دلایل بحران خاموش در روابط مغرب و عربستان سعودی

کد خبر: 921607

طی دو روز گذشته خبر‌هایی درباره فراخوانی سفیر مغرب از عربستان سعودی منتشر شد که بیانگر تنشی بی‌سابقه در روابط دو کشور است، اما سکوت مقامات مغرب در این باره نیز تأمل‌برانگیز است.

دلایل بحران خاموش در روابط مغرب و عربستان سعودی

خبرگزاری فارس: عصر روز پنجشنبه خبری بر روی خروجی خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس قرار گرفت مبنی بر اینکه مغرب سفیر خود را از ریاض فراخوانده و مشارکت در ائتلاف عربی علیه یمن را متوقف کرده است.

مغرب با وجود اینکه همواره سریعا به حوادث بین‌المللی و اخباری از این دست واکنش نشان می‌داد، این بار سکوت اختیار کرد تا اینکه دو روز بعد، اظهارنظری منتسب به «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک منتشر شد خبر فراخوانی سفیر این کشور از ریاض را تکذیب کرد.

وی گفت که مغرب کانال‌هایی برای اعلام موضع رسمی خود دارد و چنین تصمیماتی را از طریق این کانال‌ها اعلام می‌کند نه یک خبرگزاری خارجی. (جزئیات بیشتر).

این سخنان بوریطه در حالی است که نشریه الکترونیکی «هسبریس» مغرب در این باره نوشت که به نظر می‌رسد وزارت خارجه بوریطه به طور عمدی تصمیم گرفت که موضع رباط علیه عربستان سعودی از طریق یک خبرگزاری خارجی اعلام شود.

این نشریه به نقل از برخی منابع نوشت که آغاز بحران خاموش بین رباط و ریاض به به زمانی برمی‌گردد که عربستان سعودی در اقدامی غافلگیرکننده با میزبانی مغرب از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ مخالفت کرد و چند روز پس از آن نیز مغرب تصمیم گرفت در نشست وزرای اطلاع‌رسانی کشور‌های عضو ائتلاف بین‌المللی در یمن شرکت نکند.

بر اساس این گزارش، پس از آن وزیر خارجه مغرب در مصاحبه با شبکه الجزیره از رویکرد‌های جدید کشورش در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی و بحران به وجود آمده در روابط بین قطر و چهار کشور عربی سخن گفت و اشاره کرد که مغرب ملاحظاتی را درباره سفر «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی به رباط در جریان سفر دوره‌ای اخیرش، داشت.

شبکه سعودی العربیه نیز در واکنش به این اظهارات بوریطه، گزارش تصویری از منطقه صحراء غربی که مورد مناقشه مغرب و جبهه پولیساریو است، پخش کرد که دولت مغرب آن را تعرض به حاکمیت خود تلقی کرده و تصمیم گرفت که این بار به «جنگ خاموش» چند ماهه پایان داده و سفیر خود در ریاض را فراخواند.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» ماه گذشته در گزارشی با عنوان «۲۰۱۸، سال دوری مغرب از عربستان سعودی»، نوشت مغرب در سال ۲۰۱۸ در اقدامی بی‌سابقه سیاست دوری از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی را آغاز کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها