دستور جدید داماد ترامپ به «بن‌سلمان» +عکس

کد خبر: 944167

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در یک مصاحبه مطبوعاتی در حالی مدعی پیروزی در یمن شده که شواهد و واقعیت‌ها کاملا عکس آن را نشان می‌دهد.

دستور جدید داماد ترامپ  به «بن‌سلمان» +عکس

خبرگزاری تسنیم: به نقل از المیادین، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با طرح ادعای پیروزی واهی خود در یمن گفت که بخش وسیعی از زمین های یمن آزاد شده است. شاید منظور او این است که مدرسه ها و بیمارستان ها و کارخانه ها و تاسیسات عمومی را تخلیه کرده که این کار با بیش از 150 هزار حمله هواپیمای جنگی و سلاح های نامتعارفی که از کشورهای غربی نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بلژیک گرفته بود انجام شد.

محمد بن سلمان در مصاحبه‌ای با یک روزنامه عربستانی ، در خواب‌های پریشان خود سناریویی تحت عنوان پیروزیمان در یمن را ترسیم می‌کند.اما او به خوبی می داند که پیروزی سریعی که در خلال چندهفته با آغاز تجاوزات از چهار سال قبل وعده داد بود، عملی نشده و ائتلاف عربستان همچنان عملیات خود را ادامه خواهد داد. مردم یمن برای استقلال و بازگشت حاکمیت در مناطق آزاد شده و تحقق ثبات و شکوفایی برای همه فرزندان این سرزمین به تلاش خود ادامه می دهند.

آنچه که محمد بن سلمان با عنوان هدف ادامه تجاوزات پس از چهار سال ادعا می کند، تقریبا همان چیزی است که در ابتدای ائتلاف عربستان تحت عنوان طوفان قاطعیت مطرح شده بود. اما یک جمله که در مصاحبه ذکر نشده، عبارت حمایت قانونی است. شاید حذف این جمله به دلیل اشتباه زبانی نباشد، زیرا این مساله از ابتدا هم برای او اهمیتی نداشت.

بر اساس گفته های مارک لوکوک نماینده دبیر کل امور انسان دوستانه از سال 2016 بیش از 70 هزار نفر در یمن کشته شده اند.

در میدان‌های این جنگ نه بن سلمان پیروز شده است، نه ائتلاف عربستان. اخبار رسیده دستاوردهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از حملات پهپادی و تسلط بر مواضع نظامی ائتلاف عربستان در عملیات مقابل جبل السندیس در شهر نجران عربستان و نیز تسلط بر تعدادی از تپه ها در در مربع الشبکه در همان منطقه را نشان می دهد. عاوه بر این فرودگاه ابها در کمتر از یک هفته چهار بار مورد هدف قرار گرفته است.

در حالی که بن سلمان خیال می‌کند که در جنگ پیروز شده، سرتیپ یحیی عمید سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تاکید بر اطمینان و آرامش، از موفقیت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در سرکوب تلاش‌های ائتلاف عربستان برای بازگرداندن تسلط بر تعدادی از مواضع در صحرای اجاشر مرز میان نجران و صعده خبر می‌دهد. وی همچنین اشاره می‌کند که ده‌ها نفر از نیروهای ائتلاف عربستان کشته و زخمی شده‌اند.

محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تاکید می‌کند که اظهارات بن سلمان دلالت واضح بر این امر دارد که آنها صلح در یمن را رد می‌کنند.

وی همچنین اعلام کرد که ائتلاف سعودی متهم به ایجاد تغییر مردم شناختی و اشغالگری در یمن است.

پیشرفت ارتش یمن در بیانیه‌های رسمی هم پیمانان بن سلمان نیز مطرح شده است. ارتش آمریکا تاکید کرد که ارتفاعی که پهپادهای نوع ام کیو 9 مواضع عربستان را هدف گرفتند نشان دهنده بهبود توانایی‌های حوثی‌ها است.

محمد عبدالسلام رئیس هیئت مذاکره کننده در رابطه با این موضوع اظهار داشت که اعتراف ارتش آمریکا، اثبات عملی این مسئله است که نیروهای آمریکا و رژیم صهیونیستی ، تنها ابزارهای باقیمانده ای هستند که در برابر ایستادگی یمن شکست خورده‌اند. آمریکا مجبور شده است که خود را درگیر کند و در جنایت‌های مختلفی که عربستان طی پنج سال ضد مردم یمن مرتکب شد غرق شده است.

معادله قبل ازپرتاب هواپیماهای جنگی و هدف گرفتن فرودگاه‌ها مانند معادلات پس از آن نیست. در این زمان معادله در درجه اول بر پایه هدف گیری وسیع ترین دایره ممکن از تاسیسات حیاتی در عربستان و امارات به منظور توقف جنگنده های هوایی آنها و تضعیف محاصره است. تغییر موضع ارتش و کمیته های مردمی از دفاع به حمله پس از پیشرفت تجهیزات موشکی و هواپیماهای جنگی و توانایی جنگی، دال بر شکست تجاوزات و پیروزی بر ائتلاف عربستان است.

داماد ترامپ از «بن‌سلمان» خواسته فعلا اعدام نکند

دو منبع سعودی به میدل‌ایست آی گفته‌اند که داماد ترامپ از ولی‌عهد سعودی خواسته، فعلا دست از اعدام‌ بردارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «میدل‌ایست آی» انگلیس در گزارشی نوشت که «جرد کوشنر»، داماد یهودی و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به «محمد بن سلمان آل سعود»، ولی‌عهد سعودی توصیه کرده است که فعلا دست از اعدام‌ در عربستان سعودی بردارد.

این وبگاه دیروز (دوشنبه) به نقل از دو منبع سعودی نوشت که کوشنر شخصا برای توقف اعدام‌های جدید در عربستان سعودی ورود کرده و از ولی‌عهد سعودی خواسته فعلا کسی را اعدام نکند.

داماد ترامپ در این تماس تلفنی به بن سلمان گفته است که اعدام‌های جدید در عربستان سعودی به چهره ریاض در کنگره آمریکا لطمه خواهد زد.

بر اساس این گزارش، تماس تلفنی کوشنر با بن سلمان بعد از آن صورت گرفته است که شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» آمریکا تصاویری از «مرتجی قریریص»، نوجوان سعودی منتشر کرد که منتظر حکم اعدام از سوی مقامات سعودی است.

ادعای بن سلمان درباره جنگ یمن؛ از توهم تا واقعیت

مرتجی قریریص، نوجوان سعودی محکوم به اعدام

کوشنر به ولی‌عهد سعودی گفته است که در آمریکا «رسوایی» اخیر قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسول‌گری سعودی در ترکیه کاسته شده و زمان برای اعدام جدید «مناسب» نیست؛ چرا که احتمال دارد «دوباره تصویر عربستان سعودی را نابود کند».

مشاور ترامپ همچنین موضوع بازداشت زنان فعال سعودی در زندان‌ها را پیش کشیده است. به اعتقاد نویسنده یادداشت میدل‌ایست آی، گفت‌وگوی کوشنر و بن‌سلمان نشان می‌دهد که کاخ سفید تلاش دارد به جای پی‌گیری ماجرای قتل خاشقچی، آن را «دفن کند».

یکی از منابع سعودی میدل ایست آی گفته است که بن سلمان به توصیه کوشنر عمل کرده است و گفته است که با او «مجادله نمی‌کند» ولی به او قول نداده است.

همزمان با انتشار این خبر، خبرگزاری رویترز انگلیس نیز دیروز به نقل از یک منبع سعودی که نخواسته نامش فاش شود، از عقب‌نشینی مقام‌های قضایی سعودی در پرونده اعدام مرتجی قریریص خبر داد. او به رویترز گفته است که این نوجوان ۱۸ سعودی «هرگز» اعدام نخواهد شد.

ادعای بن سلمان درباره جنگ یمن؛ از توهم تا واقعیت

مرتجی قریریص

شبکه سی‌ان. ان آمریکا هجدهم خرداد گزارش داد که قریریص که از آن به عنوان کم‌سن‌ترین مخالف سیاسی محکوم به اعدام در عربستان سعودی نام برده می‌شود، در انتظار اعدام است.

انتشار این خبر بعد از قتل فجیع خاشقچی به تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) در کنسولگری سعودی در شهر استانبول بار دیگر انتقاد و فشار افکار عمومی و بین‌المللی را متوجه ریاض کرد و تحت همین فشارها بود که حکم اعدام قریریص به ۱۲ سال حبس تقلیل یافت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها