درخواست اشغالگران از اردن درباره مسجدالاقصی

کد خبر: 926921

یک عضو مطرح جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از دولت مصر به سبب عمل نکردن به وعده‌هایش درباره نوار غزه انتقاد کرد.

درخواست اشغالگران از اردن درباره مسجدالاقصی

خبرگزاری تسنیم: محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد جمهوری مصر وعده‌های مربوط به گشایش واقعی در پرونده‌های مربوط به اوضاع اقتصادی و انسانی نوار غزه را محقق نکرده است. الزهار که با فلسطین الیوم گفتگو می‌کرد، اظهار داشت شهروندان فلسطینی ساکن نوار غزه هنوز گشایش واقعی را احساس نکرده‌اند و گشایشی را که مصر در زمینه پرونده‌های مربوط به اوضاع انسانی و اقتصادی وعده داده بود، تا این لحظه احساس نکرده‌اند. وی افزود جنبش حماس منتظر است تا مصر وعده‌های اخیر خود را عملی و اجرا کند.

الزهار در واکنش به سفر اخیر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به مصر اظهار داشت هنگامی که گشایشی در هر یک از پرونده‌ها رخ دهد، آن زمان است که مردم نوار غزه آن را احساس می‌کنند، تا کنون معتقدم چیزی که جامعه فلسطین در غزه را راضی کند، وجود ندارد و آنچه طرف مصری وعده داده مبنی بر باز بودن گذرگاه‌ها و فعالیت تجاری محقق نشده است، که اگر این امور رخ می‌داد، قطعا یک گشایش واقعی رخ می‌داد، ما همچنان منتظریم مصر به وعده‌هایش عمل کند.

الزهار در عین حال از اطمینان بخشی طرف مصری درباره چهار عضو ربوده شده گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس خبر داد و گفت: ما خواهان عملی شدن این اطمینان بخشی‌ها هستیم (مصر با آزاد کردن این افراد، عملا به فلسطینی‌ها اطمینان دهد)

عضو دفتر سیاسی حماس درباره پرونده آشتی فلسطینی هم اظهار داشت متاسفانه واژه آشتی، یک واژه فریبنده است، هیچ آشتی واقعی میان کسانی که با دشمن اسرائیلی همکاری می‌کند و کسی که در برابر اشغالگران مقاومت می‌کند، وجود ندارد، آنچه ضرورت دارد، اجرای توافق سال ۲۰۱۱ است که گروه‌ها در قاهره امضا کردند که جوهره و اساس آن بر برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست تشکیلات و مجلس ملی استوار است.

الزهار با انتقاد از ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان تاکید کرد وی روند آشتی را مختل کرده و در برابر آن سنگ اندازی می‌کند، او گزینه انتخابات را نمی‌پذیرد، زیرا کاملا این حقیقت را می‌داند که در صورت برگزاری انتخابات، دستاورد وی صفر خواهد بود.

وی افزود چه کسی می‌خواهد ابومازن را انتخاب کند در حالی که تمام جامعه فلسطین چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری که علیه اشغالگران به پا خاسته است، علیه وی به پاخاسته است و هنگامی که جامعه فلسطین در کرانه باختری و قدس به پا خیزد، علیه ابومازن هم به پا می‌خیزد، زیرا ابومازن همپیمان آن‌ها (صهیونیست‌ها) است.

الزهار خاطرنشان کرد جامعه فلسطین، حرف خود را درباره ابومازن زد و خواستار کناره‌گیری وی شد. در کشور‌ها و نهاد‌ها و دولت‌های محترم وقتی به فردی می‌گویند برو، و وی ذره‌ای کرامت و ارزش داشته باشد، بدون هرگونه بحث و جدلی کناره‌گیری می‌کند، ولی ابومازن هرگز کناره‌گیری نخواهد کرد، زیرا وی کارمند اشغالگران اسرائیلی است، من معتقدم وی هرگز کناره‌گیری نخواهد کرد.

وی درباره تفاهمات مربوط به آتش‌بس و وقت‌کشی اشغالگران در عمل به تعهدات خود اظهار داشت اشغالگران برای فرار و شانه خالی کردن از تفاهمات مربوط به آتش‌بس با هدف افزایش فشار بر فلسطینیان ساکن غزه تلاش می‌کنند، اما مقاومت به دقت کارشکنی و وقت‌کشی اشغالگران در اجرای تفاهمات آتش بس را دنبال می‌کند و پاسخ به تلاش‌های اشغالگران و عدم پایبندی آن‌ها به تفاهمات آتش‌بس، از طریق افزایش فشار بر آن‌ها در این مرحله با شیوه‌ها و گزینه‌های مختلف تا تحقق اهداف خواهد بود.

درخواست اشغالگران از اردن درباره مسجدالاقصی

خبر دیگر اینکه رژیم اشغالگر قدس خواستار دخالت اردن برای آرام شدن اوضاع مسجدالاقصی شده است. بر اساس گزارش منابع صهیونیستی، رژیم صهیونیستی از مقامات اردنی خواسته‌اند برای آرام کردن اوضاع مسجدالاقصی وارد عمل شوند تا وضعیت موجود در آن حفظ شود. رادیو رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد دولت اسرائیل رسما از مقامات اردن خواسته است برای حفظ آرامش اوضاع مسجدالاقصی وارد عمل شوند. درخواست رژیم صهیونیستی در سایه افزایش تنش میدانی در مسجدالاقصی در هفته جاری پس از موفقیت فلسطینی‌ها در بازگشایی باب الرحمه در سمت شرقی مسجدالاقصی صورت می‌گیرد که با تصمیم رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۳ بسته بود.

اسرائیل از اردن خواسته است فورا برای برچیدن فرش و وسایل نمازگزاران از نزدیکی باب الرحمه از ترس تبدیل شدن این مکان به مصلی دخالت کند.

نظامیان رژیم صهیونیستی عبدالعظیم سلهب رئیس اداره اوقاف قدس و ناجح بکیرات معاون وی، را روز دوشنبه بازداشت کرده بودند که ساعاتی پس از بازداشت سهلب و بکیرات، آن‌ها را به شدت دوری از مسجدالاقصی به مدت هشت روز، آزاد کردند.

اما اردن هم به نوبه خود اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل از جمله بازداشت مسئولان اوقاف قدس را محکوم و آن را غیرقانونی خواند که می‌تواند منجر به افزایش تنش شود. اردن اعتراض رسمی خود را در این زمینه به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ابلاغ کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها