برگزاری جلسه شورای امنیت با محوریت مناقشه کرچ

کد خبر: 896978

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف بررسی مناقشه به وجود آمده میان روسیه و اوکراین بر سر تنگه کرچ آغاز شد.

برگزاری جلسه شورای امنیت با محوریت مناقشه کرچ

خبرگزاری ایسنا: در این جلسه دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد طی اظهاراتش اوکراین را به نقض قوانین بین‌المللی از جمله منشور ملل متحد متهم کرد. او گفت، اقدام تحریک‌آمیز از پیش برنامه‌ریزی شده اوکراین در تنگه کرچ با موافقت غرب انجام شده است.

وزارت امور خارجه روسیه پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به تعرض اخیر سه ناو اوکراینی در تنگه کرچ که به بسته شدن این تنگه منجر شد، اعلام کرد.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار کرد: این واقعیت که چنین تعرضی به وقوع پیوسته و تدابیر بسیار خطرناکی در تنگه کرچ به کار گرفته شده، می‌تواند خطری برای عبور و مرور عادی تمامی ناو‌ها در این منطقه آبی ایجاد کند.

پلیانسکی خاطرنشان کرد: ما از شرکای خود در شورای امنیت می‌خواهیم مسئولیت رفتار خطرناک مقام‌های اوکراین را به دوش نکشند.

او اضافه کرد: این اقدام تحریک‌آمیز از قبل برنامه‌ریزی شده بود و این امر کاملا مشخص است. این اقدام با تایید کشور‌های غربی صورت گرفت.

از سوی دیگر، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که کشورش در این مناقشه از اوکراین حمایت می‌کند.

وی اظهار کرد: من به نمایندگی از آمریکا، هلند، لهستان، سوئد و انگلیس اعلام می‌کنم که ما در مخالفت با حمله روسیه متحد هستیم.

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد: ما از یکپارچگی ارضی و حق حاکمیت اوکراین در چارچوب مرز‌های بین‌المللی این کشور و مرز‌های آبی آن حمایت می‌کنیم.

هیلی تصریح کرد: ما نسبت به این رویداد که نشان‌دهنده تنشی خطرناک و تعرض به حقوق بین‌الملل است، ابراز نگرانی می‌کنیم.

این دیپلمات آمریکایی گفت که پیش از این درباره این رویداد با رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه کشورش صحبت کرده است. نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: اظهارات من بازتابی از نگرانی‌ها در عالی‌ترین سطوح دولت ایالات متحده است.

درهمین حال، پیش از آغاز این جلسه، نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگاران خواستار اعمال تحریم علیه مسکو شد و بیان کرد: متأسفانه روسیه هیچ زبان دیگری را متوجه نمی‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها