ابراز نگرانی مرکل درباره گسترش ملی گرایی در آلمان

کد خبر: 895708

صدر اعظم آلمان در نطقی پارلمانی درباره ملی گرایی روزافزون در آلمان ابراز نگرانی کرده و از پیمان مهاجرتی سازمان ملل در برابر انتقاد‌هایی که به آن وارد شده است دفاع کرد.

ابراز نگرانی مرکل درباره گسترش ملی گرایی در آلمان

خبرگزاری تسنیم: صدر اعظم آلمان در نطقی پارلمانی درباره ملی گرایی روزافزون در آلمان ابراز نگرانی کرده و از پیمان مهاجرتی سازمان ملل در برابر انتقاد‌هایی که به آن وارد شده است دفاع کرد.

به گزارش روزنامه "زوددویچه سایتونگ"، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در اولین نطق خود در پارلمان آلمان بعد از اعلام انصراف از نامزدی مجدد برای مقام صدر اعظمی این کشور و ریاست حزب دموکرات مسیحی در پارلمان آلمان درباره گسترش ملی گرایی در آلمان ابراز نگرانی کرده و هر گونه خودخواهی ملی گرایانه را محکوم کرد.

وی همچنین از پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد که اخیرا انتقاد‌های زیادی به آن وارد می‌شود دفاع کرده و گفت: ما باید مسئله فرار و مهاجرت را در بافت بین المللی ببینیم. وی شرایط برای پناهندگان در آلمان از جمله در زمینه تحصیل را تمجید کرده و این را به نفع آلمان دانست که شرایط مهاجرت‌های کار همچنین در دیگر کشور‌ها بهبود یابد. به گفته وی پیمان مهاجرتی سازمان ملل تلاش مقدماتی درستی است که مسئله جهانی مهاجرت را در سطح بین المللی و با کمک یکدیگر حل کنیم.

پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد قرار است در نشست سران کشور‌ها در ۱۹ و ۲۰ آذر در مراکش مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. سازمان ملل می‌خواهد اصول اساسی برای برخورد با مهاجران و پناهجویان را در این پیمان تعیین کند. البته تا به حال بسیاری کشور‌ها با این پیمان مخالفت کرده اند.

مرکل گفت که این پیمان از نظر حقوقی کشور‌ها را ملزم به اجرای آن نمی‌کند و به همین جهت نمی‌تواند در مغایرت با قوانین ملی کشور‌ها قرار گیرد.

وی درباره اظهار نظر‌ها علیه این بسته مهاجرتی گفت: برخی‌ها به آن‌هایی تعلق دارند که اعتقاد دارند می‌توانند همه چیز را به تنهایی حل کنند و باید تنها به خودشان فکر کنند و این همان ناسیونالیسم در خالص‌ترین فرم آن است. وطن پرستی به این مفهوم است که ما در راستای منافع آلمان دیگران را هم در امور وارد کنیم و شرایط برد-برد را بپذیریم.

صدراعظم آلمان در نطق خود همچنین به موضوع برگزیت پرداخت. او با توجه به نشست آتی سران کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در روز یکشنبه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) گفت که آلمان با این توافق‌نامه و پیمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موافق است.

مرکل گفت که در اجلاس سران اتحادیه اروپا در باره اختلاف‌نظر میان اسپانیا و بریتانیا در باره حاکمیت تنگه جبل‌الطارق نیز بحث خواهد شد. تنگه جبل‌الطارق از سال ۱۷۱۳ میلادی در مالکیت بریتانیا بوده است. در پی مطرح شدن موضوع برگزیت و جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا برسر حاکمیت این تنگه بحث و اختلاف‌نظر به وجود آمده است.

مذاکره کنندگان برگزیت در اروپا و انگلیس بالاخره چندی پیش به توافقی در این باره دست یافتند، اما هیجانات و نگرانی‌ها درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. مسئله کناره گیری وزرای کابینه انگلیس و احتمال رای عدم اعتماد به "ترزا می"، نخست وزیر این کشور اقتصاد اروپا را ناامن کرده است.

مخالفت‌ها از سوی برخی مقام‌های دولتی و نمایندگان مخالف، خطر رد شدن این توافق در پارلمان را افزایش داده است. این مساله احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا ۲۹ مارس ۲۰۱۹ میلادی را بدون توافق بیشتر کرده است.

توافق برگزیت برای تصویب نهایی نیاز به ۳۲۰ رای مثبت از ۶۵۰ نماینده پارلمان خواهد داشت. هنوز سرنوشت نهایی توافق برگزیت و دولت ترزا می‌به درستی مشخص نیست. سناریو‌هایی که ممکن است طی روز‌های آینده رخ دهد شامل موارد زیر است: توافق برگزیت در نهایت موفق به کسب حمایت پارلمان خواهد شد، ترزا می‌شغل خود را از دست خواهد داد، بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد یا حتی یک همه پرسی دیگری درباره برگزیت برگزار شود.

انتقاد شدید اپوزیسیون آلمان از بی کفایتی دولت ائتلافی

در جلسه پارلمان امروز آلمان "کریستین لیندنر"، رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان، مرکل و "هورست زیهوفر"، وزیر کشورش را شدیدا مور انتقاد قرار داده و به صورت غیر مستقیم خواستار کناره گیری آن‌ها شد.

وی در این باره گفت که در زمینه شایستگی رقابت، آموزش، دیجیتالی شدن، حمایت از آب و هوا و مسائل مهاجرت و اروپا خانم صدر اعظم و وزیر کشورش هر دو نشان دادند که احزابشان نیاز به نوسازی دارد.

همچنین حزب چپ آلمان هم انتقاد شدیدی به دولت آلمان وارد کرده و "سارا واگن کنشت"، رئیس فراکسیون چپ‌ها در پارلمان آلمان سیاست‌های دولت را اشتباه خوانده و گفت: من فکر می‌کنم که ما به بی کفایتی دولت عادت کرده ایم. ائتلاف بزرگ در سرمایه گذاری‌های خود منافع مردم را نادیده می‌گیرد. آیا دولت واقعا اعتقاد دارد که لابی‌های اسلحه راضی مهم‌تر از انتخاب کنندگان راضی هستند؟

وی همچنین تاکید کرد که ائتلاف بزرگ در حالی بودجه زیادی را برای تسلیحات و ادوات جنگی هزینه می‌کند که نمی‌تواند انسان‌های پیر را در برابر فقر حمایت کرده و برای همه کودکان امکان یک آموزش خوب را فراهم کند و مناطق روستایی را تحت پوشش اینترنت سریع قرار دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها