۷ اتفاق مهم فلسطین در سال ۲۰۱۸

کد خبر: 907924

فلسطین در سال ۲۰۱۸ تحولات مهمی را پشت سرگذاشت که از جمله آن‌ها می‌توان به راهپیمایی‌های بازگشت و انتقال سفارت آمریکا به قدس اشاره کرد.

۷ اتفاق مهم فلسطین در سال ۲۰۱۸

خبرگزاری فارس: فلسطین در سال ۲۰۱۸ پر از اتفاقات سیاسی و نظامی بود به نحوی که مسأله فلسطین بار دیگر به جایگاه بین‌المللی و عربی خود بازگشت.

خبرگزاری فلسطینی «شهاب» طی گزارشی به شرح زیر هفت اتفاق مهم در فلسطین طی سال ۲۰۱۸ را برشمرد:

راهپیمایی بازگشت

راهپیمایی بازگشت از ۳۰ مارس در مرز غزه با فلسطین اشغالی آغاز و هدف آن تأکید بر حق بازگشت و رفع محاصره غزه بود.

مرکز پژوهشی «عبدالله الحورانی» وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» در گزارشی اعلام کرد از آغاز این راهپیمایی‌ها در ۳۰/۳/۲۰۱۸ تا ۲۲/۱۲/۲۰۱۸؛ ۲۵۳ نفر به شهادت رسیده‌اند.

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس

در ۱۴ ماه می‌آمریکا سفارت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل کرد. در پی این اقدام تظاهراتی در کشور‌های مختلف عربی، اروپایی و ... برگزار شد.

تصویب قانون «کشور یهود»

در نوزدهم ژوئیه کنست لایحه این قانون را با ۶۲ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و دو رأی ممتنع به تصویب رساند و حالا فلسطین در نظر تل‌آویو، کشور تاریخی یهودیان به شمار می‌رود، زبان عبری تنها زبان رسمی آن می‌شود و نام این کشور «اسرائیل» است.

تصویب قانون بحث برانگیر تأمین اجتماعی

تصویب قانون تأمین اجتماعی توسط دولت «رامی الحمدالله» منجر به اعتراض‌های بسیاری شد. قانون فعلی در واقع نسخه اصلاح شده متن قانونی است که دو سال پیش با موج اعتراض‌های بزرگ روبرو شد؛ در قانون فعلی ۱۱ بند اصلاح شده است.

از جمله بند‌های مورد اعتراض، محرومیت زنان شاغل از دریافت بازنشتگی شوهرانشان در صورت فوت آنها، موارد مربوط به از کار افتادگی، مرخصی زایمان و حقوق بازنشستگی بود.

عملیات موفق القسام علیه کماندو‌های صهیونیست

در ۱۱ نوامبر گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس موفق شدند جلوی عملیات کماندو‌های صهیونیستی را که به خانیونس در نوار غزه نفوذ کرده بودند، بگیرند.

در این جریان هفت نفر از گردان‌های القسام به شهادت رسیدند. القسام چند روز بعد تصاویر کماندو‌های صهیونیست را منتشر کرد.

عملیات‌های استشهادی در کرانه باختری

در سیزدهم دسامبر رژیم صهیونیستی از شهادت «اشرف نعالوه» مجری عملیات «برکان» و «صالح البرغوثی» مجری عملیات «عوفرا» پس از چندین هفته جستجو خبر داد.

نعالوه طی عملیات خود در شهرک «برکان» در نُه هفته پیش دو صهیونیست را کشته و سه نفر دیگر را زخمی کرده بود. طی عملیات البرغوثی در «عوفرا» نیز نُه صهیونیست زخمی شدند.

انحلال شورای قانونگذاری فلسطین

در ۲۲ دسامبر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد اقدامات قانونی برای انحلال مجلس قانونگذاری فلسطین (پارلمان) عملا آغاز شده و انتخابات طی شش ماه آینده برگزار خواهد شد.

پس از اعلام این موضوع، مجلس قانونگذاری فلسطین از سال ۲۰۰۷ که حماس کنترل نوار غزه را بر عهده گرفت، به حالت تعطیل درآمد؛ حماس که در انتخابات سال ۲۰۰۶ بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورده بود جلسات را در مقرش در غزه برگزار می‌کرد، اما شرکت‌کنندگان در این جلسات، افراد مستقل بودند و اعضای فتح، جبهه مردمی و برخی گروه‌های دیگر در آن حضور نداشتند.

در انتخابات۲۰۰۶، حماس موفق شد ۷۶ کرسی از مجموع ۱۳۲ کرسی را به دست آورد. ۴۳ کرسی به فتح رسید و ۱۳ کرسی به احزاب راستگرا و افراد مستقل تعلق گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها