چهاردهمین سال مرگ پرابهام یاسر عرفات

کد خبر: 892273

چهارده سال پیش یاسر عرفات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شرایط مبهمی درگذشت تا جایی که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه وی با ماده پولونیوم مسموم شده، در آن زمان سر و صدا به پا کرد، اما ابهامات مربوط به این پرونده هنوز برطرف نشده است.

چهاردهمین سال مرگ پرابهام یاسر عرفات

خبرگزاری تسنیم: چهارده سال پیش، یاسر عرفات پس از انتقال به بیمارستانی در پاریس در شرایطی مبهم از دنیا رفت. گزارش‌هایی مبنی بر اینکه عرفات با ماده پولونیوم مسموم شده است، منتشر شد و بنا به درخواست «سهی عرفات» همسر وی تیم پزشکی سوئیس اقدام به نبش قبر عرفات و از آن نمونه برداری کرد تا تحقیقات در این باره را تکمیل کنند. البته تیم فرانسوی در آخرین گزارش خود با رد احتمال مسمومیت «یاسر عرفات» رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده بود که عرفات به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

حسام بدران از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز یکشنبه در چهاردهمین سال درگذشت یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان اعلام کرد شناسایی و افشای کسی که در ترور عرفات مشارکت داشت، حق قانونی ملت فلسطین است.

عرفات که بود؟

«محمد یاسر عبد الروؤف داود سلیمان عرفات القدوه الحسینی» در تاریخ ۴ آگوست سال ۱۹۲۹ در قدس اشغالی متولد شد و دوران تحصیل خود را در قاهره سپری کرد و در جریان مقابله ارتش مصر با تجاوزات سه جانبه علیه این کشور در سال ۱۹۵۶ به عنوان افسر ذخیره در ارتش خدمت کرد.

وی تحصیلات خود را در دانشکده مهندسی فؤاد الاول در قاهره به پایان برد و از همان دوره جوانی در تلاش برای تشکیل جنبش ملی فلسطین از طریق اتحادیه دانشجویان فلسطینی بود که بعد‌ها نیز ریاست آن را بر عهده گرفت.

تاسیس جنبش فتح

عرفات با گروهی ازفلسطینیان جنبش آزادی بخش ملی فلسطین (فتح) را در دهه پنجاه تاسیس کرد و در سال ۱۹۶۸ سخنگوی رسمی این جنبش شد و در فوریه سال ۱۹۶۹ نیز به عنوان رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) برگزیده شد.

وی در سال ۱۹۷۴ به نمایندگی از سوی ملت فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی کرد و این جمله معروف را بر زبان آورد: «امروز من آمده ام با یک تفنگ در یک دست و یک شاخه زیتون در دست دیگر، پس کاری نکنید که شاخه زیتون از دست من رها شود».

رهبری نیرو‌های انقلابی فلسطین

عرفات به عنوان فرمانده کل نیرو‌های مشترک گروه‌های انقلابی فلسطین و جنبش ملی لبنان در تابستان سال ۱۹۸۲ نبرد علیه تجاوزات اسرائیل به لبنان را رهبری کرد وی همچنین نبرد‌های پایداری در برابر محاصره بیروت توسط نیرو‌های اسرائیلی به مدت ۸۸ روز را رهبری کرد و این محاصره در نهایت با توافقنامه بین المللی و خروج مبارزان فلسطینی از شهر و عزیمت به تونس به پایان رسید.

ورود به تونس

یاسر عرفات و کادر سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان مهمان وارد تونس شدند و وی از آنجا مبارزات خود را ادامه داد. اکتبر سال ۱۹۸۵ عرفات به طرز معجزه آسایی از حمله اسرائیل به منطقه حمام الشط در تونس نجات یافت در حالیکه ده‌ها فلسطینی و تونسی در جریان این بمباران به شهادت رسیدند، در سال ۱۹۸۷ پس از آنکه آشتی بین گروه‌های سیاسی فلسطین به وقوع پیوست، عرفات رهبری در چند جبهه را بر عهده گرفت؛ از پایداری اسطوره‌ای اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان حمایت می‌کرد، و با انتفاضه سنگ در فلسطین علیه اشغالگران در سال ۱۹۸۷ مواجه بود و از سوی دیگر وارد نبرد‌های سیاسی در سطح بین المللی برای تقویت به رسمیت شناختن فلسطین شده بود.

پس از اعلام استقلال فلسطین در الجزایر در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۱۹۸۸، در تاریخ ۱۳ و ۱۴ دسامبر همان سال طرح صلح فلسطینی برای تحقق صلح عادلانه در خاورمیانه را مطرح کرد که اساس طرح دولت آمریکا به ریاست «رونالد ریگان» و شروعی برای آغاز گفت: وگو‌ها با سازمان آزادی بخش فلسطین از تاریخ ۳۰ مارس ۱۹۸۹ شد.

امضای توافقنامه اسلو

یاسر عرفات در سال ۱۹۹۳ توافقنامه سازش اسلو را با «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در کاخ سفید امضا کرد و پس از آن در رأس کادر سازمان آزادی بخش به فلسطین بازگشت و این توافقنامه را گام نخست برای تحقق رویای فلسطین برای بازگشت و استقلال قرار داد.

در بیستم ژانویه سال ۱۹۹۶ یاسر عرفات در انتخابات سراسری فلسطین به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انتخاب شد و مسیر تاسیس ارکان دولت فلسطین را آغاز کرد.

پس از شکست مذاکرات کمپ دیوید در سال ۲۰۰۰ در نتیجه سرسختی اسرائیل و اصرار عرفات بر عدم چشم پوشی از حقوق فلسطینیان، انتفاضه الاقصی در تاریخ ۲۸ سپتامبر همان سال آغاز شد و نظامیان صهیونیست، عرفات را به بهانه رهبری انتفاضه در مقر خود محاصره کردند و در عملیاتی با نام «دیوار حایل» به چندین شهر یورش بردند و این محاصره نیز در شرایط بسیار ناگوار که حتی از ابتدایی‌ترین نیاز‌های انسانی نیز محروم بودند، ادامه داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها