تحلیل رسانه صهیونیستی از سناریوی هوشمندانه ایران در مورد برجام / ایران در حال تلاش برای افزایش انعطاف طرف مقابل است

کد خبر: 943615

روزنامه عبری‌زبان معاریو در مقاله‌ای تحلیلی به بررسی ابعاد و رویکرد‌های جدید جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه هسته‌ای و نحوه مواجهه با تهدیدات ترامپ پرداخت.

تحلیل رسانه صهیونیستی از سناریوی هوشمندانه ایران در مورد برجام / ایران در حال تلاش برای افزایش انعطاف طرف مقابل است

به گزارش فردا یوسی ملمان تحلیلگر صهیونیست که تحلیل‌های وی از حوزه خلیج فارس شهرت بسیار بالایی دارد، در ابتدای گزارش اخیر خود برای روزنامه معاریو نوشت: «وزیر امور خارجه آلمان در حالی با دست‌های تقریبا خالی (بی‌نتیجه) ایران را ترک کرد که به نظر می‌رسد ایران به طور جدی قصد دارد با پیگیری اقدامات تحریک‌آمیز، اما ضابطه‌مند، آستانه تحمل کاخ سفید را بالا ببرد تا بتواند انعطاف را در طرف مقابل افزایش دهد.»

در ادامه، روزنامه معاریو به اظهارات اخیر آمانو استناد کرد: «یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری صراحتا اظهار داشت ایران تهدید خود مبنی بر افزایش میزان تولید اورانیوم غنی‌شده را اجرا کرده است. او البته در ادامه افزود مشخص نیست که میزان ذخایر اورانیوم ایران به بیش از میزان تعیین شده در برجام رسیده است یا نه.»

به عقیده این تحلیلگر صهیونیست، ایران تعمدا در حال تحریک طرف‌های آمریکا، صهیونیست و اعراب مخالف برجام است: «صرف نظر از این‌که ایران از برجام خارج شده یا نه؛ این نکته از اهمیت به سزایی برخوردار است که ایران آشکارا دارد خود را برای ساعت صفر خروج از برجام آماده می‌سازد. البته نباید نتیجه گرفت که ایران می‌خواهد حتما از برجام خارج شود؛ بلکه به نظر می‌رسد ایران دارد خود را برای دو سناریوی مجزا یعنی بقا یا خروج از برجام آماده می‌شود:، اما سناریوی خروج را به شکلی طراحی کرده که نگرانی کشور‌های مخالف برجام را برانگیزد!»

یوسی ملمان در ادامه استدلال خود را برای این تحلیل ارائه داد: «در متن توافقنامه برجام، محدودیت مشخصی که برای سانتریفوژ‌ها در نظر گرفتند "تزریق گاز" بود. حالا ایران سیصد سانتریفوژ را "نصب" می‌کند؛ اما تزریق گاز را به تعویق می‌اندازد. در صورت تزریق گاز، به سرعت می‌توانند غنی‌سازی را بار دیگر به ۲۰ درصد برسانند! این یعنی دقیقا بازی دوگانه و تهدید آمیز تهران در برابر آمریکا و متحدین منطقه‌ای آن! به همین جهت آژانس انرژی اتمی نه می‌تواند بگوید ایران از برجام تخطی کرده و نه می‌تواند پایبندی ایران به برجام را اعلام کند!»

استراتژیست صهیونیست در پایان به نتانیاهو و ترامپ هشدار داده است: «فراموش نکنید که ایران زیر بار فشار‌های اقتصادی خرد کننده‌ای است که باعث می‌شود احتمال ارتکاب ریسک را افزایش دهد. تهران نمی‌تواند وضع فعلی را تحمل کند؛ یا باید واشنگتن را به انعطاف بکشاند یا این‌که در رویکرد‌های خود تجدید نظر کند. بدیهی است که حالت اول مطلوب سران جمهوری اسلامی است و در همین راستا، بیش‌ترین فشار‌ها را می‌آورند؛ از تهدید به از سر گیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی تا استفاده از نیرو‌های نیابتی در منطقه مانند حزب الله و...»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها