دو پیش‌نویس آمریکا و روسیه برای ونزوئلا روی میز شورای امنیت

کد خبر: 921830

پیش‌نویس‌های پیشنهادی آمریکا و روسیه درخصوص حل بحران ونزوئلا به شورای امنیت سازمان ملل تحویل شده است، اما مشخص نیست کدام‌یک به رأی گذاشته خواهد شد.

دو پیش‌نویس آمریکا و روسیه برای ونزوئلا روی میز شورای امنیت

خبرگزاری فارس: درحالی‌که آمریکا برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا، شورای امنیت سازمان ملل را تحت فشار گذاشته، روسیه نیز پیش‌نویسی جایگزین به این شورا پیشنهاد کرده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه وله»، آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواسته، انتخاباتی آزاد با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کند. این حرکت، روسیه را بر آن داشت که راه‌حل دیگری را در این خصوص ارائه کند.

روسیه از رئیس‌جمهور فعلی و قانونی این کشور اعلام حمایت کرده و حاضر نشده بر خلاف آمریکا، مخالفان ونزوئلا را که کاراکاس آنان را کودتاچی می‌داند، به رسمیت بشناسد.

پیش‌نویس راه‌حل پیشنهادی آمریکا که به‌طور غیرعلنی روز جمعه بین دیپلمات‌های ۱۵ عضو شورای امنیت به بحث گذاشته شد، بر این محور تاکید دارد: «حمایت کامل از مجلس ملی به‌عنوان تنها نهاد انتخابی به‌صورت دموکراتیک در ونزوئلا». در حالی که روسیه می‌گوید این نوع اقدامات، دخالت در امور داخلی کشوری مستقل است.

همچنین در پیش‌نویس آمریکا آمده است: «دعوت برای شروع سریع فرایند سیاسی که منجر به یک انتخابات ریاست‌جمهوری آزاد، منصفانه و قابل اطمینان شود، به همراه نظارت انتخاباتی بین‌المللی و در راستای قانون اساسی ونزوئلا».

در خلال بحث بر سر پیش‌نویس راه‌حل پیشنهادی آمریکا، روسیه که معتقد است واشنگتن از تلاش برای کودتا حمایت کرده -به گفته دیپلمات‌ها- متن جایگزینی را پیشنهاد کرد. پیش‌نویش پیشنهادی روسی بر این محور تاکید دارد: «نگرانی بابت تلاش برای مداخله در مسائلی که ضرورتا در حوزه امور داخلی محسوب می‌شود». همچنین بر «نگرانی از تهدید‌هایی مبنی بر استفاده از نیروی نظامی علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی» کشور ونزوئلا توسط آمریکا دلالت داشت.

هنوز مشخص نیست این پیش‌نویس‌ها در شورای امنیت به رای گذاشته می‌شوند یا خیر و اگر قرار است این پیش‌نویس‌ها به رای گذاشته شوند چه زمانی و کدام‌یک از پیش‌نویش‌ها به رای گذاشته خواهد شد.

دولت آمریکا و متحدانش طی هفته‌های گذشته در اقدامی که به گفته کارشناسان نقض فاحش قوانین بین‌المللی است، «خوان گوایدو» را که بی‌توجه به نتایج انتخابات سال گذشته خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خوانده، به رسمیت شناخته و از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا خواسته‌اند از قدرت کناره‌گیری کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها