گورباچف: آمریکا باید نظام چندقطبی را بپذیرد

کد خبر: 959572

آخرین رئیس جمهور شوروی معتقد است که ایالات متحده دیر یا زود باید واقعیت‌های نظام چندقطبی جهان و اینکه تنها قطب قدرت نیست را بپذیرد.

گورباچف: آمریکا باید نظام چندقطبی را بپذیرد

خبرگزاری ایرنا: «میخاییل گورباچف» در کتاب جدید خود با عنوان «چه سرنوشتی در انتظار جهان است؟» خاطرنشان کرده است: آمریکا در زمان حاضر در بسیاری از مسائل براساس این منطق (که تنها مرکز قدرت در جهان است) رفتار می‌کند اما هر بار بیشتر در انزوا قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: آمریکا باید با این واقعیت کنار بیاید که تنها مرکز سیاسی و اقتصادی در جهان نیست و نظام چند قطبی جهان یک واقعیت است.

به گفته گورباچف، متاسفانه آمریکا امروز به این اطمینان رسیده است که متحد یعنی کشوری که مطیع این کشور است و در مذاکرات نیز منافع خود را از یاد می‌برد.

رئیس جمهور شوروی سابق در بخش دیگری از کتاب جدید خود گفته است که انصراف از سیاست تحریم روسیه به نفع غرب است چرا که کشورهای غربی نمی‌توانند بر موضع روسیه در مورد کریمه تاثیر بگذارند و این سیاست هیچ تاثیری ندارد.

گورباچف خاطرنشان کرد: غربی‌ها بدون توجه به خواسته ساکنان کریمه و همه پرسی که در ماه مارس سال 2014 در این منطقه برگزار شد، در مسیر محکوم کردن روسیه حرکت کرده و به تحریم این کشور پرداختند. وی افزود: اولا اینکه تحریم سلاح دو لبه است و ثانیا اینکه آنها نمی‌توانند بر موضع روسیه در مورد کریمه تاثیر بگذارند. کریمه که این روزها برای روس‌ها اهمیتی استراتژیک و حیثیتی یافته است زمانی جزئی از خاک امپراتوری عثمانی بود اما روسیه تزاری موفق شد طی جنگ‌های پی در پی سرانجام این منطقه را به مالکیت خود درآورد. اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روس‌ها به همراه آمریکا برای قانع کردن اوکراینی‌ها جهت بازگرداندن تسلیحات هسته‌ای شوروی به مسکو، کریمه را به اوکراین بخشیدند. در ماه مارس سال 2014 که اوکراین درگیر تغییر حکومت بود، حکومت طرفدار روسیه در کریمه همه پرسی را برگزار کرد که اکثر ساکنان این منطقه به استقلال از اوکراین رای دادند و مسکو با امضای قراردادی با این منطقه، آن را به روسیه ملحق کرد. روسیه و آمریکا قادر به تامین امنیت خود بدون سلاح هسته‌ای هستند

رئیس جمهوری شوروی سابق در کتاب خود خاطرنشان کرد که روسیه و آمریکا قادر هستند امنیت خود را بدون سلاح هسته‌ای تامین کنند. وی خواستار توقف رقابت هسته‌ای شد و تنها راه برای خروج از وضعیت کنونی را مذاکره دانست. گورباچف همچنین گسترش ناتو را اشتباه راهبردی خواند که غرب آن را دنبال می‌کند.

سازمان ملل دمکراتیزه شود گورباچف در کتاب خود بر ضرورت دمکراتیزه شدن سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل تاکید کرد و افزود: باید در مدیریت سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد حداکثر کشورها مشارکت داشته باشند و این سازمان‌ها باید با ساختاری باز و شفاف منعکس کننده مواضع متفاوت مردم جهان باشند.

وی این را نیز گفت که امکان برای انصراف کره شمالی از برنامه هسته‌ای وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها