بازتاب پاسخ منفی آلمان به آمریکا در موضوع ائتلاف ضد ایرانی

کد خبر: 949323

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه اعلام کرد که از این ائتلاف نظامی برای آغاز ماموریت در تنگه هرمز، به طور رسمی درخواست نشده است.

بازتاب پاسخ منفی آلمان به آمریکا در موضوع ائتلاف ضد ایرانی

سرویس بین اللمل فردا: «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه اعلام کرد که از این ائتلاف نظامی برای آغاز ماموریت در تنگه هرمز، به طور رسمی درخواست نشده است.

ناتو: برای حضور در تنگه‌ هرمز از ما درخواست نشده است

ایرنا: «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه اعلام کرد که از این ائتلاف نظامی برای آغاز ماموریت در تنگه هرمز، به طور رسمی درخواست نشده است.

به گزارش رسانه های غربی، آمریکا و انگلیس در تلاش برای القای ناامنی در خلیج فارس، خواستار تشکیل ائتلافی اروپایی در تنگه هرمز برای محافظت از کشتی های غربی شده اند.

طرح تشکیل ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس را «جرمی هانت» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در واکنش به توقیف یک فروند نفتکش این کشور در تنگه هرمز، پیشنهاد داده اما با مخالفت‌هایی در خود انگلیس مواجه شده است و بسیاری از مقام های سیاسی لندن این طرح را فاقد کارآیی می دانند.

یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه ۲۸ تیر ماه به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگانی، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استنا ایمپرو» را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی توقیف کرد.

وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلان کرد که این کشور در ائتلاف دریایی مورد درخواست انگلیس در خلیج فارس شرکت نخواهد کرد. سایر کشورهای اروپایی نیز مانند فرانسه واکنش سردی به این پیشنهاد نشان داده اند.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، روز گذشته در نشستی خبری، با اشاره به طرح اروپایی‌ها برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج ‌فارس گفت: توصیه نمی‌کنیم کشورهای فرامنطقه‌ای به این ائتلاف‌ها بپیوندند؛ ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارند و براساس توهم هستند. او با بیان اینکه ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز می‌داند، تصریح کرد: به آمدن کشورهای فرامنطقه‌ای به‌منظور تأمین امنیت تنگه هرمز راضی نیستیم؛ زیرا این منطقه امنیت دارد.

علی ‌ربیعی سخنگوی دولت نیز پیش از موسوی با خصمانه توصیف‌کردن اقدامات اروپایی‌ها، اعزام ناوگان به خلیج ‌فارس را «تحریک‌کننده» و موجب افزایش تنش‌ها ارزیابی کرد.

برلین: با آمریکا در ماموریت دریایی تنگه هرمز همکاری نمی‌کنیم

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که برلین با آمریکا در ماموریت دریایی مورد نظر این کشور در تنگه هرمز همکاری نخواهد کرد.

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که برلین در ماموریت دریایی مورد نظر آمریکا در تنگه هرمز مشارکت نخواهد کرد.

براساس گزارش شبکه الجزیره، آلمان اعلام کرده است که اولویت اول در منطقه کاهش تنشها است.

با این حال آلمان گفته است که با شرکای اروپایی خود در زمینه انجام یکماوریت دریایی در این منطقه در تماس نزدیک است.

سخنگوی دولت آلمان در ادامه از مقامات ایرانی خواسته که فورا نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را آزاد کند.

این نفتکش انگلیسی دو هفته پیش به دلیل نقض قوانین دریانوردی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده بود.

روز سه شنبه سفارت آمریکا در برلین اعلام کرد که «واشنگتن رسما از آلمان، فرانسه و انگلیس برای ملحق شدن به ماموریت مورد نظر این کشور برای تضمین امنیت تنگه هرمز و مقابله با رفتارهای تهاجمی ایران درخواست کرده است.»

علیرغم تلاشهای چند هفته‌ای آمریکا برای ایجاد این ائتلاف، هنوز مشخص نیست که چند کشور به طور جدی در این طرح حضور خواهند یافت. برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن، مشارکت در این طرح را کرده‌اند. انگلیس از متحدان نزدیک آمریکا ابتدا حضور در این ائتلاف را رد کرده بود اما بعد از توقیف نفتکش این کشور توسط نیروی دریایی سپاه خواستار تشکیل چنین ائتلافی شد.

درخواست واشنگتن از برلین درحالی صورت گرفته است که روابط دو کشور بر سر پاره ای از مسائل از جمله اختلافات دو کشور درباره پناهجویان و برجام و هزینه‌های ناتو دچار تیرگی است. روابط میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل به دلیل انتقادات ترامپ از وی چندان مطلوب نیست و برخی تحلیلگران علت عدم همراهی کامل برلین با آمریکا در مسائل مربوط به خلیج فارس را در همین چارچوب ارزیابی کرده‌اند.

هفته‌نامه دی‌تسایت اخیرا در این زمینه نوشت: در دولت ائتلافی آلمان، به ویژه در حزب سوسیال دموکرات (حزب ائتلاف‌کننده با دولت) تحفظاتی درباره پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران وجود دارد. طبق این گزارش، آلمان به دنبال آن است که فاصله خودش را با سیاست دولت آمریکا موسوم به «فشار حداکثری» حفظ کند. از نظر برلین، همراهی با دولت آمریکا خطر کشانده شدن به یک درگیری دیگر در خاورمیانه را به همراه دارد.

بازتاب پاسخ منفی آلمان به آمریکا در موضوع ائتلاف ضد ایرانی

ایرنا نوشت: رسانه های آلمان از پاسخ منفی این کشور به پیشنهاد آمریکا مبنی بر شرکت در ائتلاف دریایی در خلیج فارس به عنوان قدعلم کردن برلین در برابر خواسته های واشنگتن یاد کردند.

دیروز سه‌شنبه اعلام شد که آمریکا رسما از آلمان خواسته است تا از تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از نفتکش‌ها در تنگه هرمز حمایت کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که واشنگتن از ۶۰ کشور جهان برای مشارکت در این ائتلاف دعوت کرده است.

با این حال وزیر خارجه آلمان دیشب با اشاره به اینکه کاهش تنش و تلاش های دیپلماتیک برای برلین اولویت دارد، تاکید کرد که کشورش پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس را رد کرده است.

امروز نیز «اولاف شولتز» معاون صدراعظم آلمان اعلام کرد که دولت این کشور مشارکت خود در طرح تأمین امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس به رهبری آمریکا را به کلی رد می‌کند. وی گفت که موضع دولت آلمان در ارتباط با این مسئله چیز جدیدی نیست و پیش از این نیز روشن بوده است.

این پاسخ برلین بازتاب گسترده ای در رسانه های آلمان یافت و کارشناسان سیاسی به تحلیل علل این اقدام پرداختند.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه در این رابطه نوشت: آلمان در ماموریت نظامی آمریکا در خلیج فارس مشارکت نمی کند.

بر این اساس دولت آلمان تاکید دارد که باید پیش از هر چیز مشخص شود این ماموریت برای تنش زدایی و اولویت دیپلماسی انجام می گیرد.

«هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان بار دیگر اعلام کرده است که کشورش به همراه انگلیس و فرانسه به دنبال حل دیپلماتیک اختلافات با ایران هستند و از سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن حمایت نمی کنند.

**شبکه زد. د. اف آلمان نیز به نقل از «اولاف شولتز» از مخالفت برلین با ماموریت دریایی به رهبری آمریکا در تنگه هرمز خبر داد. شولتز خواهان رفتار هوشیارانه اروپا در موقعیت کنونی شده و بروکسل را از غلتیدن به یک درگیری ناخواسته دیگر در منطقه برحذر داشت.

در همین حال روزنامه زوددویچه یادآور شد که هایکو ماس در نشست اضطراری هفته گذشته پارلمان آلمان به وضوح گفته بود برلین تقاضای پیوستن به چنین ائتلافی را رد می کند.

به نوشته این نشریه با کنار کشیدن هم پیمانان اروپایی انگلیس از طرح تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس، این کشور در حال رایزنی با آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی به سرکردگی این کشور است.

از همین رو نمایندگان دو کشور امروز (چهارشنبه) در بحرین با یکدیگر دیدار و در خصوص امکان تشکیل یک نیروی دریایی مشترک به بهانه حفظ امنیت کشتی ها در تنگه هرمز رایزنی کرده اند.

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان نیز در مصاحبه با «داوید وادپوهل» از مقامات فراکسیون دموکرات مسیحی در پارلمان این کشور از اهمیت باز بودن شاهراه های مواصلاتی در جهان نوشت و در عین حال تاکید کرد که مشارکت نظامیان آلمانی در هر ائتلافی مستلزم شفافیت کامل برنامه ها و اهداف آن است.

همچنین «بیژن دیرسرایی» کارشناس سیاست خارجی حزب دموکرات آزاد آلمان ایده تشکیل یک ائتلاف دریایی اروپایی با حمایت آمریکا را یک انتخاب بد می داند. به گفته وی راهبرد آمریکا و اروپا و نیز منافع آنها در منطقه متفاوت بوده و نمی تواند در یک جا جمع شود.

از دیگر سو «هانس پتر بارتلس» مسئول امور دفاعی پارلمان آلمان در خصوص وخیم تر شدن اوضاع منطقه با اقدامات اخیر آمریکا و انگلیس هشدار می دهد.

وی در عین حال با اشاره به امکانات دریایی محدود آلمان از جمله محدودیت در تعداد شناورهای این کشور، امکان استفاده از آنها در ماموریت خلیج فارس را دور از ذهن ارزیابی می کند.

نشریه بیلد آلمان نیز اقدام دولت این کشور را ایستادن آلمان در برابر آمریکا نامیده و می نویسد: آلمان در ماموریت خلیج فارس به آمریکا کمک نمی کند.

این روزنامه از قول «کریستیان اشمیت» مقام دفاعی سابق حزب سوسیال مسیحی تاکید می کند که آلمان برای حفظ کشتی های تجاری خود باید اقدامی عملی در منطقه صورت دهد و مشارکت در ائتلاف دریایی پیشنهادی از سوی آمریکا، انتخاب مناسبی است.

بیلد با اشاره به تاییدیه ای که روز گذشته از وزارت خارجه آلمان مبنی بر پاسخ منفی به واشنگتن، دریافت کرده می نویسد: دولت فدرال آلمان نگرانی ها در مورد امنیت عبور و مرور دریایی در خلیج فارس را درک می کند اما قصد شرکت در هیچ ماموریت نظامی را ندارد.

شبکه دویچه وله نیز در این رابطه به سخنان «اولاف شولتز» معاون صدراعظم آلمان اشاره کرده و از قول او می افزاید: بسیاری می‌گفتند ما می‌خواهیم در این مورد با شرکای فرانسوی و بریتانیایی خود در اروپا بحث و رایزنی کنیم که چگونه می‌توان بر وضعیت نظارت داشت. در اینجا اما بحث مأموریتی در میان نیست، آنگونه که اکنون خواست آن مطرح شده است.

بر این اساس معاون صدراعظم آلمان که هم‌زمان وزیر دارایی این کشور نیز هست، در ادامه مأموریت دریایی برای حفاظت از آزادی کشتیرانی تجاری در منطقه خلیج فارس را تلویحا عجولانه دانست و چنین اقدامی را به "پرشی چند گام جلوتر" از نیاز کنونی تشبیه کرد.

«اولاف شولتز» از حزب سوسیال دموکرات آلمان امروز (چهارشنبه) در مورد افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هشدار داد.

وی در گفتگو با گروه رسانه ای «فونکه مدین» آلمان گفت که هدف تمام سیاستمداران مسئولیت پذیر باید این باشد که با نگاه هوشیارانه و متفکرانه به مسائل جاری در منطقه، از ورود ناخودآگاه به یک بحران بزرگ دیگر در منطقه پرهیز کنند.

معاون مرکل تاکید کرد که آلمان نیز باید تمام توان خود را برای جلوگیری از تنش بیشتر در منطقه به کار گیرد.

در همین حال دولت آلمان بعد از ظهر روز سه‌شنبه مخالفت خود را با درخواست واشنگتن برای پیوستن نظامیان این کشور به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران اعلام کرد.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که توصیه شما به آلمان برای پیوستن به یک ائتلاف بین‌المللی نظامی درخلیج فارس چیست؟ گفته بود: توصیه نمی‌کنیم کشورهای فرامنطقه‌ای به این ائتلاف‌ها بپیوندند، ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارد و براساس توهم است. ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌داند. راضی به آمدن کشورهای فرامنطقه‌ای برای تامین امنیت تنگه هرمز نیستیم زیرا این منطقه امنیت دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها