موافقت چین با خروج یک گروه از قزاق‌ها

کد خبر: 911828

وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد: چین به بیش از ۲۰۰۰ قزاق تبار اجازه داده شهروندی چینی خود را ترک کرده و از کشور آن‌ها خارج شوند.

موافقت چین با خروج یک گروه از قزاق‌ها

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، این اقدام نشانه‌ای است از اینکه پکن احتمالا شروع به حس کردن فشار فزاینده واکنش‌های منفی به سرکوب گسترده‌اش علیه مسلمانان در منطقه سین کیانگ کرده است.

در ماه‌های اخیر سیاست چین در بازداشت کردن اقلیت‌های مسلمان اویغور و قزاق و و از تبار‌های دیگر و قرار دادن آن‌ها در کمپ‌های دسته جمعی تبدیل به یک مسئله پر مناقشه شده و با مخالفت کشور قزاقستان در همسایگی چین روبرو شده است.

چین یک شریک تجاری مهم برای قزاقستان است و رسانه‌های قزاقستان تحت کنترل دولت عموما از گزارش کردن درباره اوضاع چین خودداری می‌کنند. با این حال فعالان می‌گویند به تدریج فشار‌ها برای وارد عمل شدن از جمله بعد از یک گزارش اسوشیتدپرس در ماه مه درباره این کمپ‌ها و دیگر پوشش‌های خبری بین‌المللی افزایش یافته است.

دفتر روابط عمومی وزارت امور خارجه قزاقستان در یک ایمیل گزارش‌های رسانه‌های قزاقستانی در ماه دسامبر مبنی بر اینکه چین قبول کرده به بیش از ۲۰۰۰ قزاق تبار اجازه خروج از خاکش را بدهد تایید کرد. با این حال مشخص نشده که در این طرح چه کسانی می‌توانند خارج شوند و به چه علت طبق این بیانیه ایمیل شده این قزاق تبار‌ها اجازه پیدا خواهند کرد برای شهروندی قزاقستان یا اقامت دائم آن بعد از ورود به خاک این کشور درخواست بدهند.

وزارت امور خارجه چین با این حال به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. مقام‌های دولت چین اقدام به اجرای یک کمپین بازداشت و تجسس گسترده در سین کیانگ کرده‌اند که به موجب آن صد‌ها هزار و شاید بیش از یک میلیون مسلمان در کمپ‌های بازداشت قرار گرفتند.

یک سری بازداشتی‌ها گفته‌اند که مقام‌ها آن‌ها را مجبور کرده‌اند که فرهنگ و اعتقادشان را نفی کنند و پذیرای تفکرات سیاسی جدید باشند. این بازداشت‌ها ترس و وحشت زیادی در میان جامعه قزاق‌های به دنیا آمده در چین که در قزاقستان به سر می‌برند به وجود آورد. بسیاری از این قزاق تبار‌های ساکن چین مجبور شدند به دلیل تشدید محدودیت‌ها در سین کیانگ و به منظور جستجو برای فرصت‌های شغلی، تجاری و آموزشی چین را ترک کرده و به قزاقستان بروند. صد‌ها نفر نیز ارتباط‌شان را با خویشاوندانشان در سین کیانگ از دست داده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها شروع به نوشتن نامه و شرکت در کنفرانس‌های خبری کرده‌اند به این هدف که انتشار اخبار آن‌ها به بازگشت عزیزانشان کمک کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها