کرملین: گفت‌وگوی اردوغان و پوتین درباره سوریه پیچیده است

کد خبر: 958935

سخنگوی کرملین گفته که گفت‌وگوی روسای جمهور روسیه و ترکیه درباره سوریه، در شرایطی که آنکارا عملیاتی را در شمال سوریه آغاز کرده، پیچیده خواهد بود.

کرملین: گفت‌وگوی اردوغان و پوتین درباره سوریه پیچیده است

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه از حمله ترکیه در شمال سوریه انتقاد کرده و گفته که این تهاجم، نقض تمامیت ارضی سوریه است.

«اولک سیرومولوتوف»، معاون وزیر خارجه روسیه، با توجه به دعوت دمشق از ایران و روسیه برای کمک به دولت این کشور در مبارزه با تروریسم گفته که تنها حضور ایران و روسیه در سوریه قانونی است.

او این سخنان را حین دیدار «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در جنوب روسیه مطرح کرد.

علاوه بر این، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفته که رایزنی‌های سران دو کشور بر سر سوریه، «دشوار» خواهد بود. او گفت: «مسائل زیادی وجود دارد و این گفت‌وگوها پیچیده خواهند بود.»

به نوشته ایتارتاس، پسکوف گفت کرملین انتظار دارد اردوغان در گفت‌وگو با پوتین در شهر بندری سوچی، برنامه‌های آتی خود برای عملیات در شمال سوریه را بازگو کند.

پسکوف گفت: «روسیه می‌خواهد درباره اوضاع در شمال سوریه رایزنی کند تا درک بهتری از رویدادها به دست آورده و درباره مقاصد ترکیه اطلاعات کسب کرده و آن را با برنامه‌های کلی در خصوص پیشبرد سازش سیاسی در سوریه مقایسه کند.»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

در بیانیه کاخ سفید عنوان شده بود که ترکیه پذیرفته چند هزار عضو داعش را که در ماه‌های گذشته اسیر شده‌اند و حالا در اختیار آمریکا و کردها قرار دارند، تحویل بگیرد. اغلب این افراد اتباع اروپا هستند، اما با وجود درخواست مکرر ترامپ، سران کشورهای اروپایی از پذیرش و محاکمه آن‌ها خودداری کرده‌اند. ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که ممکن است این اسرا را آزاد کند.

ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.

ترامپ در روزهای گذشته در واکنش به انتقادات از راهبردش در سوریه و رها کردن کردهای سوری عملیات ترکیه را بخشی از «جنگ ۲۰۰ ساله» ترکیه با گروهی از کردها توصیف کرده و گفته که قصد ندارد آمریکا را وارد آن کند.

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه (۲۵ مهرماه) اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

پنس که در ترکیه در کنار پامپئو حضور داشت گفت: «توقفی در عملیات نظامی برای ۱۲۰ ساعت برقرار خواهد شد و همزمان، ایالات متحده خروج نیروهای ی.پ.گ را از مناطق مورد نظر در منطقه امن تسهیل خواهد کرد. بعد از اتمام این مرحله، ترکیه موافقت کرده که آتش‌بس را دائمی کند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دولت آمریکا هم متعهد شده تحریم‌ها علیه ترکیه را اعمال نکند. او گفت بعد از برقراری آتش‌‌بس دائمی، آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده را پس خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها