واکنش اتحادیه اروپا به تحریم ظریف از سوی آمریکا + واکنش بین‌الملل

کد خبر: 949449

اتحادیه اروپا اعلام کرد با وجود تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا همچنان به همکاری دیپلماتیک با وی ادامه خواهد داد.

واکنش اتحادیه اروپا به تحریم ظریف از سوی آمریکا + واکنش بین‌الملل

خبرگزاری تسنیم: به نقل از یورو نیوز، «کارلوس مارتین روییز» از مقامات سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در یک نشست اعلام کرد با وجود تحریم محمدجواد ظریف از سوی دولت آمریکا، اتحادیه اروپا همکاری‌های دیپلماتیک خود با وزیر خارجه ایران را قطع نخواهد کرد.

این دیپلمات اروپایی با ابراز تأسف از تصمیم دولت آمریکا برای تحریم وزیر امور خارجه ایران به خبرنگاران گفت: «ما به همکاری با آقای ظریف که بالاترین دیپلمات ایرانی است ادامه می‌دهیم و حفظ کانال‌های دیپلماتیک با ایران را بسیار مهم می‌دانیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز پنج‌شنبه به وقت تهران، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

محمد جواد ظریف در واکنش به این اقدام آمریکا با انتشار توئیتی اعلام کرد: این تحریم هیچ اثری روی من ندارد.

وی در این پیام توئیتری تصریح کرد: «ایالات متحده گفته است که من را به عنوان "سخنگوی اصلی ایران در سراسر دنیا" تحریم کرده است. واقعیت آنقدر دردناک و سخت است؟ این تحریم بر من یا خانواده‌ام هیچ اثری نخواهد داشت، چون من خارج از ایران هیچ دارایی یا منافعی ندارم. از اینکه من را تهدید بزرگی برای اهداف خودتان می دانید، سپاسگزارم.»

مسکو در واکنش به تحریم ظریف: گویا دیپلماسی واشنگتن، ابزاری جز تحریم ندارد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا در میان تمام ابزارهای دیپلماتیک، فقط به تحریم متوسل می‌شود، گفت تحریم‌های آمریکا اثرگذاری خود را از دست داده‌اند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال تحریم علیه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، گفت تحریم‌های آمریکا، اعتبار خود را از دست داده است.

زاخاروا که در مسکو در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، درباره سیاست اعمال تحریم توسط آمریکا و اقدام واشنگتن علیه ظریف، گفت: «فکر می‌کنم تنها ابزار دیپلماسی ایالات متحده، اعمال تحریم است... ایالات متحده آمریکا به سوی یک بن‌بست می‌رود... آن‌ها خود را از به کارگیری مجموعه گسترده ابزارها و منابع دیپلماتیک که برای حل مسائل و مشکلات مختلف لازم است، محروم می‌کنند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «آن‌ها فقط ابزار تحریم را انتخاب می‌کنند. این ابزار نتیجه‌بخش نخواهد بود. این ابزار، اثرگذاری ندارد و کاملا بی‌اعتبار شده است، هم خودش و هم کسانی که آن را اعمال می‌کنند. شاهد آن هستیم که یک دولت بزرگ و قدرتمند، به صورت یکجانبه دائما از تحریم استفاده می‌کند. این بدان معناست که آن‌ها دیگر نهادها و مراجع را بی‌استفاده می‌دانند. چرا دیپلمات‌های ایالات متحده چنین رفتاری دارند؟ این سؤال بزرگی است که باید به آن پاسخ داده شود.»

دولت آمریکا شب گذشته در اقدامی خلاف عرف و قوانین بین‌المللی، نام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست افراد تحریم‌شده قرار داد. واشنگتن دلیل این اقدام را «سخنگویی» به نمایندگی از ایران در سرتاسر جهان اعلام کرده است.

انتقاد از «ائتلاف دریایی» آمریکا

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، در مورد تلاش آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس به بهانه مقابله با ایران، گفت: «با توجه به تشدید تنش‌ها توسط ایالات متحده، ما از احتمال فزاینده درگیری در خلیج فارس نگران هستیم. تحولات کنونی، در حال نزدیک شدن به حریمی خطرناک است که می‌تواند به یک درگیری نظامی بزرگ منجر شود. ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند با توسل به توقیف یک نفتکش در تنگه هرمز، به تنش‌ها دامن بزند و به بهانه دفاع از آزادی تردد، حضور نظامی خود در آن منطقه را گسترش دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، افزود: «آن‌ها در عین حال تلاش می‌کنند دیگر کشورها را نیز در این اقدام تحریک‌آمیز درگیر کنند، حتی کشورهایی که در نواحی فاصله‌ای بسیار دور از این منطقه واقع شده‌اند. آن‌ها در تلاشند تا یک به اصطلاح ائتلاف دریایی ایجاد کنند... اختیارات این ائتلاف را هیچ قانونی مشخص نکرده و هیچ مبنای مشروعی برای آن وجود ندارد و صرفا بر اساس منافع یک گروه مشخص از دولت‌ها عمل می‌کند.»

زاخاروا ادامه داد: «بنابراین، هدف از این به اصطلاح ائتلاف دریایی نه حفظ صلح، بلکه حفظ فشار بر ایران است... بگذارید یادآوری کنیم که پیش از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، کشتی‌رانی و تردد از تنگه هرمز، باثبات بود. اما در این مسیر، اتفاقی رخ داد. بگذارید یادآوری کنم که تا پیش از آنکه ایالات متحده عمدا تنش‌ها را تشدید کرد، هیچ ضرورتی برای ایجاد هرگونه ائتلافی وجود نداشت. به نظر می‌رسد که ایالات متحده صرفا به دنبال یافتن بهانه‌ای برای افزایش تنش، تداوم ادبیات خصمانه علیه ایران و رساندن مناقشه به سطحی فعال از درگیری است که محاسبات و منافع سیاسی در انتخابات آتی ایالات متحده را تأمین کند.»

وی با بیان اینکه واشنگتن با چنین اقداماتی که هدف آن جذب کردن رأی در انتخابات از طریق اثرگذاری بر افکار عمومی است، گفت آمریکا با این رفتار جان افراد را به خطر می‌اندازد و از نظر مسکو این رفتار غیرقابل قبول است. او افزود: «متحدان ایالات متحده در این به اصطلاح ائتلاف، باید به وضعیت کنونی بهتر فکر کنند و دریابند که دارند خود را درگیر بازی کس دیگری می‌کنند.»

او با اشاره به اینکه مسکو سال‌هاست از ایده «امنیت جمعی» در خلیج فارس حمایت می‌کند، گفت باید راهی پایداربرای حفظ ثبات در این منطقه یافت.

زاخارووا در مورد خدمه روس نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» که در این توقیف شده هم گفت مقام‌های سفارت روسیه با این افراد دیدار داشته‌اند و وضعیت سلامت و خوراک آن‌ها خوب است و از این نظر مشکلی ندارند. وی گفت از این خواسته شده است که وضعیت این ملوان‌ها روشن شود تا آن‌ها بتوانند به روسیه بازگردند.

سناتور دموکرات: تحریم ظریف، تنها به تشدید تنش دامن می‌زند

سناتور ارشد دموکرات ایالت «کالیفرنیا،» ضمن تأکید بر اینکه وزیر خارجه ایران یک دیپلمات قابل است، گفت که اقدام خزانه‌داری آمریکا در تحریم ظریف اشتباه است. «دایان فاینستاین» سناتور ارشد دموکرات ایالت «کالیفرنیا» با انتشار بیانیه‌ای، اقدام خزانه‌داری آمریکا در تحریم «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را یک اشتباه خواند.

بر اساس پایگاه اطلاع‌رسانی سنا آمریکا، فاینستاین در بیانیه خود درباره اقدام ضدایرانی اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت: «تصمیم امروز دولت برای تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اشتباه است».

وی ادامه داد: «من بیش از 15 سال است که ظریف را می‌شناسم. گرچه اختلاف نظراتی داشته‌ایم اما او دیپلمات قابلی است».

این سناتور ارشد دموکرات در خصوص استدلال اشتباه دولت ترامپ در خروج از برجام گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ می‌گوید برای وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکرات، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد اما این اقدام، دقیقاً فرصت انجام چنین کاری را محدود می‌کند. این اقدام، ما را به صلح نزدیک‌تر نمی‌کند بلکه بیشتر به اوضاع پرتنش قبلی دامن می زند».

فاینستاین در پایان در خصوص تحریم ظریف گفت: «به جای آنکه وزیر خارجه را برای انجام وظیفه‌اش تحریم کنیم، باید در یک دیپلماسی جدی با وی وارد شویم. تنها راهی که برای (رسیدن به) یک راه‌حل پایدار دیپلماتیک با ایران پیش رو داریم، از طریق گفت‌وگو است، تحریم دیپلمات ارشد آنها، راه تحقق این هدف نیست».

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد امروز در راستای کارزار تداوم فشار به مردم ایران، ظریف را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. قرارگیری نام افراد در این فهرست، دارایی‌های احتمالی آن‌ها در آمریکا را مسدود کرده و اتباع آمریکا را از داد و ستد مالی با آن‌ها منع می‌کند.

تحریم ظریف، اندکی پس از آن صورت گرفت که او در سفر به نیویورک و با وجود محدودیت‌های تحمیل‌شده از سوی دولت آمریکا، با تعداد زیادی از رسانه‌های آمریکایی گفت‌وگو کرد.

پس از بازگشت ظریف از نیویورک، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از اینکه به ادعای او رسانه‌های آمریکایی بلندگو در اختیار ظریف قرار می‌دهند، ابراز خشم کرد.

واکنش‌ها به تحریم ظریف| افشای دروغ حمایت آمریکا از دیپلماسی

مقامات، کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی در واکنش به تحریم وزیر خارجه ایران از سوی آمریکا، از این اقدام انتقاد کرده و آن را در تضاد با ادعای آمادگی برای مذاکره خواندند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بامداد امروز (پنجشنبه) وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای کارزار تداوم فشار به مردم ایران، ظریف را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است، به دلیل اینکه ظریف اقداماتی را مستقیم یا مستقیم، به دستور یا به نیابت از مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران انجام داده در لیست تحریمی دفتر کنترل دارایی‌های این وزارتخانه موسوم به «افراد و ملیت‌های مسدود شده» قرار گرفته است.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه ظریف، سخنگوی اصلی نظام ایران در سراسر جهان است، گفت: «[با تحریم وی] آمریکا پیام روشنی به رژیم ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه رفتار اخیر آنها کاملا غیرقابل قبول است».

این تصمیم آمریکا اما با واکنش منفی بین‌المللی مواجه شد.

سخنگوی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از اقدام آمریکا در تحریم ظریف، تاکید کرد علی‌رغم این محدودیت‌ها بازهم به همکاری با وزیر خارجه ایران ادامه می‌دهد.

سناتور «تیم کین» با هشدار درباره خطر وقوع جنگ درپی این اقدامات دولت ترامپ، با لحنی کنایه‌آمیز گفت: «با هیچ اقدامی بهتر از تحریم دیپلمات ارشد (وزیر خارجه) یک کشور دیگر نمی‌توانید بگویید که ما پذیرای دیپلماسی هستیم! دوران غیرحرفه‌ای ترامپ شاید طنزآمیز می‌شد اگر خطر وقوع جنگی کاملا غیرضروری افزایش نمی‌داد».

«رند پال» سناتور آمریکایی از حزب دموکرات در واکنش کوتاهی به تحریم ظریف، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «اگر دیپلمات‌ها را تحریم کنید، دیپلماسی کمتری خواهید داشت».

سناتور «کریس مورفی» خطاب به دولت ترامپ گفت: «اگر واقعا موضع ما این است که می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم، پس شاید نباید مذاکره‌کننده ارشد آنها را تحریم کنیم».

لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا که نام ظریف در آن قرار گرفت، باعث می‌شود که دارایی‌های احتمالی وی در ایالات متحده مسدود شود و همچنین اتباع آمریکایی از این به بعد حق تعامل با وزیر خارجه ایران را نداشته باشند. این در حالی است که مقامات آمریکایی پیش از این از مصاحبه ظریف با رسانه‌های این کشور یا دیدارهای وی با مقامات کنگره ابراز عصبانیت کرده بودند.

بعد از سناتورهای دموکرات، نوبت به «وندی شرمن» رئیس پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای واشنگتن با تهران در دولت پیشین آمریکا رسید تا بگوید تصمیم کاخ سفید به تحریم ظریف هیچ کمکی به دیپلماسی نمی‌کند.

شرمن در توئیتر خود نوشت: «تحریم ظریف با دعوت ترامپ [از ایران] برای مذاکرات بدون پیش‌شرط، در تناقض است. [این اقدام] آشکارا دلجویی از تندروهای [دولت آمریکا] بعد از تمدید 90 روزه معافیت‌های هسته‌ای بود. اعمال تحریم بر وزرای خارجه هیچگگاه کمکی به روند دیپلماسی نکرده است. باور کنید یا نه، نمونه دیگر ونزوئلا است. همینطور در کره شمالی، سوریه و هیچ‌جای دیگر هم مفید نبود».

«ریچارد نفیو» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به عنوان معمار تحریم‌های ایران نیز یاد می‌شود، تحریم ظریف را یکی از «مضحک‌ترین» اقدامات دولت ترامپ توصیف کرد.

نفیو با بیان اینکه این تحریم‌ها چندان تاثیری نخواهند داشت، توضیح داد: «تحریم ظریف یکی از مسخره‌ترین گام‌هایی بود که این دولت انجام داده است. این (تحریم‌ها) تأثیر معناداری بر دیپلماسی ظریف نمی‌گذارد، و احتمالاً چندان به مسدود کردن دارایی‌ها و دشوار کردن شرایط برای وی، منتهی نمی‌شود و رهبران کشورهای دیگر را خشمگین می‌کند».

«بن رودز» معاون پیشین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در زمان دولت «باراک اوباما»، تحریم ظریف را بهانه‌ای برای انتقاد از چشم‌پوشی دولت ترامپ از جنایت‌های رژیم سعودی قرار داد.

رودز در این باره گفت: «محمد بن سلمان [ولی‌عهد سعودی] قتل فجیع و مُثله‌کردن یک خبرنگار مستقر در آمریکا را هدایت کرد اما ترامپ، وزیر خارجه ایران را تحریم می‌کند و برای بن‌سلمان پوشش ایجاد می‌کند. خروج از توافق هسته‌ای ایران و تحریم وزیر خارجه ایران، روند دیپلماسی را متوقف می‌کند، ب همین دلیل است که ترامپ مدام خود را در آستانه جنگ یا آغاز مجدد برنامه هسته‌ای ایران می‌یابد».

«ایلان گلدنبرگ» دیگر مقام دولت پیشین واشنگتن و مدیر کنونی برنامه امنیت غرب آسیا در «مرکز امنیت نوین» آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «تحریم ظریف کاری جز تخریب مذاکرات آتی ایران-آمریکا انجام نمی‌دهد. معلوم نیست که ترامپ چطور می‌خواهد توافق بهتر خود را به‌دست بیاورد در حالی که هیچ مذاکره‌کننده‌ای در طرف دیگر وجود ندارد!»

از مقامات پیشین دولت ایالات متحده که بگذریم، نوبت به کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی می‌رسد که از تصمیم دولت ترامپ در قرار دادن نام ظریف در لیست افراد تحریمی، انتقاد کنند.

«مارک فیتزپاتریک» محقق ارشد و مدیرعامل پیشین اندیشکده «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» تحریم ظریف را اینگونه تحلیل کرد: «تیم ترامپ رسما اعلام کرد که تمایلی برای مذاکره با ایران ندارد. تحریم‌کردن ظریف، ما را به جنگ نزدیک‌تر می‌کند. استدلال اصلی تیم ترامپ برای تحریم ظریف این است که او ارتباط‌گر موثری است. نکند موضوع حسادت است؟ تحریم ظریف، آن‌هم به این دلیل که [نظام] جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کند، یعنی سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نظام است».

«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا نیز معتقد است: «تصمیم به تحریم وزیر خارجه ایران، باعث می‌شود طرح آمریکا برای تغییر نظام [ایران] عقیم بماند و همچنین ابزاری برای پایان دادن به درگیری‌ها نداشته باشد. اکنون باید زمان دیپلماسی باشد نه افزایش فشار».

«باربارا اسلاوین» مدیر برنامه «آینده ایران» در اندیشکده «شورای آتلانتیک» با بیان اینکه آمریکا با تحریم ظریف، با توافق بهتر هسته‌ای خداحافظی کرد، در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما محمد بن سلمان را که شخصا دستور سلاخی جمال خاشقچی را صادر کرد، تحریم نمی‌کنیم اما ظریف را که توافق هسته‌ای ایران را با مذاکره به‌دست آورد، تحریم می‌کنیم».

اسلاوین در ادامه با درخواست از مجری‌های دومین مذاکره انتخاباتی نامزدهای دموکرات برای پرسیدن سئوال از موضع آنها درباره تحریم ظریف، افزود: «دولت ترامپ در تمام زمینه‌ها ورشکست شده است».

در این بین اما چند سناتور جمهوری‌خواه و ضد ایرانی و همچنین یک تحلیلگر صهیونیست از تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی ایران حمایت کردند.

سناتور «لیندزی گراهام» با متهم کردن ظریف به حمایت از تروریسم، گفت: «من کاملا از تصمیم دولت ترامپ برای تحریم محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و اعلام او به عنوان حامی تروریسم، حمایت می‌کنم. زیرا او واقعا [حامی تروریسم] است!».

گراهام در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: «او "صدا" و "سیمای" حامی پیشتاز دولتی تروریسم روی کره زمین است. باید او را بر پایه شخصیتی که واقعا هست، نام‌گذاری کنیم، نه چهره‌ای که می‌خواهد از خود نشان دهد».

سناتور «مارکو روبیو» دیگر عضو ضد ایرانی مجلس سنای آمریکا با صدور بیانیه‌ای خارج از لحن رسمی دیپلماتیک، ظریف را «وزیر پروپاگاندا و دروغ‌پراکنی بین‌المللی» ایران خوانده و گفت: «از تصمیم دولت برای تحریم و توقیف دارایی ظریف حمایت می‌کنم».

روبیو همچنین از تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران انتقاد کرد: «از اینکه دولت به‌تازگی معافیت‌های جنجالی تحریم‌های [هسته‌ای] را تمدید کرد، بسیار نگران هستم زیرا به رژیم ولادیمیر پوتین در روسیه و دیگر کشورهای خارجی اجازه می‌دهد تا نه تنها کمک به توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را ادامه بدهند بلکه توافق هسته‌ای ایران را با تنفس مصنوعی زنده نگه دارند».

«آرسن اوسترووسکی» تحلیلگر صهیونیست با تقدیر از تصمیم دولت ترامپ در تحریم وزیر خارجه ایران نوشت: «[این اقدام] مدت زیادی بود که به تاخیر افتاده بود. شاید او خوش‌پوش و سخنور باشد اما اجازه ندهید این شما را فریب دهد. او سخنگوی اصلی برترین حامی دولتی تروریسم و ناقض حقوق بشر است».

تحریم ظریف، اندکی پس از آن صورت گرفت که او در سفر به نیویورک و با وجود محدودیت‌های تحمیل‌شده از سوی دولت آمریکا، با تعداد زیادی از رسانه‌های آمریکایی گفت‌وگو کرد. پس از بازگشت ظریف از نیویورک، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از اینکه به ادعای او رسانه‌های آمریکایی بلندگو در اختیار ظریف قرار می‌دهند، ابراز خشم کرد.

چین از تحریم آمریکا علیه ظریف انتقاد کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکاست، گفت واشنگتن باید به جای تشدید تنش، برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش کند. وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه با انتقاد از اقدام آمریکا در تحریم «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد که واشنگتن باید برای کاستن از تنش‌ها تلاش کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «هوا چانینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هفتگی در پکن، گفت چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ظریف مخالف است و اعتقاد دارد که باید برای حفظ ثبات در منطقه غرب آسیا، تلاش کرد.

چانینگ همچنین گفت پکن انتظار دارد واشنگتن به جای «ریختن نفت بر آتش» تنش‌ها، در جهت حفظ صلح و ثبات در منطقه حرکت کند. چانینگ تأکید کرد که گفت‌وگو و دیپلماسی، بهترین مسیر برای حل مناقشات است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد امروز ظریف را به دلیل «سخنگویی» از جانب ایران در سرتاسر جهان، در فهرست تحریم قرار داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ظریف در سفر به نیویورک، با رسانه‌های مختلف آمریکایی مصاحبه کرده و سیاست‌های واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد.

واکنش ونزوئلا به تحریم ظریف: می‌خواهند صدای ایران را خاموش کنند

وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند صدای ظریف را خاموش کند، گفت عزت مردم ایران و ملت‌های آزاده جهان، با چنین اقداماتی خدشه‌دار نمی‌شود. پس از آنکه دولت آمریکا بامداد امروز (پنج‌شنبه) در اقدامی خلاف قانون و عرف بین‌المللی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد، موجی از انتقادات علیه واشنگتن به راه افتاده است. پس از اتحادیه اروپا، چین و روسیه، امروز ونزوئلا نیز این اقدام آمریکا را محکوم کرد.

«خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا در این مورد، نوشت: «دولت ایالات متحده تصور می‌کند با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه آقای ظریف، می‌تواند صدای او را خاموش کند. آن‌ها همواره مخالف گفت‌وگو و دیپلماسی هستند.»

او افزود: «عزت مردم جمهوری اسلامی ایران و ملت‌های آزاده جهان هرگز خدشه‌ای نمی‌پذیرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد امروز ظریف را به دلیل «سخنگویی» از جانب ایران در سرتاسر جهان، در فهرست تحریم قرار داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ظریف در سفر به نیویورک، با رسانه‌های مختلف آمریکایی مصاحبه کرده و سیاست‌های واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها