نامزد احتمالی نخست‌وزیری عراق حمایت ایران از خود را تکذیب کرد

کد خبر: 966481

برجسته ترین نامزد احتمالی نخست وزیری عراق می‌گوید که سخن گفتن در رابطه با هرگونه حمایت ایران از او دقیق نیست.

نامزد احتمالی نخست‌وزیری عراق حمایت ایران از خود را تکذیب کرد

خبرگزاری ایسنا: محمد شیاع السودانی، برجسته ترین نامزد احتمالی نخست وزیری عراق در گفت وگو با العربی الجدید گفت: به جز ائتلاف سائرون که رهبری آن را مقتدی صدر برعهده دارد تمام احزاب سیاسی عراق از جمله حزب حیدر العبادی با نخست وزیری من موافق هستند.

وی در بخشی از این گفت وگوی خود در پاسخ به این سوال که آیا ایران نیز از نامزد شدن شما برای تصدی منصب نخست وزیری حمایت می کند خاطرنشان کرد: سخن گفتن در رابطه با هرگونه حمایت ایران از السودانی غیردقیق است و نامزدی من یک تصمیم کاملا عراقی است.

السودانی ادامه داد: این اتهامی است که تمام کاندیداها با آن مواجه هستند و دلیل آن هم وضع موجود در عراق است.

به گزارش ایسنا، پیش از این محافل سیاسی عراق از توافق فراکسیون‌های سیاسی برای نامزدی السودانی در پُست نخست وزیری خبر داده بودند و استعفای وی از حزب اسلامی الدعوه و فراکسیون ائتلاف دولت قانون گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال معرفی وی برای تصدی پست نخست وزیری عراق را بیشتر کرده است.

مخالفان کاندیداتوری السودانی معتقداند که السودانی پیش از این در مناصب مختلف دولتی حضور داشته و به همین دلیل نمی‌تواند نخست‌وزیری مستقل برای کشورشان باشد. او در میان مردم عراق هم مخالفانی دارد و تاکنون چندبار علیه‌اش تظاهرات برگزار شده است.

سفر محرمانه رئیس پارلمان عراق به آمریکا

یک عضو پارلمان عراق فاش کرد که رئیس پارلمان این کشور به شکلی کاملاً محرمانه به آمریکا سفر کرده و پس از بازگشت وی اعضای پارلمان از این سفر مطلع شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومر نیوز، حنین القدو، عضو پارلمان عراق از ائتلاف الفتح در سخنانی فاش کرد که سفر محرمانه محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق برای همه غافلگیر کننده بود و کسی از این سفر اطلاع نداشته است.

وی در این باره افزود: این سفر به دعوت آمریکا و با هدف بررسی تحولات کنونی عراق صورت گرفته است.

القدو در ادامه تصریح کرد: سفر الحلبوسی به آمریکا در فضایی کاملا محرمانه صورت گرفت و ما پس از بازگشت دوشنبه‌شب وی به بغداد در جریان این سفر قرار گرفتیم.

این مقام عراقی در ادامه تأکید کرد که این سفر برای همه غافلگیرکننده بود.

وی همچنین گفت: شرایطی کنونی عراق بسیار دشوار و حساس است و قطعاً در این سفر، آینده روند سیاسی و مسأله تعیین نخست‌وزیر جدید کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

عضو پارلمان عراق در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: اینگونه سفرها به‌ویژه اگر از پیش اعلام نشده باشد، مشکوک هستند.

در همین راستا، واثق الهاشمی، کارشناس مسائل استراتژیک عراقی نیز درباره این سفر گفت: سفر الحلبوسی به واشنگتن بیش از ۲۴ ساعت طول نکشیده است.

وی افزود: ریاست پارلمان باید بیانیه‌ای فوری درباره این دیدار و اهداف آن صادر کند؛ چراکه این سفر زمانی انجام شده است که وضعیت کشور بحرانی است و عجیب به نظر می‌رسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها