دیپلمات روس: آمریکا مواضع مشخصی درباره پیمان موشکی ندارد

کد خبر: 896474

مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه گفت، علائم متضادی از آمریکا ارسال می‌شود و این کشور موضع گیری مشخصی در باره آینده پیمان موشکی نداشته و مشاور امنیت ملی "دونالد ترامپ" نیز دست خالی به مسکو آمده بود.

دیپلمات روس: آمریکا مواضع مشخصی درباره پیمان موشکی ندارد

خبرگزاری تسنیم: "ولادیمیر ارماکوف" مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد، ایالات متحده علائم متضادی در رابطه با آینده پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط ارسال می کند و ظاهراً واشنگتن موضع‌گیری مشخصی درباره بسیاری از ابعاد این توافقنامه ندارد.

وی گفت: «علائم ارسالی از طرف آمریکا کاملا متضاد هستند. درباره بسیاری از ابعاد این پیمان دولت کنونی آمریکا موضع گیری مشخصی ندارد. این نخستین بار در تاریخ ده ساله اخیر است که کشوری با چنین توان موشکی و هسته‌ای قدرتمندی که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز هست، درباره مسائل مهم مربوط به امنیت بین المللی و ثبات راهبردی موضع گیری مشخصی ندارد.»

ارماکوف تاکید کرد پیمان موشکی که سال‌ها قبل بین روسیه و آمریکا منعقد شده، در حقیقت پایه و اساس ثبات راهبردی بوده و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

این مقام وزارت خارجه روسیه در باره گزینه‌های احتمالی مسکو در صورت خروج نهایی آمریکا از پیمان موشکی گفت: «ما همچنان امیدواریم که چنین اقدامی تحقق پیدا نکرده و در نهایت امر آنها ارزیابی واقع بینانه‌ای در باره اوضاع امنیتی جهان داشته باشند. ولی مسلما ما خود را برای هر گونه روند اوضاع آماده کرده‌ایم و رئیس جمهوری "ولادیمیر پوتین" نیز درباره آن هشدار داده است. البته اگر مقامات واشنگتن نمی‌خواهند به توضیحات وزیر امور خارجه گوش فرا دهند، باید هشدارهای صورت گرفته از سوی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه درباره عواقب منفی چنینی تصمیم گیریرا جدی بگیرند.»

این دیپلمات بلندپایه افزود: «به همین دلیل باز هم امیدوار هستیم که توان بالقوه کارشناسانی که در آمریکا وجود داشته و تاکنون همچنان به قوت هیچ باقی مانده، اکنون نیز ظهور یافته و مقامات دولتی این کشور را قانع کند تا به پای میز مذاکره نشسته و به فکر منافع مشترک روسیه، آمریکا و به طور کلی جامعه بین الملل باشند.

ارماکوف تاکید کرد که مسکو همچنان آمادگی گفت‌وگو با واشنگتن در هر لحظه را دارد،هرچند اعلام آمادگی از طرف آمریکا صورت نمی‌گیرد. به گفته وی، بعد از سفر جان بولتون، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیتی به مسکو ( در ماه اکتبر سال جاری) روسیه هیچ بهبودی در وضعیت پیمان موشکی مشاهده نکرد.

وی گفت: «بولتون با هیچ پیشنهادی به مسکو نیاورده بود، در صورتی که در روسیه در بالاترین سطح با وی مذاکره شد و به همین دلیل هم سفر وی تاثیری بر وضعیت پیش آمده، بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج احتمالی آمریکا از این پیمان نداشت.»

لازم به یادآوری است که پیمان مربوط به نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط در ماه دسامبر سال 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی به واشنگتن امضاء شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها