در الجزایر چه می‌گذرد؟ / آرامش مبهم معترضان

کد خبر: 930630

شامگاه دوشنبه عبد العزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور سالخورده و معلول الجزایریک گام دیگرعقب نشست و اعلام کرد در انتخابات پیش رو نامزد نخواهد شد.

در الجزایر چه می‌گذرد؟ / آرامش مبهم معترضان

جام جم: با عقب نشینی عبدالعزیز بوتفلیقه از نامزدی ریاست جمهوری که عامل اصلی اعتراضات در الجزایربود، شرایط جدیدی براین کشور حاکم شده است. از یک سو معترضان احساس می‌کنند به مهمترین خواسته شان رسیده اند و از سوی دیگر آن‌ها می‌گویندهنوز بوتفلیقه از قدرت کنار نرفته است، بنابراین همچنان قدرت در دست او بوده و می‌تواند آینده کشور را مطابق بامیل خود ترسیم کند. مجموع این کنش و واکنش هاشرایطی آرام، اما توام با احتیاط و ابهام را بر این کشور حاکم کرده است. آیا اعتراضات باز هم ادامه پیدا خواهد کرد؟

شامگاه دوشنبه عبد العزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور سالخورده و معلول الجزایریک گام دیگرعقب نشست و اعلام کرد در انتخابات پیش رو نامزد نخواهد شد. او پیشتر نیز در برابر معترضان یک گام دیگرعقب نشسته و گفته بود تنها برای یک سال دیگر رئیس جمهور خواهد بود. با این حال معترضان همچنان خواستار کناره گیری او از دور رقابت‌های ریاست جمهوری بوده و شعار می‌دادند زمانی که او انصراف ندهد به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

شامگاه دوشنبه بوتفلیقه از نامزدی خود برای پنجمین دوره انصراف داد و انتخابات ریاست جمهوری را که قرار بود ۱۸ آوریل برگزار شود به تاخیر انداخت. همچنین او کابینه فعلی به ریاست احمد اویحیی را برکنارو نورالدین بدوی را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب کرد. طبق آنچه کاخ ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد قرار است نخست وزیر جدید با کمک مردم و نخبگان کشوریک قانون اساسی جدید برای کشور تهیه کرده و در نهایت آن را به همه پرسی بگذارد. در صورت تصویب این قانون بر مبنای آن انتخابات ریاست جمهوری نیز طبق شرایط معین برگزار خواهد شد. به این ترتیب عبدالعزیز بوتفلیقه نه تنها خود از دور رقابت‌های انتخاباتی کنار کشیده، بلکه طبق آنچه اعلام شده دست به یک انقلاب نرم در ساختار نظام حاکم بر این کشور زده است.

دوران گذار بوتفلیقه پس از اعلام تصمیمات جدید خود دیداری با رئیس ستاد ارتش داشت. پس از آن نیز با اخضر ابراهیمی از سیاستمداران قدیمی این کشور دیدار کرد و او را به ریاست یک کنفرانس پیشنهادی برای تدوین قانون اساسی جدید تعیین کرد. اخضر ابراهیمی پس از دیدار بابوتفلیقه گفت: به زودی مرحله جدیدی آغاز می‌شود. او ضمن ابراز خوشبینی نسبت به این تحولات گفت: صدای مردم به ویژه جوانان شنیده شده است و یک مرحله جدید و سازنده که بسیاری از مشکلات ما را رفع کند، خیلی زود آغاز خواهد شد.(ایسنا)

ابراهیمی در ادامه تاکید کرد: ما این بحران را به یک اتفاق سازنده تبدیل میکنیم. به گزارش رویترز قرار است ابراهیمی به همراه نمایندگان مخالفان یک کنفرانس خبری برگزاری کرده و درباره نحوه مرحله «گذارانتقالی» طبق برنامه رئیس جمهور توضیح دهند. درهمین حال امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز که سعی می‌کند خود را طرفدار تحولات الجزایر معرفی کند خواستاریک گذار برای مدتی معقول در این کشور شد. عبدالعزیز بوتفلیقه شامگاه یکشنبه بعد از یک دوره درمانی از سوئیس به کشور بازگشت. از سه هفته پیش به دنبال اعلام تمایل بوتفلیقه برای نامزدی برای پنجمین بار موجی از اعتراضات سراسر کشور را فراگرفت. این اعتراضات ابتدا در سطح شهر‌ها و شهرستان‌ها بود، اما بعد به درون نهاد‌های حاکم منتقل شد و بخش‌هایی از قضات، پزشکان، اساتید دانشگاه‌ها و حتی اعضای حزب حاکم الجزایر نیز به معترضان پیوسته و خواسته‌های آن‌ها را مورد تایید قرار دادند. عبدالعزیز بوتفلیقه از سال ۱۹۹۹ تاکنون قدرت را در الجزایر در دست دارد.

تاثیرگذاری بر مصر ناظران می‌گویند تحولات الجزایر برکشور مصر تاثیری مستقیم خواهد داشت. به گفته سعید محمد، مدیرسایت رمباشراروپا» اعتراضات الجزایری‌ها می‌تواند مانند تونس شراره جدیدی در کشور‌های عربی را ایجاد کند. در همین راستا محمد عبدالشکور نویسنده، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت که الجزایر درس خوبی به دیگر کشور‌ها داد و احتمالا ملت مصرو مخالفان مصرنیزدر صورتی که متحد شوند و اختلافات میان خود را کنار بگذارند، می‌توانند معجزه‌ای که در ۲۵ ژانویه اتفاق افتاد، ولی متاسفانه با پاتک ضدانقلابی مواجه شد و بار دیگرنظامیان را به قدرت رساند، محقق کنند. کشور مصردر۲۵ ژانویه ۲۰۱۳ صحنه اعتراضات ملی علیه رژیم حسنی مبارک بود. با پیروزی مردم در این انقلاب شرایط جدیدی در مصر به وجود آمد و در انتخابات سال بعد محمد مرسی، یکی از اعضای اخوان المسلمین در این کشور به قدرت رسید. یک سال بعد نظامیان علیه مرسی کودتا کرده و عبدالفتاح السیسی را به جای او نشاندند. بخشی از مردم مصر به خصوص اسلامگرایان السیسی را یک کودتاچی دانسته و خواستار بازگشتن محمد مرسی به قدرت هستند. این درحالی است که السیسی به شدت با جریان اخوان المسلمین مبارزه کرده و گفته تازنده است اجازه نخواهد داد آن‌ها در مصرفعالیتی رسمی وعلنی داشته باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها