جنگنده‌های اف ۳۵ احتمالا روابط واشنگتن-لندن را هدف قرار دهند

کد خبر: 899335

شبکه خبری اسکای نیوز در گزارشی به احتمال جدی وخیم شدن روابط نظامی آمریکا و انگلیس به دلیل اختلافاتشان بر سر خرید جنگنده‌های اف ۳۵ پرداخت.

جنگنده‌های اف ۳۵ احتمالا روابط واشنگتن-لندن را هدف قرار دهند

خبرگزاری ایسنا: این شبکه خبری به نقل از منبعی در وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد، برنامه‌های خرید این وزارتخانه شامل ۱۳۸ فروند جنگنده اف ۳۵ آمریکا مدل "بی" ویژه ناو‌های هواپیمابر و مراقبت‌های دریایی می‌شود، اما فرماندهی نیروی هوایی انگلیس می‌خواهد این برنامه‌های خرید شامل جنگنده‌های نوع "ای" با قابلیت پرواز عادی نیز باشند.

منبع یاد شده تاکید کرد، این تغییر موجب کاهش تعداد اسکادران جنگنده‌هایی خواهد شد که توان انجام عملیات‌های نظامی از روی ناو‌های هواپیمابر "ملکه الیزابت" و "شاهزاده ولز" را دارند و این امر برنامه‌های ناو‌های هواپیمابر انگلیسی را نابود می‌کند.

همچنین منبع یاد شده گفت: این اقدام موجب کاهش گسترده توان جنگی ناو‌های هواپیمابر انگلیس و وخامت روابط لندن با واشنگتن خواهد شد، آمریکا یگان دریایی انگلیس را تنها ناوگان برابر خود که توان فرماندهی ناو‌های هواپیمابر را دارد، می‌داند.

وی افزود: اگر نیرو‌های انگلیسی در میدان نبرد بدون ناو هواپیمابر جنگی حضور یابد، آوازه و اعتبار توانایی‌های نظامی ما نابود خواهد شد. اگر نیروی هوایی سلطنتی انگلیس به ضرر جنگنده‌های ویژه ناو‌های هواپیمابر به جنگنده‌های اف ۳۵ مدل "ای" دست یابد، همانگونه که نظامیان انگلیس نیز گفته‌اند، این امر شبیه خیانتی بزرگ در مقابل دیدگان آمریکا است.

منبع مذکور ادامه داد: نیروی دریایی انگلیس استفاده از ناو‌های هواپیمابر را در سال ۲۰۱۰ به دلایل اقتصادی متوقف کرد، اما آمریکا به این کشور در احیای توانمندی‌هایش در اجرای عملیات‌های نظامی دریایی کمک کرد.

شبکه ماهواره‌ای اسکای نیوز در ادامه گزارش خود آورد، قیمت جنگنده اف ۳۵ ویژه ناو‌های هواپیمابر به ۹۰ میلیون لیره استرلینگ می‌رسد، در حالی که قیمت مدل معمولی این جنگنده‌ها کمتر از ۲۰ میلیون لیره استرلینگ است، بعید نیست که نیرو‌های انگلیسی بخواهند به نحوی پول خرید جنگنده‌های آمریکایی را فراهم کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها