اظهارات کرملین درباره نشست سوچی و تحریم‌های آمریکا

کد خبر: 923227

سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) به خبرنگاران گفت، وضعیت موجود در ادلب سوریه از جمله ادامه حضور تروریست‌ها در آنجا در برنامه مذاکرات میان روسای جمهور روسیه و ترکیه قرار دارد.

اظهارات کرملین درباره نشست سوچی و تحریم‌های آمریکا

خبرگزاری ایسنا: رهبران روسیه، ایران و ترکیه امروز در سوچی دیدار می‌کنند و انتظار می‌رود در جریان آن، آنها درباره تشکیل یک کمیته قانون اساسی برای سوریه، وضعیت سوریه پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از آنجا و وضعیت ادلب مذاکره کنند.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: وضعیت ادلب بدون شک در برنامه دیدار امروز میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای‌اش قرار دارد و قطعاً این حقیقت که حضور گروه‌های تروریستی همچنان در ادلب ادامه دارد در جریان این دیدار به بحث گذاشته خواهد شد و به نیاز جهت اجرای کامل توافقنامه‌های سوچی نیز اشاره خواهد شد، چراکه در حقیقت اجرای توافقنامه‌های ادلب یکی از عناصر سیاست کلی برای باثبات کردن سوریه محسوب می‌شود.

پسکوف همچنین به خبرنگاران، گفت: کرملین گزارش‌هایی مشاهده کرده دال بر اینکه حمله شیمیایی در دومای سوریه رخ داده است و کارشناسان روس نیز با این ارزیابی معاف هستند.

روز چهارشنبه شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد: تصاویری از مردمی که پس از یک حمله شیمیایی ادعا شده در شهر دومای سوریه مورد معالجه و درمان قرار گرفته‌اند، منتشر شده است.

پسکوف گفت: در واقع ما این گزارش‌ها را که در آن یکی از تهیه‌کنندگان بی‌بی‌سی به این نتیجه رسید که تصاویر این وقایع حاکی از وقوع یک حمله شیمیایی در دوما است را مشاهده کرده‌ایم این در حالی است که کارشناسان ما نیز به همین نتیجه رسیده‌اند.

پسکوف در جای دیگری از صحبت‌های خود گفت: لایحه جدید ارائه شده از سوی قانونگذاران آمریکایی برای اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه اقدامی برای مجبور کردن کمپانی‌های رقابتی روسیه برای خروج از بازار است.

این سخنگو افزود: این لایحه چیزی جز اقدام برای مجبور کردن کمپانی‌های رقابتی روس به خروج از بازار و در نتیجه باز کردن راه برای کمپانی‌ها و محصولات آمریکایی از طریق یک رقابت ناعادلانه نیست.

وی در ادامه گفت: ما معتقدیم که چنین اقداماتی می‌توانند به صورت بالقوه مغایر با قوانین تجارت بین‌المللی و بسیار مضر باشند. من حتی درباره پیامدهای منفی احتمالی برای روابط روسیه - آمریکا که در حال حاضر در وضعیت اسفناکی قرار دارد، صحبت نمی‌کنم.

پسکوف گفت: مقامات روسیه در حال حاضر یکسری اقدامات را برای کاهش خطرات چنینی تهدیداتی همچون این لایحه جدید آمریکا تهیه کرده‌اند.

پسکوف همچنین گفت: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس ممکن است به همتایان روس، ایرانی و ترکیه‌ای برای مذاکرات سوچی پس از تکمیل این نشست سه‌جانبه سوچی بپیوندد.

وی افزود: اواخر امروز ولادیمیر پوتین نشست‌های دوجانبه‌ای با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای و حسن روحانی همتای ایرانی خود خواهد داشت تا درباره روابط دوجانبه مذاکره کنند. پس از این نشست‌ها یک نشست سه‌جانبه میان روسیه، ترکیه و ایران برگزار خواهد شد که در جریان آن این روسای جمهوری به مذاکره درباره اقدامات مشترک برای حل بحران سوریه و باثبات کردن وضعیت در این کشور عربی با تمرکزی بر افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به یک سازش سیاسی و دیپلماتیک و راه‌اندازی احتمالی کمیته قانون اساسی ادامه خواهند داد.

این سخنگو تاکید کرد: عصر امروز در پایان این نشست سه‌جانبه ممکن است الکساندر لوکاشنکو به روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران بپیوندد. این هیچ ارتباطی با سازش سوریه ندارد و لوکاشنکو تنها از این همزمانی برای برقراری ارتباط با همتایان خود استفاده خواهد کرد.

پسکوف اشاره کرد: پس از برگزاری این نشست سه‌جانبه پوتین، اردوغان و روحانی در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت خواهند کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها