دوحه: قطر از نزاع ژئوپلتیک با سه کشور همسایه رنج می‌برد

کد خبر: 916481

وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر فاش کرد، قطر از ابتدای تحریم تا به امروز برای حل بحران منطقه خلیج فارس گام برداشته است، اما کشورهای تحریم‌کننده حتی از حضور در نشستی برای گفتگو نیز خودداری ورزیدند.‌

دوحه: قطر از نزاع ژئوپلتیک با سه کشور همسایه رنج می‌برد

خبرگزاری ایسنا: "محمد بن عبد الرحمن آل ثانی"، وزیر خارجه قطر و معاون نخست‌وزیر این کشور در همایش اقتصادی داووس اظهار کرد: قطر با وجود دشمنی و خصومتی که از سوی کشورهای تحریم‌کننده با آن مواجه شد، اما همواره از گفتگو استقبال می‌کرده است.

به نوشته روزنامه "الشرق" چاپ قطر، آل ثانی در این نشست برای اولین بار درباره بحران منطقه خلیج فارس گفت: قطر با جدیت برای دور نگه داشتن ملت‌ها از بحران تلاش کرده و از ابتدا از مردم کشورهای تحریم‌ کننده بدون هیچ مانعی استقبال کرده است.

او با اشاره به اینکه دوحه میزبان تعدادی از شهروندان کشورهای تحریم‌ کننده خود است، گفت که هرگز نام هیچ یک از آنها را افشا نخواهد کرد، زیرا نمی‌خواهد آنها در کشورهایشان بازداشت شوند.

این مسئول قطری افزود، قطر اکنون از نزاع ژئوپلتیک با سه کشور همسایه رنج می‌برد، این مشکل قدرت شورای همکاری خلیج فارس برای حرکت به سوی صلح در منطقه را محدود کرده است.

وزیر خارجه قطر ادامه داد، شورای همکاری خلیج فارس در صورتی که همبستگی در آن وجود داشته باشد، قدرتمند است، اما زمانی که هر یک از کشورهای عضو آن به صورت یک طرفه عمل کند، این شورا قدرت خود را از دست می‌دهد، این شورا تنها نمونه موفق در میان نهادهای منطقه‌ای موجود پیش از بحران بود.

وی در ادامه گفت، با وجود موفقیت‌های قبلی شورای همکاری خلیج فارس اما متاسفانه این شورا توانایی حل این بحران خاص را ندارد، شورا با وجود گذشت بیش از ۲۰ ماه از محاصره قطر، در حصول هرگونه پیشرفتی در این مسیر و تلاش برای حل بحران موفق نبوده است.

آل ثانی تاکید کرد، هر طرفی که برای حل بحران منطقه خلیج فارس تلاش می‌کند، باید با نیتی درست و باور به وجود راه‌حلی برای آن در این مسیر حرکت کند.

این وزیر قطری با اشاره به اینکه آمریکا قدرتی بزرگ و همپیمان بیشتر کشورهای منطقه است، گفت: در صورت نبود نیرویی از سوی سازمان ملل، قدرت‌های بزرگ باید از نفوذ خود در راستای برقراری صلح و آشتی در منطقه استفاده کنند.

چهار کشور عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر از ژوئن ۲۰۱۷ قطر را تحریم زمینی، هوایی و دریایی کرده و دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

دوحه این اتهام را رد کرده و این چهار کشور را به تلاش برای إعمال نفوذ بر نهادهای ملی و حاکمیتی خود متهم کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها