وزیرخارجه ترکیه: قرارداد اس ۴۰۰ با روسیه منعقد شد

کد خبر: 933973

مولود چاووش اغلو وزیرخارجه ترکیه با اشاره به تهدید‌های آمریکا گفت که قرارداد سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ بین ترکیه و روسیه نهایی شده و هیچ کس نمی‌تواند به آنکارا بگوید که بین غرب و روسیه یکی را انتخاب کنید.

وزیرخارجه ترکیه: قرارداد اس ۴۰۰ با روسیه منعقد شد

خبرگزاری ایرنا: به نقل از عربی ۲۴ چاووش اغلو در اندیشکده واشنگتن به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد: ترکیه همچنان به قرارداد اس ۴۰۰ با روسیه با وجود فشار‌های دولت آمریکا پایبند و این قرارداد نهایی شده است.

وزیرخارجه ترکیه افزود: نمی‌توان ترکیه را مجبور کرد بین غرب و روسیه یکی را انتخاب کند و آنکارا وارد چنین مسیری نخواهد شد. اغلو همچنین گفت که «واشنگتن اخیرا به ترکیه موشک‌های پاتریوت را پیشنهاد کرده، اما تضمینی برای فروش نداده است». آمریکا تهدید کرده است که در صورت خرید اس ۴۰۰ از روسیه این کشور را از دستیابی به تجهیزات جنگنده اف ۳۵ آمریکایی محروم خواهد کرد. اغلو افزود: ترکیه به آمریکا پیشنهاد تشکیل گروهی فنی را داد تا مشخص کند که آیا سیستم موشکی اس ۴۰۰ تهدیدی برای جنگ افزار‌های آمریکا و ناتو هست یا نه؟ وی گفت: ترکیه سیستم (اس ۴۰۰) را در نظام ناتو تلفیق نکرده است و خواستار تشکیل گروه فنی هستیم تا اطمینان حاصل شود که اس ۴۰۰ خطری برای اف ۳۵ آمریکا یا سیستم‌های ناتو ندارد. آمریکا در واکنش به برنامه آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاعی اس ۴۰۰، انتقال تجهیزات جنگنده رادارگریز اف ۳۵ به ترکیه را متوقف کرد. این نخستین گام آمریکا در توقف فروش جنگنده‌های رادارگریز اف ۳۵ به ترکیه به عنوان یکی از متحدان واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. مقام‌های آمریکایی در روز‌های اخیر به همتایان ترکیه‌ای خود گفته بودند که تجهیزاتی را که برای ارسال جنگنده‌های اف ۳۵ لازم است، به این کشور نمی‌فرستند. ارسال تجهیزات آموزشی و همه محموله‌های بعدی مرتبط با اف ۳۵ به ترکیه لغو شده است. اختلاف آنکارا و واشنگتن برای ارسال جنگنده‌های اف ۳۵ به دلیل برنامه ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه پیش آمده است. آمریکا و متحدانش در ناتو نگران آن هستند که تداوم تولید بخش‌هایی از اف ۳۵ و وجود این جنگنده در ترکیه و حضور همزمان کارشناسان روسیه برای فعالیت سامانه‌های اس ۴۰۰ سبب شود روس‌ها امکان شناسایی این جنگنده‌ها در رادار اس ۴۰۰ را داشته باشند. واشنگتن برای منصرف کردن آنکارا از خرید اس ۴۰۰، پیشنهاد فروش سامانه ضدموشک پاتریوت را که مقرون به صرفه‌تر بود، داد، اما ترکیه ضمن علاقه مندی به خرید این سامانه، حاضر به انصراف از خرید اس ۴۰۰ نشد. تنش‌های بین ترکیه و آمریکا ممکن است تشدید شود و چنانچه آنکارا قرارداد خرید اس ۴۰۰ را با روسیه امضا کند، ترکیه احتمالا با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها