اعلام آمادگی ارمنستان برای تقویت روابط با ایران

کد خبر: 907045

نخست‌وزیر موقت ارمنستان از تمایل و تلاش این کشور برای توسعه روابط با ایران با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داده است.

اعلام آمادگی ارمنستان برای تقویت روابط با ایران

خبرگزاری فارس: «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر موقت ارمنستان امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که دولت وی مایل است تا روابط با ایران را با وجود تحریم‌های آمریکا حفظ کند.

بنا بر منابع خبری ارمنستان، نخست‌وزیر موقت این کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: «ما مایلیم تا نه تنها روابط اقتصادی بلکه روابط سیاسی مان را نیز با ایران تقویت کنیم. تمام پیش‌شرط‌ها برای این کار در ارمنستان وجود دارد.»

بر اساس گزارش «massipost»، یک شرکت ایرانی با عنوان «راد صانع» قرار است به همراه شرکای ارمنستانی خود چندین پروژه سرمایه‌گذاری را در این کشور اجرا کند. این شرکت‌ها در نظر دارند، ماشین‌های طراحی ایران را در ارمنستان تولید و عرضه کنند.

نخست‌وزیر موقت ارمنستان قبلا نیز متعهد شده بود تا روابط با ایران را به میزان قابل توجهی توسعه دهد. وی گفته بود، «آمریکا نیز اوضاع و سیاست ما را درک می‌کند». (جزئیات بیشتر)

بنا بر این گزارش، یک گروه از مقامات وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل ماه نوامبر بود که به منظور ارائه توضیحات در خصوص چگونگی اجرای تحریم‌های ایران برای دولت ارمنستان و بخش خصوصی این کشور به ایروان سفر کردند.

علاوه بر این، ایران محور اصلی گفت‌وگوها در سفر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ماه اکتبر به ارمنستان بود.

بولتون گفته بود که به پاشینیان تأکید کرده، واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را با تمام قدرت اجرا خواهد کرد.

نخست‌وزیر موقت ارمنستان گفته است، دولت وی سعی دارد تمام تلاش خود را به کار گیرد تا اثرات منفی تحریم‌ها روی ایرانی‌هایی که در ارمنستان مشغول کارهای تجاری هستند را به حداقل برساند.

وی علاوه بر این تأکید کرد، دولت آمریکا با حساب‌های بانکی افراد حقیقی بخش خصوصی ایران که تحریم نشده‌اند، «هیچ مشکلی» ندارد و این افراد می‌توانند در ارمنستان حساب بانکی داشته باشند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از مدتها قبل از پیروزی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا و روی کار آمدن در کاخ سفید تهدید کرده بود این کشور را از توافق هسته‌ای ایران خارج می کند سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری خروج رسمی واشنگتن از برجام را اعلام کرد. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از 5 نوامبر رسما اجرایی شده است.

نیکل پاشینیان چندی قبل برای برگزاری انتخابات زود هنگام در ارمنستان از سمتش (نخست وزیری) استعفاء داد و ائتلاف وی به نام «گام من» اخیرا موفق شد بیش از 70درصد آرا را در انتخابات پیش از موعد پارلمانی به‌دست آورد.

ائتلاف گام من (به رهبری «نیکل پاشینیان») ۷۰.۴۵ درصد، حزب «ارمنستان موفق» ۸.۳۷ درصد و حزب «ارمنستان درخشان» ۶.۳۷ درصد آرا را از آن خود کردند. با این نتایج، پاشینیان امکان نخست‌وزیری دوباره در ارمنستان را پیدا کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها