رئیس‌جمهور چک درباره تبعات لغو INF هشدار داد

کد خبر: 901121

رئیس جمهور چک ضمن اشاره به اهمیت حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد گفت که بدون چنین پیمان‌هایی شرایط مسابقه تسلیحاتی به وجود خواهد آمد.

رئیس‌جمهور چک درباره تبعات لغو INF هشدار داد

خبرگزاری فارس: «میلوش زمان» رئیس جمهور چک درباره پیامدهای نادیده گرفتن پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF)، از جمله به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی، هشدار داد.

وی که معتقد است که راهکاری برای حل اختلافات موجود میان روسیه و آمریکا در زمینه این پیمان وجود دارد در این مورد به شبکه تلویزیونی روسی NTV گفت: «اگر این موشک‌ها ویژگی فنی دارند که این توافق را چه از جانب روسیه و چه از جانب آمریکا نقض می‌کند، خیلی ساده می‌توان این ویژگی را نشان داد و به توافق رسید.»

زمان افزود: «البته من می‌خواهم که همه توافقات حفظ شوند چرا که بدون این توافق‌ها مسابقه تسلیحاتی رخ خواهد داد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اکتبر گذشته، روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای متهم کرد و گفت که واشنگتن را از این پیمان خارج می‌کند.

با این وجود مسکو این اتهامات را بی‌اساس خوانده و خواستار ارائه شواهد موثق در خصوص این ادعا شده است. اما واشنگتن تا کنون شواهدی مبنی بر نقض مفاد پیمان INF از جانب روسیه ارائه نداده است.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها