معامله قرن محکوم به شکست است

کد خبر: 927831

روزنامه لبنانی «البناء» نوشت طرح موسوم به معامله قرن که بر تقسیم ملت‌ها و کشور‌های عربی استوار است، محکوم به شکست است.

معامله قرن محکوم به شکست است

باشگاه خبرنگاران جوان: روزنامه لبنانی «البناء» با اشاره به آمادگی برخی کشور‌های عربی برای استقبال از داماد ترامپ به عنوان طراح معامله قرن نوشت: این طرح که بر تقسیم ملت‌ها و کشور‌های عربی و تهی انگاری جوامع عربی از ارزش‌ها و هنجار‌های خود استوار است، محکوم به شکست است.

روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی به قلم «عمر غندور»، نوشت: برخی کشور‌های عربی و به عبارت بهتر برخی رژیم‌های عربی برای استقبال از «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که طراح «معامله قرن» به شمار می‌رود، آماده می‌شوند. قرار است جزئیات این طرح پس از انتخابات کنست [پارلمان رژیم صهیونیستی]در ماه آوریل آینده اعلام شود. البته، مقدمات این طرح در کنفرانس اخیر ورشو اعلام شد که با حضور شماری از مقامات کشور‌های عربی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برگزار شد.

این روزنامه در این یادداشت با اشاره به اینکه سفر کوشنر شامل عمان، بحرین، قطر، عربستان سعودی و ترکیه خواهد شد، نوشت: کوشنر که روابط بسیار دوستانه‌ای با برخی مقامات و شاهزادگان عرب دارد، در توضیح جزئیات معامله قرن فقط گفته است که معامله قرن باعث آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی خواهد شد، اما سخنی درباره کشور مستقل فلسطین، ماهیت عربی قدس، سرنوشت شهرک‌های صهیونیست نشین در اراضی فلسطینی، حق بازگشت و راه حل محاصره غزه به زبان نیاورد.

نویسنده در ادامه افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله به طور کامل با معامله قرن مخالفت کرده و آن را «معامله نابودی مسئله فلسطین» دانسته است. مسئولان فلسطینی البته حق دارند که چنین توصیفی برای معامله قرن داشته باشند و امیدواریم که این موضع را حفظ کنند. اما درباره کلیات این معامله که کوشنر آن را «آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی دانسته است» باید گفت که این به معنای آزادی، عزت و شکوفایی اقتصادی اسرائیل است.

معامله قرن یکی از ویژگی‌های قرن موردنظر آمریکاست که در آن چالش‌های امت عربی تشدید می‌شود، چالش‌هایی، چون «خاورمیانه جدید» که هدف از آن تجزیه ملت‌ها و کشور‌های عربی و تقسیم آن‌ها بر اساس مولفه‌های نژادی، طایفه‌ای و مذهبی است؛ چالشی، چون «بهار عربی» که ممنوع به شمار می‌رود؛ چالشی، چون ایجاد گروه‌های تروریستی و چالشی، چون «جهانی شدن» که جوامع ما را از هنجارها، فرهنگ، ارزش‌ها و میراث خود تهی می‌کند.

فرهیختگان عرب می‌دانند که پلیدی طرح‌های آمریکا بر اساس طرح صهیونیستی، آمریکایی و انگلیسی و با هدف تسلط بر منطقه عربی و به تحلیل بردن منابع آن‌ها در جهت خدمت به شرکت‌های بزرگی است که بر جهان سیطره دارند.

نویسنده در ادامه افزود: البته، ارائه طرح‌هایی نظیر طرح معامله قرن به معنای موفقیت حتمی آن‌ها نیست بلکه این طرح‌ها مانند پیمان ها، توطئه‌ها و عناصر خائن راه به جایی نخواهند برد و به زباله‌دان تاریخ خواهند پیوست، به شرط اینکه ملت‌های عرب با توطئه‌هایی که علیه آن‌ها در حال طراحی است به مقابله برخیزند و بی شک کسانی که به حقیقت و عدالت ایمان دارند، ملت خود را به پیروزی خواهند رساند و مبارزه خواهند کرد تا پیروز شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها