب به اسباب و علل واقعی و عواملی پرداخته است که منجر به پایان و فروپاشی رژیم صهیونیستی خواهد شد.

عوامل زمینه‌ساز پایان و فروپاشی رژیم اسرائیل

خبرگزاری تسنیم: روزنامه الوطن سوریه در مقاله‌ای به قلم یوسف جاد الحق به بررسی عواملی پرداخت که زمینه‌ساز نابودی رژیم اشغالگر قدس می‌شود.

وی در این مقاله آورده است : برای یک ناظر واقع‌گرا دنبال کردن حوادث جاری و اوضاع و شرایط موجود در منطقه کار مشکلی نیست، تحولاتی که همواره در حال دگرگونی و تغییر است، اینکه این ناظر بتواند نشانه های نزدیک بودن پایان اجتناب ناپذیر موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی را ببیند.

در مورد فهم و بررسی این موضوع به ارائه محاسبات یا نظریه های فلسفی یا تصورات و یا آرزوهای درونی که البته همه اینها ممکن و قانونی است، نیازی نیست. مانند این گفته که مثلا سرنوشت حتمی هر چیزی مخالف منطق اشیا و طبیعت، زوال و نابودی است یا این سخن که سرزمین مقدس ما در زمان دور و ماقبل تاریخ مورد حرص و آز طمع کنندگان قرار گرفته است و جنگ های زیادی را به خود دیده که نمی‌توان تعداد آنها را شمرد و سرنوشت همه این جنگ‌ها شکست بود، و این جنگ و هجمه یهودی غربی هم هرگز از این حالت ها مستثنی نیست.‎

در این مطلب به اسباب و علل واقعی و عواملی خواهیم پرداخت که منجر به این پایان و فروپاشی(رژیم صهیونیستی) می‌شود ،برای همین می طلبد تا آن موضوع به دو بخش تقسیم شود: اولین قسمت ، از بعد محلی و منطقه ای و دومین قسمت از بعد بین المللی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

عوامل محلی و منطقه‌ای ، منظور از آن شرایط موجود و حوادث پیش رو و آن چه در آینده انتظار می‌رود، رخ دهد که به شرح زیر است :

الف) ملت فلسطین با پایداری و استقامت همیشگی خود که هرگز در برابر اشغالگران و ستمگران نرمی نشان نداده و هرگز تسلیم نشده است و از حقوق کامل خود در آزادی سرزمین خود و بازگشت، هر اندازه که زمان طول بکشد، چشم پوشی و عقب نشینی نخواهد کرد.

فلسطینیان این موضوع را طی 65گذشته به اثبات رساندند و از سوی دیگر روزی نگذشت که شهروندان فلسطینی در چارچوب مبارزه دائمی خود مورد حملات و جنایات بی رحمانه اشغالگران متجاوز و غاصب قرار نگیرند. دشمن صهیونیستی در تمام زمینه ها خوی درندگی و شرارت خود که تا به حال بشریت به خود ندیده است، را نشان داده است، دشمنی که از حمایت بدترین و سرسخت‌ترین قدرت‌های شرور قلدر‌مآب و دشمن این امت بهره‌مند است، دشمنان امت از همه ابزارهای سرکوبگری، پول، رسانه و تکنولوژی و نیز از ابزار خباثت و هوشمندی و گمراهی و مقاصد سوء‌ و توطئه چینی حمایت از این موجود تحمیلی و عجیب و غریب دریغ نمی کنند تا درمیان ما بماند و حتی حمایت شود و همچنان به قلدری و سوء استفاده و باج خواهی از ساکنان منطقه اعم از اعراب و مسلمانان ادامه دهد.

ب) مقاومت عربی در لبنان و فلسطین طی دهه های طولانی ادامه دارد که به توانی دست یافته است که نه تنها در برابر دشمن پایداری می کند بلکه موجب شکست دشمن در صحنه جنگ و نبرد می شود. امری که پیشتر در فکر دشمن نمی‌گنجید و در محاسبات خود قرار نمی‌داد در حالی که این مقاومت پیروزی‌هایی به دست آورده که هرگز تا پیش از کسب پیروزی نهایی، این موفقیت‌ها متوقف نخواهد شد.

ج) نیروهای پشتیبانی و کمکی از هر سو از طرف کشورهای عربی و اسلامی برای حمایت از مقاومت، اگر چه ممکن است تعدادشان کم باشد اما دارای قدرت و اراده قوی هستند که می‌توانند اسباب و عوامل قدرت را در اشکال مختلف خود اعم از تجهیزات و نفر و پول و حمایت معنوی برای مقاومت فراهم کنند.

ه) تغییر راهبردی مقاومت در ابزار نبرد و کیفی‌سازی سلاح‌ها، آمریکا در این راستا حرکت کرده است که اسرائیل از نظر نظامی قوی‌تر از همه کشورهای عربی باشد، اما وجود سلاح موشکی به عنوان یک نیروی هماورد و بازدارنده نزد مقاومت لبنان و فلسطین، این راهبرد دشمن را بی‌اثر کرد و مانع موجود در برابر مقاومت را در هم شکست، همچنین سبب شد تا اسرائیل که افتخار می‌کرد قدرت نظامی‌اش شکست‌ناپذیر است، در برابر این قدرت لبنانی(مقاومت حزب الله) و نیز در غزه شکست بخورد.

اسباب و عوامل در سطح جهانی و بین المللی فراوان است.اما در اینجا به تعداد محدودی از آنها اشاره می شود:

الف) ‎: عقبگرد و پسرفت ایالات متحده آمریکا در پی به راه انداختن جنگهای متعدد در جهان مانند عراق، افغانستان و سومالی و عدم توانایی برای محقق کردن اهداف مختلف خود در این جنگ ها است،هر چند آمریکا توانست بر منابع نفت و صادرات آن در خلیج(فارس) سیطره یابد، ولی این مسئله به سبب تبعیت دولت های (عربی)این منطقه و تسلیم آنها در برابر آمریکا میسر شد.

آمریکا در نابود کردن زیرساخت‌های کشور عراق موفق شد و در این راستا میلیون ها نفر را کشت و آواره کرد و ثروت و درآمدش را به یغما برد و ارتش و نیروهای نظامی عراق را منحل کرده است، همه اینها در واقع در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی و به نیابت از این رژیم اشغالگر بود. جنگ و تجاوزگری آمریکا به عراق و افغانستان، ویرانی و خرابی فراوانی را که قابل گفتن نیست، به بار آورد، اما آمریکا در افغانستان هم همانند عراق شکست خورد.

ب) ظهور کانون‌های جدید قدرت در جهان مانند : روسیه و چین و نیز کشورهای حوزه بریکس و پیامدهای آن یعنی پایان داستان جهان تک قطبی بوده که دولت های سابق آمریکا اعم از جرج بوش پدر تا جرج بوش پسر به آن چشم دوخته بودند که این سیاست‌هایشان، آمریکا را در زمینه اقتصادی به نابودی کشاند و اقتصاد جهانی را هم به ورطه رنج و بدبختی کشاند، البته این مشکلی است که همچنان باقی مانده و بهبود نیافته است و یکی از اثرات آن،کاهش نفوذ آمریکا بر نهادهای بین المللی مانند شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی یونسکو بوده است.

ج) دیدگاه ها نسبت به رژیم صهیونیستی در بخش های بسیار گسترده ای در سراسر جهان تغییر کرده است. نظر سنجی هایی در کشورهای مختلف حتی اروپا که شرکای سنتی این رژیم به شمار می روند- نشان داد که 70 درصد افکار عمومی جهان، اسرائیل را خطری بزرگی می دانند که صلح جهانی را تهدید می کند.‎

از سوی دیگر ، نباید از اثرات احتمالی متغیرها و پارامترهای غیر قابل پیش بینی چه داخلی یا جهانی بر اوضاع خود رژیم صهیونیستی غافل شد از جمله این تاثیراتی که نمی‌توان آنها را انکار کرد، عبارتند از :

تاثیر روانی: این چیزی است که حوادث و تحولات پیاپی از دهه نود قرن گذشته تا امروز به جا گذاشته است و ادامه دارد. بی تردید هر اسرائیلی امروز فاقد احساس عنصر امنیت است که قبلا بر آن تکیه می‌کرد، اما امروز درک می‌کند که امنیتش در معرض تهدید قرار دارد، حتی تا همین دیروز و در جریان تجاوز اخیرشان به غزه، مجبور شدند به پناهگاه‌ها سرازیر شوند، حتی سران صهیونیست‌ها هم از ترس موشک‌های غزه به پناهگاه های زیر زمینی شان فرار کردند، همان موشک هایی که آنرا ضعیف و شکننده توصیف می کردند. با این حال صفت شکننده از ویژگی های گنبد موسوم به آهنین(سامانه موشکی رژیم صهیونیستی) شد.

عامل وحشت و نگرانی از به خطر افتادن موجودیت : ‎پس عامل ترس همان احساس وحشت یک اسرائیلی از به خطر افتادن موجودیت خود و حتی دولت خود(رژیم صهیونیستی) است، احساسی که با اصابت موشک های حزب الله در سال 2006 در حومه شمال تل آویو و نیز موشک های غزه در جنوب این شهر و قدس و سایر شهر ها و شهرک های صهیونیست نشین و شهرهای اسرائیلی ایجاد شده است. یک صهیونیست قطعا می‌داند که موشک‌هایی در آینده نزدیک از شرق به سمتش شلیک خواهد شد.

در اینجا باید از خود بپرسیم : از چه زمانی رژیم صهیونیستی،علنا داد و فریاد زد که از خودش دفاع می‌کند تا جایی که آمریکا که هرگاه وضعیتش بحرانی می‌شد، از آن کمک می‌گرفت سبب شد تا باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا اعلام کنند که «اسرائیل از خود دفاع می‌کند» درحالی که این مغالطه شرم آوری بود، چرا که دولت آمریکا می‌داند که این اسرائیل بود که به غزه حمله کرد، پس چگونه می‌توان مدافع آن باشد، آیا خانواده فلسطینی به نام الدلو و کودکانش که 11 نفر می‌شدند و صدها شهید و زخمی دیگر خطری برای رژیم صهیونیستی تشکیل داده بودند که اسرائیل آنها را به بهانه دفاع از خود قتل عام کرد؟

لذا باید گفت که امروز دیگر عنصر وحشت و ترس در درون و وجود صهیونیست های اشغالگر به شدت رخنه کرده تا جایی که آنان را وادار به اندیشیدن درباره سرنوشت نهایی‌شان کرده که آن را در مقابل دیدگان خود می‌بینند، به همین خاطر اغلب آنان به دنبال تهیه گذرنامه و ویزا یا مقدمه‌سازی برای خروج از سرزمین های اشغالی و سفر به دیگر کشورها هستند، تا خود را از مهلکه نجات دهند، البته این حقیقت را سران اسرائیل قبل از دیگران به خوبی درک کرده‌اند.

این تحلیلگر با اشاره به افشای حقیقت و ماهیت تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی برای اکثریت مردم جهان و همبستگی آنها با ملت فلسطین و حقوق آن در بازپس‌گیری وطن غصب شده‌اش آورده است :

مجموعه عواملی که ذکر شد علاوه بر موارد فراوان دیگری که امکان طرح آن در این مقاله وجود نداشت، شرایط و زمینه‌هایی را برای نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به پایان نهایی حتمی این رژیم فراهم و آماده کرده است، رژیمی که از همان ابتدا به تجاوز بی‌سابقه‌ای در تاریخ بشریت علیه ملت صلح جوی فلسطین که هرگز به حقوق دیگران تجاوز نکرده و در سرزمین اجدادی خود از ماقبل تاریخ می زیسته است، دست زد، همه این عوامل زمینه را برای فروپاشی و پایان این رژیم نزدیک کرده است.‎

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها