مسکو: انگلیس با اعزام نیرو به اوکراین به دنبال افزایش تنش‌هاست

کد خبر: 900044

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است لندن با اعزام نیرو‌های نظامی خود به کشور اوکراین نشان داد که به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه است.

مسکو: انگلیس با اعزام نیرو به اوکراین به دنبال افزایش تنش‌هاست

خبرگزاری فارس: «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد، انگلیس با اعزام نیروی نظامی به اوکراین، نشان داد که به دنبال افزایش تنش‌هاست.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، زاخارووا در ادامه گفت، لندن نشان داده که به دنبال حمایت از افزایش تنش‌ها در اوکراین به ویژه در منطقه دونباس در شرق این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: «ما گزارش‌هایی را از طریق رسانه‌های انگلیس دریافت کردیم مبنی بر اینکه این کشور نیرو‌های نظامی به اوکراین اعزام می‌کند».

وی ادامه داد: «مأموریت این نیرو‌های نظامی انجام عملیات ویژه در اینترنت و عقب‌نشینی با استفاده از ابزار‌های اطلاعاتی و روانی به عنوان وظیفه اصلی آن‌ها است».

زاخارووا افزود: «چنین گزارش‌هایی نشان می‌دهد که لندن به دامن زدن به اقدامات تحریک‌آمیز در خصوص بی‌ثبات کردن اوضاع در اوکراین ادامه می‌دهد و این امر می‌تواند به عنوان تلاشی مستقیم برای تحریک یک سری آشوب‌های نظامی جدید در دونباس و خدشه‌دار کردن روند صلح در این کشور تلقی شود».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد: «چنین اقداماتی از جانب دولت‌های خارجی کاملا غیرقابل قبول است».

بنا بر این گزارش، وزارتخانه‌های دفاع انگلیس و اوکراین توافق کرده‌اند تا همکاری‌های نظامی و فنی خود را با تمرکز بر توسعه زیرساخت نظامی، تقویت کیفیت آموزش‌های نظامی در اوکراین با کمک کارشناسان و متخصصان نظامی انگلیس افزایش داده و به گفتگو‌های نظامی دوجانبه خود بیفزایند.

از جمله توافقات دیگر میان وزارت دفاع انگلیس و وزارت دفاع اوکراین در تماس اخیر، افزایش همکاری‌های دوجانبه در حوزه امنیت سایبری و مقابله با تهدیدات هیبریدی و همچنین افزایش حضور نظامی انگلیس در اوکراین بوده است.

اوکراین از سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از روی کار آمدن دولت غربگرا در این کشور شاهد ناآرامی‌هایی بویژه در شرق این کشور بوده است. کی‌یف و متحدان غربی اوکراین، روسیه را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در شرق این کشور متهم کرده‌اند، اما مسکو بار‌ها این اتهامات را رد کرده و آرام شدن اوضاع در این کشور را منوط به تغییر رفتار کی‌یف خوانده است. با این وجود تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف در روز‌های اخیر به شدت افزایش یافته و نگرانی‌هایی در خصوص احتمال وقوع درگیری میان دو کشور وجود دارد.

تنش‌های اخیر از جایی آغاز شد که سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه ۲۵نوامبر (۴ آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آب‌های منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدار‌های نیرو‌های امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند.

روسیه می‌گوید نیرو‌های این کشور برای متوقف کردن این کشتی‌ها مجبور به استفاده از سلاح شدند. در تبادل آتش صورت گرفته میان دو طرف سه نفر از نیرو‌های اوکراین زخمی شدند.

نیرو‌های امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کرده و آن‌ها را توقیف می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. دادگاهی در کریمه برای خدمه این کشتی‌ها حکم حبس صادر کرده است. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

مسکو این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است. این در شرایطی است که کی‌یف گفته کشتی‌های اوکراین هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌اند و روسیه را به تهاجم نظامی متهم کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها