واکنش روسیه به خروج آمریکا از پیمان موشکی

کد خبر: 919345

مقام‌های پارلمانی روسیه با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موشکی اعلام کردند که این اقدام واشنگتن به امنیت بین المللی و ثبات جهان ضربه می‌زند.

واکنش روسیه به خروج آمریکا از پیمان موشکی

خبرگزاری ایرنا: رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) در این باره گفته است: واشنگتن تصمیم گرفت از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد خارج شود و با این اقدام یک پایه مهم دیگر درباره کنترل تسلیحات راهبردی در جهان را تخریب کرد.

کنستانتین کاساچوف ادامه داد: استفاده آمریکا از زبان اولتیماتوم نشان می‌دهد آن‌ها هرگز به دنبال توافق با روسیه بر سر پیمان موشکی نبوده اند. نماینده پارلمان روسیه معتقد است که آمریکا در توجیه اقدامات خود همواره دیگران را متهم می‌کند و این موضوع به یک مساله تکراری تبدیل شده است و آن‌ها به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا مشکل از دیگران است. کاساچوف گفت: ایالات متحده از مدت‌ها پیش تصمیم گرفته بود از پیمان موشکی خارج شود و تلاش‌های روسیه برای ماندن آمریکا در این پیمان نتیجه نداد.

**خروج آمریکا از پیمان موشکی آغاز دوباره مسابقه تسلیحاتی است لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز معتقد است که خروج آمریکا از پیمان موشکی به معنای آغاز دور جدید مسابقه تسلیحاتی در جهان است. وی افزود: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که نباید با زبان اولتیماتوم با روسیه سخن گفت و نابودی موشک روسی که مورد اختلاف با واشنگتن است غیر ممکن بود. سلوتسکی ادامه داد: مسکو بار‌ها اعلام کرده است که مشخصات فنی این موشک مغایر با شرایط پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد نیست، اما آن‌ها (آمریکایی ها) به سخنان ما توجه نمی‌کنند و همچنان روسیه را به نقض این پیمان متهم می‌کنند. مقام روس معتقد است که این وضعیت بر ساختار امنیت بین المللی و کنترل بر تسلیحات تاثیر بسیار منفی می‌گذارد و در واقع آمریکا با تصمیم خود ثبات بین المللی را به خطر انداخته است.

**روسیه از آمریکا پیروی نمی‌کند فرانتس کلینتسویچ عضو کمیسیون امنیت و دفاعی شورای فدراسیون هم در این باره گفته است که روسیه از اقدامات آمریکا پیروی نمی‌کند هر چند که پاسخ مناسبی به واشنگتن درباره خروج از پیمان موشکی خواهد داد. وی با بیان اینکه روسیه وارد مسابقه تسلیحاتی با آمریکا نمی‌شود، اظهار کرد: واشنگتن به دنبال این است که ما وارد مسابقه تسلیحاتی با آن‌ها شویم و اقتصاد کشورمان آسیب ببیند. کلینتسویچ ادامه داد: موشک‌های ۹ ام ۷۲۹ (موشک مورد اختلاف با آمریکا) پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد را نقض نکرده است بنابراین دلیلی ندارد روسیه آن را نابود کند. نماینده پارلمان روسیه افزود: به نظر می‌رسد مقامات واشنگتن یادشان رفته است که روسیه طرح‌های موشکی زیادی از دوران شوروی دارند که به دلیل پیمان موشکی آن را متوقف کرده بود هر چند که نیاز به بودجه چندانی نداشتند. کلینتسویچ گفت: بنظر می‌رسد باید این طرح‌های راکد را به اجرا درآوریم.

**تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موشکی تاسف بار است یوری شویتکین رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیت دومای روسیه نیز گفته است که تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد تاسف بار است. وی افزود: این اقدام واشنگتن منجر به تشدید تنش‌ها و افزایش رقابت تسلیحاتی در جهان می‌شود.

**آمریکا از مدت‌ها پیش بدنبال خروج از پیمان موشکی بود سناتور اولگ ماروزوف عضو شورای فدراسیون روسیه نیز معتقد است که آمریکا از مدت‌ها پیش بدنبال خروج از پیمان موشکی بود و توجهی به استدلال‌های روسیه در این باره نداشت. وی به ریانووستی گفت: هدف آمریکا مشخص است آن‌ها می‌خواهند با استقرار موشک‌های خود در قلب اروپا با تسلیحات مافوق صوت روسیه موازنه قوا را برقرار کنند. این سناتور روس ادامه داد: مقام‌های اروپایی باید این واقعیت را درک کنند که در صورت استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا، آن‌ها هستند که مورد هدف موشک‌های روسی قرار می‌گیرند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شامگاه جمعه اعلام کرد این کشور از فردا (شنبه) به طور رسمی از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد با روسیه خارج می‌شود و پس از ۶ ماه از این تاریخ نیز پیمان موشکی لغو خواهد شد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد. براساس این پیمان، موشک‌های هسته‌ای کوتاه برد و میان برد با برد ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر منع شده است. روسیه چندی پیش در مذاکرات ژنو، آمریکا را به «بدتر کردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم کرد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که کشورش به این پیمان پایبند بوده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آبان ماه امسال برای نخستین بار تهدید به خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد با روسیه کرد. گورباچف در واکنش به تهدید ترامپ گفت که خروج آمریکا از این پیمان تهدید هولناک علیه صلح است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تازگی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه مسابقه تسلیحاتی با آمریکا نفعی برای مسکو ندارد، هشدار داد که از بین رفتن این پیمان پیامد‌های زیادی برای جهان دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها